سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موگرینی: اتحادیه اروپا قدس را پایتخت فلسطین و اسرائیل می‌داند

فدریکا موگرینی گفت اتحادیه اروپا قدس را «پایتخت» فلسطین و فلسطین اشغالی می‌داند و «صلح» باید از طریق مذاکره بین دو طرف برقرار شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وی‌اوای، سیاستمداران اتحادیه اروپا به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهند گفت دستیابی به توافق صلح فلسطین-اسرائیل فقط از طریق مذاکره میسر است و قدس نباید فقط «پایتخت» رژیم صهیونیستی باشد.

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، در این‌باره گفت: «ما اروپایی‌ها معتقدیم قدس باید پایتخت دو «کشور» باشد. پایتخت اسرائیل و پایتخت فلسطین. همچنین باور داریم رسیدن به چنین راه حلی فقط از طریق مذاکرات مستقیم فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها امکان‌پذیر است».

موگرینی گفت این پیام را به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انتقال داده است و روز دوشنبه در دیدار با نتانیاهو در بروکسل به او نیز خواهد گفت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با انحراف از سیاست‌های این کشور در قبال قدس، این شهر را «پایتخت» رژیم صهیونیستی اعلام کرد و روند انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس را به جریان انداخت. ملاقات موگرینی و نتانیاهو چند روز پس از این اقدام بی‌ثبات کننده ترامپ صورت می‌گیرد.

نتانیاهو قبل از سفر به فرانسه از سران اروپایی به دلیل دورویی آنها در انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کرد. او گفت: «با اینکه برای اروپا احترام قائل هستم، استاندارد دوگانه آن را نمی‌پذیرم. آنها بیانیه تاریخی رئیس‌جمهور ترامپ را محکوم می‌کنند اما به موشک‌هایی که به اسرائیل شلیک می‌شود واکنشی نشان نمی‌دهند».

نتانیاهو روز یکشنبه پس از دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ادعا کرد قدس همیشه «پایتخت» رژیم صهیونیستی بوده است و هر چه زودتر فلسطینی‌ها این واقعیت را بپذیرند زودتر به صلح می‌رسیم.

مکرون حمله به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد اما گفت با تصمیم ترامپ مخالف است. مکرون تصمیم ترامپ را «نقض قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای برقراری صلح توصیف کرد». او گفت: «به نظر من این بیانیه‌ها به برقراری امنیت کمکی نمی‌کنند، حتی امنیت اسرائیل و اسرائیلی‌ها را هم تضمین نمی‌کنند».

تصمیم ترامپ اعتراضات گسترده‌ای در کشورهای مسلمان و عرب در پی داشته است و موج جدیدی از تظاهرات علیه این تصمیم نیز از روز یکشنبه آغاز شد. هزاران تظاهرکننده در اندونزی که بیشترین جمعیت مسلمان را دارد نیز در مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا تظاهرات کردند. مخالفت با تصمیم ترامپ در کشورهای دیگر از جمله اردن، پاکستان، مالزی، مصر و مناطق فلسطین نشین نیز اعلام شد.

 انتهای پیام/

اظهارات موگرینی درباره قدس

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.