سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محققان و دانشمندان اساس ثروت ملت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نیروی انسانی و به ویژه محققان و دانشمندان اساس ثروت ملت‌ها را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حبیب الله موسوی بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نیروی انسانی و به ویژه محققان و دانشمندان اساس ثروت ملت‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه سرمایه و منابع طبیعی عوامل تبعی و حاشیه‌ای هستند، افزود: دولتی که نتواند مهارت‌ها و دانش مردمانش را توسعه دهد و از آن بهره برداری کند، توانایی توسعه نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه در حوزه علوم پزشکی در حال حاضر ۵۳۰ محقق برتر دارای شاخص h-Index بزرگ‌تر یا برابر ۱۵ در کشور وجود دارد، گفت: این درحالی است که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، تنها ۱۰۸ دانشمند با این شاخص وجود داشت.

وی بابیان اینکه ایران ۱۰ سال زودتر از افق چشم‌انداز پیش‌بینی شده به رتبه اول تولید علم منطقه رسیده‌ است، ادامه داد: روند رشد تولیدات علمی و حرکت‌ پویا در مرزهای دانش توسط دانشمندان و متخصصان ایران اسلامی منجر به آن شده که کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی یعنی ۱۰ سال زودتر از افق چشم‌انداز پیش‌بینی شده، با پشت سرگذاشتن ترکیه، به رتبه اول تولید علم منطقه دست پیدا کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در بیان جزئیات این موفقیت افزود: کشور ما در سال ۲۰۱۶ میلادی با انتشار حدود ۵۲ هزار و ۱۶۰ مقاله و اخذ بیش از ۷۰ هزار و ۴۸۳ استناد در در بانک اطلاعاتی Scopus، رتبه اول منطقه و نیز رتبه اول کشورهای اسلامی را چه از نظر تعداد مقاله و چه از نظر تعداد استناد کسب کرده است.

موسوی‌بهار با اعلام اینکه کشور در بانک اطلاعاتی Scopus از رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۶ جهانی رسیده است، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مانند ترکیه، سوئیس، سوئد، بلژیک، دانمارک، مالزی، اطریش، رژیم صهیونیستی و سنگاپور در این رتبه‌بندی پس از ایران قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان وضعیت کشورمان در شاخص‌های جهانی نوآوری را مطلوب ارزیابی کرد و از ارتقا ۴۵ رتبه ایران از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۶ و در میان بیش از ۱۴۰ کشور مورد ارزیابی خبر داد.

سیدحبیب‌اله موسوی‌بهار همکاری، هدفمندی، منبع‌زایی و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل را راه‌های برون‌رفت از بحران دانست و اضافه کرد: امیدبخشی یعنی اطلاع‌رسانی پیشرفت‌ها و دستاوردهای تحقیقات و فناوری در پزشکی کشور همراه با اتخاذ تصمیمات حرفه‌ای که در مواقع بحران بسیار موثر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: باید پژوهش را جدی گرفت و از تصمیم‌گیری بدون پژوهش خودداری کرد.

انتهای پیام/خ

اساس ثروت  ملت محققان و دانشمندان است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.