وی افزود: آنچه که راجع به گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارشUNODCآمده است تصویری است بسیار نگرانکننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید که به زودی منطقه را درنوردیده و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید.
مویدی گفت: به جرات میتوان گفت که این نشست اولین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقهای و بینالمللی گرد هم آمدهاند تا آن را ارزیابی و راهکارهای متناسب را بررسی کنند، به همین دلیل طبیعی است که توقعات از نشست تهران در شرایط فعلی بیشتر از نشستهای میثاق پاریس باشد.
وی ادامه داد: نقش نشستهای میثاق پاریس خصوصا نشستهای گروه کارشناسی همکاریهای مرزی در مبارزه با کشت و تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان است، گرچه ارزیابی امکانات و ساز و کارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیشبینی شده است لکن انتظار میرود که این مباحث با نظر داشتن عوامل افزایش کشت و تولید و اثرات مخرب اقتصادی اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: راجع به مسئله مواد مخدر همه ما با یک سوال اساسی روبرو هستیم چرا که علیرغم وجود اسناد جامع و متوازن مصوبات بینالمللی به ویژه بیانیههای سیاسی و برنامههای اقدام کمیسیون مواد مخدر و همچنین سند نهایی سیامین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل و مهار معضل جهانی مواد مخدر و همچنین تلاش بیوقفه و اقدامات اثرگذار دستگاههای مقابلهای کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک بهبود زیرساختهای مبادله اطلاعات منطقه ای و گسترش همکاریهای بینالمللی متاسفانه تهدیدات امنیتی اجتماعی و اقتصادی ناشی از جریان تولید و قاچاق مواد مخدر در اقصی نقاط جهان به خصوص در منطقه ما هنوز ادامه دارد.
وی افزود: هدف اصلی میثاق پاریس جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا تعریف شده است در حالی که هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید ارائه نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمیشود.
مویدی گفت: عاملی که باعث کاهش کشت و تولید انواع مخدر میشود نبود تقاضا و بازار سودآور است، به بیان فنی باید در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزهای برای سوداگران مرگ باقی نماند.
وی ادامه داد: در اسناد و متون بینالمللی مرتبط با مواد مخدر به دفعات از عبارت مسئولیت مشترک و تعهد بینالمللی استفاده میشود در حالی که هیچ نمونه عینی منسجم و مستند از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشورهای مبدا و کشورهای مسیر دیده نمیشود.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در اکثر قریب به اتفاق نشستهای میثاق پاریس هیئتهای شرکت کننده از نبود ساز و کار کارآمد برای تبادل اطلاعات و یا دریافت نکردن اطلاعات برای انجام عملیات حکایت دارند، در حالی که دستیابی به چنین امری منوط به تصمیمات مسئولان مرزی و دستگاه های مقابلهای کشورهای همرز است.
وی افزود: وجود ساز و کارهای منطقهای موثر در ارتقاء همکاریهای مرزی و مقابله با قاچاق مواد همچون ابتکار سه جانبه فی ما بین جمهوری اسلامی ایران افغانستان و پاکستان با ساز و کار شبکه طرحریزی مشترک JPC افسران کشورCFP و دفاتر رابط مرز BLOکه عملکرد بسیار موفق و موثری دارد، این ساز و کارها آنچنان باید از سوی میثاق پاریس حمایت نمیشود.
مویدی تاکید کرد: با توجه به دستور کار نشست برای ارائه گزارش از سوی هیئت جمهوری اسلامی ایران و رئیس پلیس مبارزه با مخدر ناجا به طور میانگین 75 درصد کشفیات جهانی تریاک، 61 درصد کشفیات جهانی مرفین، 17 درصد هروئین و همچنین بیشترین کشف پیشسازههای شیمیایی مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران صورت میگیرد.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان اظهار کرد: در خواست من از هیئت های شرکت کننده و دفتر UNODC برای پیگیری استمرار تشکیل این جلسات در منطقه و همچنین دعوت از تمامی ذینفعان و به خصوص کشورهای مقصد برای مشارکت در جلسات با هدف انسجام و اثربخشی اقدامات منطقه ای و فرامنطقهای این جلسه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از این اقدامات را به عنوان پیشنیازهای مبارزه با مواد مخدر اعلام میکنم.
انتهای پیام/