سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا برای اموات نماز خوانده می‌شود؟

آنچه به این نام در بین مردم معروف شده است نماز شب اول قبر یا نماز لیله الدفن یا صلاه الهدیه می‌باشد و آن نمازى است که در شب اول دفن مؤمن براى او خوانده می‌شود.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علت این که برای اموات نماز خوانده می‌شود چیست؟ و چرا در نماز میت طهارت لازم نیست و مانند دیگر نماز‌ها سجده و رکوع ندارد؟

امام رضا علیه السّلام در روایتی پیرامون علّت اقامه نماز برای مردگان فرموده اند: به این وسیله برای میّت شفاعت کرده و دعا کنند خداوند او را بیامرزد چه آن که در هیچ وقتى از اوقات انسان نیازمندتر به طلب آمرزش و دعا از آن ساعت نمى‏ باشد [۱].

خواندن نماز بر میّت، بدون طهارت جایز مى‏ باشد، زیرا در این نماز رکوع و سجود نیست بلکه دعا و سؤال رحمت است و در هر حالى مى‏ توان دعا نمود و از خدا سؤال حاجت کرد چه در حال طهارت و چه در غیر آن و وضو، فقط در نمازى واجب است که رکوع و سجود دارد [۲].


بیشتربخوانید: نماز وحشت و یا نماز لیله‌الدفن چگونه خوانده می شود؟


نماز میّت با دیگر نماز‌ها به خاطر نداشتن سجده و رکوع تفاوت دارد زیرا مقصود از این نماز تذلّل و خضوع و خشوع نمى‏ باشد بلکه مراد شفاعت کردن از بنده ‏اى است که از دنیا رفته و بدین وسیله از بازماندگان جدا گردیده است [۳].

پی نوشت:
[۱]- علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏۱، ص. ۸۴۵
[۲]- علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏۱، ص. ۸۴۹
[۳]- علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏۱، ص. ۸۴۷

منبع:انوارطاها

انتهای پیام/

علت این که برای اموات نماز خوانده می‌شود چیست؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
اطلاعات خوبی بود