سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قدیمی مطرح کرد؛

کار داوطلبی نیازمند مشارکت مردم است

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعى شهردارى تهران گفت:کار داوطلبی هرگز به صورت ارگانی و سازمانی نباید انجام شود، چرا که ارزش خود را از دست می‌دهد، بلکه باید در بین اقشار مختلف جامعه و مشارکت مردم انجام شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بخشی، کارشناس مشارکت‌های اجتماعى کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه‌ای که همزمان با روز جهانى کار داوطلبانه برگزار شد، پیرامون رویکردهاى ترویج کار داوطلبی اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران به جد پیگیر موضوع کار داوطلبی و پیاده سازی آن در سطح شهر تهران است.

در ادامه رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعى شهردارى تهران عنوان کرد: امروز، در آغازین روز از هفته کار داوطلبى، قریب به ۱۰۰ کار داوطلبانه توسط مجموعه‌های شهرداری تهران اجرا شده است. روز کار داوطلبی مربوط به امروز و این هفته نیست، مربوط به تمام روز‌های سال است، هر روزی که افراد بخواهند می‌توانند کار داوطلبانه را انجام دهند.

قدیمى افزود: کار داوطلبی هرگز به صورت ارگانی و سازمانی نباید انجام شود، چرا که ارزش خود را از دست می‌دهد، بلکه باید در بین اقشار مختلف جامعه و مشارکت مردم انجام شود.

سیاوش شهریور، مدیر کل اجتماعی استاندار تهران در خصوص روز کار داوطلبى گفت: ما نیازمند یک دبیرخانه کار داوطلبی هستیم؛ تبار شناسی کار داوطلبانه، بهترین نشانه است. در همین سرزمین که همواره در معرض بلایای طبیعی بوده اما مردم همیشه برای کار داوطلبانه آماده هستند.

وى افزود: این جلسه ضرورتی است که همه نهاد‌های اجرایی و علمی حضور دارند و باید دبیرخانه کار داوطلبی شهر تهران تشکیل شود. ما باید کار داوطلبی را که بهترین پتانسیل است تقویت کنیم و این یکی از پایه‌های توسعه پایدار خواهد بود.

شهریور خدمات سازمان را چنین تصریح کرد: سازمان خدمات اجتماعی کار‌های بزرگ و تاثیرگذاری در تهران انجام داده است و مهم‌ترین آن تثبیت فرآیند ترویج کار داوطلبی در آینده نزدیک است.

آرش ظفرى معاون روابط عمومى شهردارى تهران در این جلسه گفت: دبیرخانه کار داوطلبی باید بنیانگذار و راهبر و پشتیبان کار داوطلبانه باشد، بهتر است از طریق سازمان‌ها و سمن‌های مشارکت کننده برنامه ریزی کار داوطلبانه انجام شود.

ظفرى افزود: یکى از کار‌های دبیرخانه فرهنگسازی کار داوطلبانه و ایجاد چهارچوب برای این فعالیت‌ها است، در عین حال یکی از مشکلات موجود در این مسیر، عدم وجود فرهنگ سازمانی کار داوطلبانه است

ولى زاده نماینده ستاد محیط زیست و توسعه پایدار، در جلسه امروز تشریح کرد: باید اعتمادزایی شود تا مردم همراه ما باشند و کار داوطلبانه به نتیجه خود که مشارکت اجتماعی است، برسد.

فیروزی در جلسه روز بین المللى کار داوطلبی عنوان کرد: عمده فعالیت سازمان پسماند با مشارکت سمن‌هایی انجام می‌شود که در حوزه محیط زیست فعال هستند، اما تغییر شرایط از فعالیت‌های عام المنفعه به فعالیت تجاری و اقتصادی ایجاد مشکل کرده است و ایجاد دستورالعمل‌های حامی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مالی ضرورى است. همچنین اگر شهروندان و جامعه ضریب مشارکت خود را در حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند انجام دهند، شرایط بهتر می‌شود.

از اعضای داوطلب وزارت بهداشت که در این جلسه حضور داشت، چنین گفت: یکی از دلایل عدم اثربخشی کار در حوزه فعالیت داوطلبی، عدم امکان ارزیابی آمار‌های موجود است، این مشکل به دلیل عدم شفافیت و خلا قانونی است؛ نیز باید قانونی برای کار داوطلبی و حمایت از داوطلبان تصویب شود، زیرا مخاطرات برای داوطلبان بالاخص در حوزه سلامت زیاد است. همچنین تقسیم وظایف و شرایط فعالیت طبقه بندی و مشخص شود. ما باید به سمت ساختار سازی اجتماعی و مشارکت طلبی سمن‌ها و خیریه‌ها و داوطلبان برویم.

نماینده سازمان داوطلبان هلال احمر نیز تشریح کرد: بزرگ‌ترین ضعف در مقوله کار داوطلبى، سردرگمی افراد برای داوطلب شدن است و همچنین نماینده سازمان آتش نشانى تدوین و تصویب اولین آیین نامه و حمایت نامه کار داوطلبی در آتش نشانی را مطرح کرد.

بختیارى رییس دبیرخانه ترویج کار داوطبانه در این جلسه اظهار کرد: عدم آگاهی در خصوص چگونگی ورود به کار داوطلبی یکی از مشکلاتى است که امروزه خانه نجات ایران توانسته آن را حل کند؛ کار داوطلبانه خود به خود بزرگ نمی‌شود، بلکه باید با کمک سازمان‌های مردم نهاد و حاکمیتی افزایش یابد. این در حالى است که خیلی از مشکلات و معضلات جامعه ما با کار داوطلبانه حل خواهد شد.

گفتنی است؛ در پایان این نشست از تلاش‌های ٢٥ سازمان فعال در حوزه ترویج کار داوطلبی تجلیل شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.