وی افزود: گاهی سخن از حق مطلق است در مقابل حق مطلق چیزی وجود ندارد و گاهی نیز حق برای افعال و اعمال و گفتار به کار رود که در این صورت در مقابل آن باطل قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه در جایی که بایدها و نبایدها در شکل صفات و افعال میآید حق و باطل معنا پیدا میکند، افزود: انسان کامل و کتاب کامل هر دو جلوه حق هستند که در عالم کثرت دوتا شدهاند درحالیکه حقیقت این دو یکی هستند.
وی ادامه داد: جامعه اسلامی، جامعهای است که در آن همه آحاد، نسبت به رسیدن به اندیشه حق، اخلاق حق، عمل به حق و حقوق فردی و اجتماعی تلاش کنند و برای رسیدن به این جامعه باید به ارزشهای الهی توجه داشته باشیم و تمام اقدامات خود را مستند به کتاب و سنت کنیم.
وی با بیان اینکه اگر جامعه حساسیت نسبت به ترک معروفها و انجام منکرها نداشته باشد این جامعه مرده است، تصریح کرد: اگر عدالت و رفاه اجتماعی جامعهای مورد تهدید قرار گرفت، باید فرهیختگان و روشنفکران آن جامعه مورد مواخذه قرار گیرند.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی گفت: فقه به معنی فهم دین است و در حوزه عقائد به آن فقه اکبر، اوسط و اصغر نیز گفته میشود.
وی افزود: فقیه به کسی گفته نمیشود که فقط فرمول علمی بلد باشد چراکه ممکن است شخصی به علت حافظه خوب، اطلاعاتی داشته باشد ولی این کافی نیست؛ فقیه به کسی گفته میشود که علم در سرشت او وجود داشته باشد و نتیجه آن این است که هیچ عملی از او سر نمیزند الا اینکه مبتنی بر فقه و معارف اسلامی باشد.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: فقیهان بزرگ و افرادی که امروز الگوهای جامعه هستند، افرادی بودند که سخن، قیام و حتی سکوتشان برای مردم حجت بود و این مقبولیت به این دلیل است که تمام افعال آن فقیه مبتنی و براساس مسائل فقهی و الهی بود.
انتهای پیام/ش