سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دانشگاه مغز و هسته مرکزی کشور/ اگر دانشگاه درست شود، مشکلات کشور حل می‌شود/ دانشجو باید در دانشگاه ثروت آفرینی را یاد بگیرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه هسته مرکزی کشور محسوب می‌شود، این دانشگاه است که تولید کار و اندیشه می‌کند و هدایت دانشجویان را برای سازندگی آینده خود و کشور به عهده دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 16 آذر روز دانشجو و یادآور حماسه آفرینی دانشجویان در کشور است، این روز فرصت مناسبی است تا کمی به دغدغه های دانشجویان و چالش های آموزش عالی و دانشگاه های کشور توجه شود و به دانشجو و دانشگاه طور دیگری نگاه شود، اما به نظر می رسد این روز در بیشتر دانشگاه های کشور تنها روزی برای معرفی دانشجویان نمونه یا اهدای شاخه گلی به تعداد اندکی دانشجو خلاصه می شود و کمتر شاهد آن هستیم که مسئولان کشوری و روسای دانشگاه ها در این چنین روزی دور هم شوند و با شنیدن دغدغه های نخبگان دانشجویی، قدمی بردارند و دردی از آنها دوا کنند، همچنین به بررسی چالش های دانشگاه ها بپردازند تا برای حل موضوع اشتغال و اقتصاد کشور که مشکل کلان کل کشور و دانشجویان و فارغ التحصیلان است راه حل هایی پیدا و اجرایی شود.

به مناسب روز دانشجو سراغ محمد کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران،  قدیمی ترین و برترین دانشگاه علوم پزشکی کشور رفتیم که 43 سال پیش دوران دانشجویی را در علوم پزشکی تهران سپری کرده و تمام این سال ها در سمت استادی در همین دانشگاه پا به پای دانشجویان سال های عمر خود را گذرانده و به اصلاح موهایش را در دانشگاه سپید کرده است.

در ادامه گفت و گو خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران را بخوانید.

دانشگاه مغز و هسته مرکزی کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  با بیان اینکه بسیاری از چالش های دانشگاه ها به عنوان مشکلات کلان کشور محسوب می شوند، گفت:  علم محور بودن دانشگاه‌ها و دور بودن دانشجویان از کار و فعالیت ثروت‌آفرین از مسائل کلان کشور در حوزه دانشگاهی است.

وی دانشگاه را مغز کشور دانست و اظهار کرد: دانشگاه هسته‌ مرکزی و فکری کشور محسوب می‌شود، این دانشگاه است که تولید کار و اندیشه می‌کند و هدایت دانشجویان را برای سازندگی آینده خود و کشور به عهده دارد، اگر دانشگاه درست شود بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

حل مشکلات اشتغالزایی و اقتصادی کشور با دانشگاه نسل 3 و 4

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: دانشگاه‌های کشور اکنون از دانشگاه‌های نسل یک و دو هستند، دانشگاه‌های نسل یک و دو در سطح آموزش و پژوهش قرار دارند، اما باید در کشور به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار حرکت کنیم، دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاهی که ایجاد اشتغال و تولید ثروت داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور باید به سمت نسل سه و چهار حرکت کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه نسل سوم تولید ثروت می‌کند و کار آفرینی و اشتغال‌زایی به دنبال دارد، همچنین دانشجویان در دانشگاه نسل سوم تحصیل می‌کنند با رموز اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی نیز آشنا می‌شوند.

وی افزود:‌دانشگاه‌های نسل چهار آینده نگر هستند ما به این چنین دانشگاه‌ها نیاز داریم به دانشگاه‌هایی که بدانیم امروز در چه جایگاهی در دنیا قرار گرفته و آینده کجا ایستاده‌ایم و افق‌های پیش روی ما چیست؟ و در این راستا دانشگاه ها برای رسیدن به جایگاه کشور بر اساس اهداف تعیین شده گام بردارند.

علمی خوب است که ثروت تولید کند

کریمی تاکید کرد: گذشت آن زمان که بگوییم علم بهتر است یا ثروت، علمی خوبی است که تولید ثروت کند برای فرد ثروت اندوزی خوب نیست، اما برای کشور ثروت اندوزی و قدرتمند شدن بسیار پسندیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تولید ثروت از راه علم راه بزرگان دین و امام ما بوده است، افزود: حضرت علی (ع) به دست مبارک خود چاه حفر می‌کردند و باغ‌های خرما و نخلستان به وجود می‌آوردند و آن را به مردم انفاق می‌کردند این کار به نوعی خلق ثروت محسوب می‌شود و به همین دلیل خلق ثروت برای مردم بد نیست.

به مقاله هایی که در کتابخانه ها خاک می خورند نیاز نداریم

کریمی ادامه داد: شما نگاه کنید ببینید که تمام زیرساخت‌های آن در هشتاد سال گذشته به کمک دانشگاه فنی و علوم پزشکی تهران ایجاد شده است و فارغ‌التحصیلان آنها در تمام رشته‌ها بسیاری از کارهای عمرانی و زیرساختی کشور را در طول این هشتاد سال انجام داده‌اند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تولید مقاله و پایان نامه هایی که به محصول و فناوری منجر نمی شود و تنها جهت ارتقاء رتبه استاد یا فارغ التحصیلی دانشجوست، گفت: ما در دانشگاه نیاز به پایان‌نامه و مقاله‌هایی که در کتابخانه‌ها خاک بخورد نیاز نداریم. این مقاله ها دردی از مشکلات کشور را حل نمی کنند، گذشت آن زمانی که استادان با یک یا دو مقاله ارتقا پیدا می‌کردند باید به سمت تولید و انتشار مقاله‌هایی برویم که کارآفرینی، اشتغال‌زایی و ثروت به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.