سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار؛

كمبود اين ماده غذايی جوانان را افسرده می كند!

کمبود پروتئین های ضروری نظیر گوشت می تواند افراد بزرگسال جوان را در معرض ریسک ناراحتی روانی قرار دهد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مطالعه محققان دانشگاه بینگهامتون آمریکا نشان می دهد افراد جوانی که کمتر از سه وعده در هفته گوشت می خورند و کمتر ورزش می کنند در معرض ریسک بالا ناراحتی روانی قرار دارند.

با این حال، سلامت روان افراد بزرگسال بالغ (بالا ۳۰ سال) به مراتب نسبت به مصرف منظم قهوه و کربوهیدرات ها حساس تر است.

محققان دریافتند خلق و خو در افراد بزرگسال جوان (۱۸ تا ۲۹ سال) به غذا (گوشت) بستگی دارد که امکان دسترسی پیش نیازهای انتقال دهنده های عصبی را در مغز افزایش می دهد.

لینا بگداچه، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «به نظر می رسد خلق و خو افراد بزرگسال جوان به شدت به تشکیل مواد شیمیایی مغز حساس است.»

وی در ادامه می افزاید: «مصرف منظم گوشت منجر به تشکیل دو ماده شیمیایی مغز (سروتونین و دوپامین) شده که برای بهبود اخلاقیات مهم هستند. ورزش منظم هم منجر به تشکیل این دو ماده و سایر انتقال دهنده های عصبی می شود.»

به گفته وی، «افراد جوانی که کمتر از سه وعده در هفته گوشت (قرمز یا سفید) مصرف می کنند و کمتر از سه بار در هفته ورزش می کنند دچار ناراحتی های روانی چشمگیری هستند.»


بیشتربخوانید: عالی‌ترین‌ها برای جایگزین گوشت قرمز را بشناسید+تصاویر


اما در افراد بزرگسال بالغ، خلق و خو عمدتا وابسته به مواد خوراکی ای است که موجب افزایش دسترسی به آنتی اکسیدان ها (میوه) و ترک غذاهای که به نادرستی موجب فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک می شود (قهوه، شاخص گلوکز بالا و صبحانه نخوردن)، است.

به گفته بگداچه، «با افزایش سن، تشکیل رادیکال های آزاد در بدن افزایش می یابد، از اینرو نیاز ما به آنتی اکسیدان ها افزایش می یابد. رادیکال های آزاد موجب اختلال در عملکرد مغز شده و در نتیجه ریسک ناراحتی روانی افزایش می یابد.»

وی در ادامه تاکید می کند: «با افزایش سن توانایی ما در تنظیم و کنترل استرس هم کاهش می یابد، از اینرو اگر مواد خوراکی فعال کننده واکنش استرس (نظیر قهوه و کربوهیدرات بیش از اندازه) مصرف کنیم، احتمالا ناراحتی روانی بیشتری را تجربه خواهیم کرد.»

منبع:مهر

انتهای پیام/

ارتباط مصرف کم گوشت با بروز ناراحتی روانی در جوانان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
سید
۲۳:۳۹ ۰۱ دی ۱۳۹۶
درسته نخوردن‌گوشت وپروتئین افسردگی میاره ولی بیکاری .گرونی .کم بودن شادی درجامعه ‌واختلاس وپارتی بازی وووووووخیلی چیزهای دیگه که الان مجالش نیست باعث افسردگی مردم جامعه ماشده ،که از نخوردن گوشت بدتره
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
دلیلش چی؟
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
با سلام
از فرمایشات دوستان می توان نتیجه گرفت کسانی که صرفا درس خوانده و مدرک گرفته اند بی کارند .ولی آنانی که کار بلدند بی کار نیستند .
سید عباس
۲۱:۴۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
سلام.تقریبا همه میدونن گوشت وقهوه مفیده.اما اما اما باید باشه که بگیری.خدایا خودت رحم کن.توکل بخدا.
لیلا
۱۴:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
ما پول نداریم گوشت بخریم .
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
جایگزین دیگه نداره؟
لیلا
۱۴:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
ما پول نداریم گوشت بخریم .
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
اصلا کاری هست که پولی دربیاری هم نان خشک بخوری چه برسد به گوشت من خودم لیسانس حقوق دارم سه ساله بیکارم دیسک کمر دارم ازفقروگرسنگی داریم می میریم تا کی جور کشورهای عربی وجنگ زده ازجیب مابره
Reza
۰۹:۴۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
سلام.
هر چه قدر هم گوشت بخوری ولی بیکار و بی پول باشی بازم افسرده ای این که مثال بود ولی حتی پول گوشت هم نداریم که بخوریم مثل خودم که الان کارشناسی ارشد معماری دارم و الان ۸ماه که بیکارم.شما بگید چه کنیم ما جوانها.
ناشناس
۰۳:۲۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
سلام به نظرم برو شغل آزاد،نون تو شغل آزاد هستش
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
وقتی کسی درآمد نداره و شغل نداره چطور بتونه گوشت و .... اینها رو تهیه کنه
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
محمد ا ز شیراز
۲۲:۵۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
بی پولی و بیکاری و نداری عامل افسردگی هست.یک نمونش خودم هستم که لیسانس حسابداری گرفتم و۷ماهه که خدمت سربازیم هم تموم شده اما تو این ۷ماه کاملا بیکارم. اینقد از بی پولی وبی شغلی دارم فکری میشم که حد نداره ،تا حدودی هم افسردگی پیدا کردم واون اعتماد به نفس سالهای قبل رو اصلا دیگه ندارم. خدایا تو خودت کمک کن.
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
اره واقعا نداشتن شغل و پول ونداری انسان روافسرده میکنه من دانشجوی کارشناسی ارشدم اما ب کارامیدوارنیستم واسه همین یسره ناراحتم ب خدای کار حتی ماهی یه تومن هم راضی ام
محمد
۲۲:۰۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
چیزی که جوانان را افسرده میکنه کمبود پروتئین و گوشت نیست

نداشتن شغل و بی پولی است
شرمندگی جلوی زن و بچه است
نداری است
نداریـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
گزارش خوبی بود