سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهر قم،میزبان مریم آل رسول(س)

بیست سوم ربیع الاول،با قدوم سراسر خیر و برکت بانوی کرامت،حضرت فاطمه معصومه(س)به قم،چشم شهر روشن شد.

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛چشم ها منتظر و دل ها بیقرار ،هلهله ی مردم شهر خبر از سفر عزیزی می دهد، بیستم سوم ربیع الاول چشم قم روشن شد، بانوی کرامت،حضرت فاطمه معصومه (س) با قدومش خاک قم را بهشتی کرد.

سلام بر تو ای بانوی ماه،  سلام بر تو ای دختر امامت ،سلام بر تو ای خواهر ولایت خوش آمدی به شهر قم.

مریم آل رسول (س)تنها 17 روز میهمان شهر قم بود و بیت النور پذیرای وجود مطهر بانوی کرامت(س)بود.

چه سنت زیبایی است اکنون پس از گذشت  1237 سال هنوز با شاخه هایی از گل سلام  و صلوات به پیشواز تو می آییم بانو، سلام بر تو ای آفتاب کرامت، ای زلال محبت، آمدنت مبارک، خوش آمدی به شهرقم.

بانوی آفتاب هر چند مهمان هفده روزه ی شهر قم بودی،اما سال هاست میزبان میهمانان شهر قمی و مرهمی بر تمام دل های شکسته.

عمه سادات بگو کیستی؟
فاطمه یا زینب ثانیستی؟

از سفر کرب و بلا آمدی؟
یا که به دنبال رضا آمدی؟

مردم قم به رسم هر ساله همزمان با 23 ربیع الاول،سالروز ورود حضرت معصومه(س)به شهر قم برنامه های متنوعی از جمله خطبه خوانی خادمان، مراسم استقبال از کاروان نمادین بانوی کرامت،عطر افشانی و غبار روبی ضریح مطهر آن حضرت را برگزار می کنند و به این طریق عشق و ارادت خالصانه ی خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان می دهند.

تصاویر زیر تنها گوشه ای از عشق و ارادت مردم قم را به ولی نعمتشان حضرت فاطمه معصومه(س)در سالروز ورود سراسر خیر و برکت ایشان به شهر قم نشان می دهد.

 شرحی مختصر بر زندگانی پربرکت کریمه ی اهل بیت(س)

اول ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری، با ولادت فرزندی از تبار رسول الله(ص)، مدینه فروغی دیگر یافت و خانه پرمهر امام کاظم(ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادمانی شد، حضرت فاطمه معصومه(س) دیده به جهان گشود و در بوستان معنویت، نسیم سبز بشارت وزیدن گرفت.


شرافت نسبی حضرت معصومه(س)، فراتر از آن است که قلم، توان درکش را داشته باشد. نیاکان او، پرچم داران هدایت و فضیلت و خود، دختر امام، خواهر امام و عمّه امام است. بیست و پنج سال تمام، امام رضا(ع) تنها فرزند نجمه خاتون به شمار می رفت، تا اینکه بعد از یک ربع قرن انتظار، ماه تابانی از افق امامت درخشید. کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س)  لحظه ای از خورشید فروزان امامت جدا نمی شد و از دریای بی کران علوم پدر و برادر، کسب فیض می کرد.

در سال 201 قمری در پی انتقال اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه علیها السلام بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان گردید.

 از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت های زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان  آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.

طبق نوشته ی شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا (ع) حضرت فاطمه معصومه (ع)، را مسموم نمودند.

ایشان  بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید; زیرا از پدرم شنیدم که می فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست . برای همین حضرت معصومه(س) در 23 ربیع الاول سال 201 قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته ی اهل بیت (ع) قرار گرفت.

 بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی بن خزرج  در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال 201 هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.

 

عمر حضرت فاطمه معصومه(س)تنها28 سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلند ترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.

شهر قم پیش از ورود حضرت معصومه(س)

قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده که عده ای زرتشتی و یهودی در آن زندگی می کردند. بعد از اسلام با آمدن اشعری ها (که اصالتا شیعه و یمنی تبار بوده اند)، کم کم این سرزمین توسعه یافت. در اوائل قرن اول و در سال 23 هجری شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد.

نخستین کسانی که از اشعری ها به قم آمدند عبدالله بن سعد و عبدالله احوص و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوی با قم برقرار شده و مامن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصی پیدا کرده و به همین جهت مورد سختگیری و بی مهری خلفای حاکم و ستمگر عصر خود بودند.

شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانی ظاهری بی بهره بود و اهالی شیعی مذهب آن در اثر بی توجهی حاکمان مورد آزار و اذیت بودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، این شهر بهترین فضای معنوی را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و یاران با وفای آنان در این منطقه کاملا فراهم بود. 

بخشی از آثار و برکات حضرت معصومه (س) در قم

ورود حضرت فاطمه معصومه(س)به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. از لحظه ورودشان به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.

برکات حضرت معصومه در شهر قم و تاثیر این شهر بر کل ایران آنچنان مهم بوده و هست که سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است.

این تاثیر نه تنها برای زائران مشتاقی که از راه های دور به عشق زیارت مرقد مطهر این دخت عصمت و یادگار امام موسی علیه السلام با ارادت خالصانه به این مکان مقدس می شتابند ملموس است بلکه حتی برای کسانی که با انگیزه های غیر مذهبی وارد این مکان شده اند و یا از این دیار عبور کرده اند، پرجاذبه و شگفت انگیز بوده است. در عظمت و شکوه ظاهری این بارگاه مقدس، حقیقت و معنویت خاصی نهفته است که ناخود آگاه هر بیننده ای را به سوی آن متوجه ساخته و دل و دیده اش را صید می کند. 

 

قم با این ویژگی ها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه گردید و از همه مهم تر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.

 از برکات فاطمه معصومه علیها السلام، پرورش عالمان و اندیشمندان بزرگی چون شیخ صدوق،خواجه نصیر الدین طوسی وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزیر و مورخ و رجال علمی و مردان سیاست و وزارت از این خطه است.

یکی دیگر از برکات مزار مقدس بانوی دو عالم، حضرت معصومه علیها السلام در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه است. تاریخ این کانون علم و فقاهت به قرن ها قبل بر می گردد. ابراهیم بن هاشم قمی، سعد بن عبدالله قمی، احمد بن اسحاق قمی، علی بن بابویه قمی و ده ها محدث و عالم شیعی از اوایل قرن سوم هجری به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند. این حوزه علمی کم و بیش تداوم داشت و ترویج علم در این شهر همچنان در طول تاریخ ثمرات پرباری به همراه همانا بهشت دارای هشت در است که یکی از آن درها مخصوص مردم قم است. آنان شیعیان برگزیده ما در میان سایر شهرها هستند. خداوند ولایت و محبت ما [اهل بیت] را با طینت آنان عجین کرده است.

 

این رشد علمی همچنان رو به بالندگی بود تا در سال 1315 شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید. اقبال آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله به قم، فعالیت های فرهنگی واجتماعی را در این شهر تسریع نموده و همچنین ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شیعی و همراهی آنان با حرکت حوزه علمیه در شکوفائی آن نقش به سزایی داشت.

بانوی کرامت (س) در بیان جهانگردان غربی

اوژن فلاندن ،جهانگرد فرانسوی و دانشمندی که در زمان محمد شاه قاجار در سال های 1219 و 1221 شمسی به ایران آمده است، در مورد اهمیت و نقش شهر قم و مرقد مطهر حضرت معصومه علیها السلام چنین می نگارد:مقبره فاطمه که ایرانی ها «معصومه » می نامند در تمام مشرق، احترامی به سزا دارد و مردم از اکناف به زیارتش می آیند، فاطمه نوه علی است. از پادشاهان ایران، شاه عباس دوم، شاه صفی و فتحعلی شاه در قم مدفونند. تیمور لنگ به قم چندان لطمه نرسانده و شاید از برکت فاطمه باشد. 

کارل بروگش،جهانگرد آلمانی نیز که اوضاع ایران را در سده نوزدهم میلادی از دید مادی خود بررسی کرده است، در مورد عظمت ظاهری شهر قم و حضرت معصومه علیها السلام چنین می گوید: دورنمای قم به معنای واقعی کلمه از فاصله چند میلی می درخشد، زیرا گنبد زیارتگاه این شهر را با ورقه هایی از طلا پوشانده اند که نور آفتاب را به شکل خیره کننده ای منعکس می کند. شاهان ایران علاقه زیاد دارند به این که گنبد بناهای مقدس را با ورقه های طلا و نقره بپوشانند. طلا کاری ها و نقره کاری های زیبای ضریح مقدس واقعا چشم را روشن می کنند. خدمتکارانم پیوسته از شکوه و جلال گنبد و مقبره فاطمه در قم سخن می گفتند.

نه فقط زندگان بلکه مردگان نیز به سوی این مزار جلب می شوند; زیرا بسیاری از ایرانیان وصیت می کنند که پس از مرگ در جوار این بانوی مقدس دفن شوند. قم مدفن قدیسین هم هست. بنا به گفته اهالی محل، قم دارای 444 امامزاده کوچک و بزرگ است.

کرامات و فضیلت های زیارت مرقد حضرت فاطمه معصومه(س)

حضرت معصومه(س) به کریمه اهل بیت(س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت و بندگی خداوند به مرتبه ای رسیده اند که مظهر اراده حق و واسطه فیض الهی شده اند؛ همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند:بندگی خداوند گوهری است که نهایت و باطن آن فرمانروایی بر موجودات است.ایشان  دارای مقام شفاعت هستند و بنابر قول امام صادق(ع) به شفاعت ایشان همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

زیارت مرقد شریف حضرت معصومه(س) بسیار مورد سفارش امامان معصوم(ع)  و دارای فضیلت فراوانی است، چنانچه امام رضا(ع) فرموده اند: کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود.

 


امام صادق(ع) از قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) نام می برند و می فرمایند:به زودی بانویی از فرزندان من بر آنجا دفن خواهند شد که نامش فاطمه است، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.

 حضرت فاطمه معصومه(س) پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) و یادگار صاحبان آیه ی تطهیر است، نمونه عالی از طهارت و پاکی و این ویژگی به زیبایی در لقب ایشان(معصومه) متجلی است.

 گزارش از زهره شعبانی

 انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.