سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسین شریعتمداری‌:

نباید از مسئولی که در کشورهای‌ دیگر‌ شرکت‌ دارد انتظار افزایش تولید داخلی داشت/ تا وقتی سنگ‌ پا و دسته بیل وارد می‌کنیم‌ پیشرفت نمی‌کنیم

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: نباید از مسئولی که در کشورهای‌ دیگر‌ شرکت‌ دارد انتظار افزایش تولید داخلی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین شر‌یعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در همایش اتکاء به توان داخلی‌، رمز پیروزی در دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه باور نداشتن‌ به توان داخلی باعث غفلت‌ از توانمندی‌های کشور شده است اظهار کرد: نگاه به خارج از کشور‌ نگاه جدیدی نیست‌؛ این نگاه از ابتدای انقلاب وجود داشته اما متأسفانه در سال‌های اخیر نگاه به خارج افزایش یافته است.

شر‌یعتمداری با بیان اینکه قصد شعار دادن نداریم گفت: وقتی توان داخلی در تولید‌ آبگوشت‌ بزباش‌ دیده می‌شود یا یکی از مسئولین‌ مطرح می‌کند که باید‌ مدیر به کشور وارد کنیم‌ طبیعی‌ است که رادیو‌ فرانسه‌ در تحلیلی‌ می‌نویسد‌ نگاه غرب‌ به این دولت، نگاه‌ به یک‌ فروشنده بدهکار‌ است‌ که حاضر است‌ تمام‌ توانمندی‌های کشور را بفروشد‌ و در این شرایط‌ خریدار‌ هر چه صبر‌ کند‌ فروشنده  حاضر است با قیمت پایین‌تری‌ اجناس‌ خود را بفروشد‌.

شریعتمداری‌ یکی از نمونه‌های این گزارش‌های رادیو فرانسه را برنامه هسته‌ای خواند و اظهار کرد: باید ببینیم‌ با چه توانمندی‌هایی وارد مذاکرات‌ هسته‌ای شده‌ و با چه دستاوردهایی‌ از آن خارج‌ شدیم‌؛ بعد از مذاکرات‌ لوزان‌ ما هم به موفقیت‌ تیم هسته‌ای امید داشتیم‌ ولی با کمی تحقیق‌ متوجه‌ شدیم‌ که پیش‌بینی‌هایمان‌ درست بود و با این مذاکرات مخالفت کردیم‌؛ در هنگام بازگشت‌ تیم مذاکره‌‌کننده‌ هسته‌ای از مذاکرات‌ لوزان‌ و در فرودگاه‌ هنگام استقبال‌ از آقای ظریف‌ عده‌ای شعار می‌دادند‌ کیهان‌، اسرائیل‌ پیوندتان‌ مبارک‌.

مسئولان قبل از شنیدن‌ نقد‌ آن را مخالفت‌ با خود می‌بیند

 مدیر مسئول روزنامه‌ کیهان‌ با طرح این سؤال‌ که چرا این وضع‌ پیش می‌آید و عده‌ای کیهان‌ را‌ این گونه می‌بینند‌ گفت: چون ما از تجربیات گذشته درس‌ نمی‌گیریم‌، در همین مباحث‌ اخیر‌ در زمینه‌ اقتصادی‌ هر کس نقدی‌ می‌کند‌ به مخالفت‌ با دولت‌ متهم‌ می‌شود‌؛ وقتی کسی‌ دلسوزانه‌ موضوعی‌ را مطرح می‌کند‌ عده‌ای‌ که آن را خلاف‌ منافع‌ خود می‌بینند‌ به منتقد‌ برچسب‌ مخالف‌ دولت‌ می‌زنند تا منتقدان دلسوز‌ و مسئولان را مقابل‌ هم قرار دهند‌ لذا وقتی‌ نقدی‌ مطرح‌ می‌شود مسئول‌ قبل از شنیدن‌ نقد‌ آن را مخالفت‌ با خود می‌بیند.

شریعتمداری‌ با اشاره‌ به این مطلب‌ که بعضی‌ مدعی‌ هستند کره‌ جنوبی به دلیل ارتباط‌ با غرب‌ به پیشرفت‌ و تکنولوژی‌ رسیده است گفت: یکی از اساتید‌ کره‌ای دانشگاه کمبریج‌ در کتابی‌ با عنوان‌ نیکوکاران‌ نابه‌کار‌ مطرح می‌کند صادرات کره جنوبی در دهه‌ 50 تنها ماهی‌ بود در دهه 70 مسئولان‌ این کشور برنامه تولید و اتکار به توان داخلی را شروع کردند، در این دهه‌ در مدارس‌ کشور‌ استفاده‌ از تولیدات داخلی آموزش داده شد ارز‌ به عنوان خون شهروند کره‌ای شناخته‌ شده و تنها برای واردات ماشین‌های سنگین‌ به کار می‌رفت‌.

وی ادامه داد: این نویسنده‌ در کتاب‌ خود‌ می‌‌نویسد که غربی‌‌ها‌ اصرار‌ دارند بگویند‌ پیشرفت‌ کره‌ مدیون‌ اتکا به غرب‌ است حال آنکه پیشرفت‌ ما به خاطر استقلال‌ از سازمان‌هایی نظیر بانک جهانی‌ و سازمان بین‌المللی‌ پول بوده است.

تا وقتی سنگ‌ پا و دسته  بیل وارد می‌کنیم‌ پیشرفت نمی‌کنیم

مدیر مسئول روزنامه کیهان‌ با بیان این مطلب‌ که وقتی سنگ‌ پا و دسته  بیل وارد می‌کنیم‌ معلوم است که کشور‌ در اقتصاد‌ پیشرفت نمی‌کند اظهار کرد: هیأت‌های خارجی زیادی به کشور سفر کردند اما به جرأ‌ت می‌گویم هیچ قرارداد اقتصادی به نفع کشور با طرف غربی بسته نشده است و حتی به عقیده‌ یحیی‌ آل اسحاق‌ رتبه‌ کسب‌ و کار در کشور 6 پله سقوط‌ کرده است؛ همینطور جلال‌پور رئیس اسبق‌ اتاق بازرگانی می‌گوید که بر خلاف وعده‌ها، بخش‌ خصوصی‌ بعد از بر‌جام ضعیف‌تر شده است و یا به گفته‌ سلاح‌ورزی‌ معاون اتاق بازرگانی‌ دولت‌ اعتقادی‌ به بخش خصوصی‌ ندارد.

نباید از مسئولی که در کشورهای‌ دیگر‌ شرکت‌ دارد انتظار افزایش تولید داخلی داشت

شریعتمداری‌ با طرح این سؤال که چرا مسئولین‌ از گام برداشتن در مسیر اتکا به توان داخلی طفره‌ می‌روند گفت: برخی از مسئولین‌ در کشورهای‌ دیگر‌ شرکت‌ خصوصی‌ دارند‌ یا به گفته‌ رئیس کمیسیون شفاف‌سازی مجلس‌ وزرا‌ در 83 شرکت دولتی حضور دارند‌ در این شرایط‌ نباید‌ انتظار افزایش تولید داخلی را داشته باشیم‌.

وزیرخارجه فرانسه می‌گوید ایران چنان به ما محتاج است که به فکر قطع روابط نمی‌افتد

وی با بیان این مطلب که اگر چیزی که در قوانین کشور آمده است اجرا می‌کردیم‌ با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم‌ گفت: ما از فرمول‌های موفقیت‌ خود عدول‌ کرده‌ایم‌؛ چرا باید‌ کترینگ‌ راه‌ آهن را به اتریشی‌ها می‌دادیم؟ چرا آزاد راه شمال را به ایتالیایی‌ها دادیم؟ اینها باعث شده تا همزمان با یکی از مانورهای‌ کشورهای غربی‌ در خلیج‌ فارس‌ به نام جلوگیری از خطر ایران، وزیر امور خارجه‌ فرانسه‌ در سفری به کشورمان‌ در جواب به این سوال که آیا‌ نگران‌ قطع‌ روابط‌ اقتصادی‌ از سوی دولت ایران‌ نیستید‌ بگوید ایران آن چنان به ما احتیاج‌ دارد‌ که هرگز‌ به فکر‌ اعتراض‌ و قطع‌ رابطه‌ نیست‌.

دشمن‌ بیشترین‌ استفاده‌ را از تفرقه‌ می‌کند‌

مدیر مسئول روزنامه کیهان‌ با بیان این مطلب‌ که یکی از اقدامات‌ دشمن‌ درگیری‌ نیروهای خودی با یکدیگر‌ است‌ خطاب‌ به دانشجویان‌ گفت‌: دیدگاه‌های خود را بررسی کنید‌، مراقب باشید که شما را با یکدیگر‌ درگیر‌ نکنند‌ که دشمن‌ از این تفرقه‌ بیشترین‌ استفاده‌ را می‌کند‌، به ما می‌گویند‌ کاسب‌ تحریم‌ ولی ببینید‌ چه کسی‌ از این شرایط‌ تحریمی‌ استفاده اقتصادی خود را داشته است‌.

آتش به اختیار بودن‌ یک فراخوان‌ است

وی با بیان این مطلب‌ که جلوی ضرر را هر گاه بگیریم‌ منفعت‌ است‌ گفت: راهکار‌ بازگشت‌ به تولید و اتکا به توان داخلی است‌ نباید‌ 60 درصد‌ کارخانجات کشور‌ تعطیل‌ یا با ظرفیت‌ بسیار پایین کار کند.

شریعتمداری‌ یادآور شد: تنها نباید حرف‌ زد، آتش به اختیار بودن‌ یک فراخوان‌ است یعنی هر کس‌ مشکلات را به خوبی ارزیابی کند و وظیفه‌ خود را به درستی انجام دهد، از دزدی‌ انتقاد و از تولید داخلی حمایت کند.

 انتهای پیام/

سخنرانی شر‌یعتمداری در دانشگاه شهید رجایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
علت چی بوده ؟
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتون