سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاشمی رفسنجانی در شورای شهر تهران:

آرمان آزادی‌خواهی جنبش‌های دانشجویی باید در چارچوب قانون اساسی شکل بگیرد

رئیس شورای شهر تهران گفت: باید آرمان آزادی‌خواهی جنبش‌های دانشجویی در قالب تکیه بر آزاد‌ی‌های قانونی در قانون اساسی شکل بگیرد تا از سوء استفاده گروه‌های معاند جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت محمد(ص) و فرا رسیدن روز دانشجو اظهار کرد: در آستانه فرا رسیدن روز دانشجو هستیم. 64 سال قبل در 16 آذر سال 1332، پس از کودتای 28 مرداد و در فضای بسته و خفگان‌آمیز، خروش دانشجویان ایرانی در مقابل استعمار خارجی و استبداد داخلی شکل گرفت. دانشجویان ایرانی با اعتراض به سفر معاون وقت رئیس جمهور آمریکا برای حضور در دانشگاه تهران به اعتراض پرداختند که با سرکوب مواجه شدند و 3 تن از دانشجویان ایرانی به ضرب گلوله توسط ماموران رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های جنبش دانشجویی در 60 سال گذشته ادامه داد: با وجود فراز و نشیب‌های بسیار جنبش دانشجویی توانسته عناصر اصیل هویت خود از جمله آرمان‌گرایی، استقلال‌طلبی، عدالت طلبی و حریت در درون خود حفظ کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: نظام سابق و اوایل انقلاب اقدامات پرشور مهمترین بخش‌های جنبش‌ دانشجویی بود، اما در مقطع فعلی با توسعه و چرخش‌ آزاد اطلاعات جریانی در جامعه تاثیرگذار و بالنده خواهد بود که با مدیریت هیجان و شور دانشجویی این جریانات را در فضای دانشگاهی کشور به سوی فهم و تحلیل عمیق‌تر از حوادث و جریانات مختلف اجتماعی سوق دهد.

هاشمی اضافه کرد: امروزه بحران‌های اجتماعی و فرهنگی در کنار چالش‌های سیاسی و اقتصادی در برابر جامعه قرار دارد و جنبش دانشجویی اگر می‌خواهد مانند گذشته توسط جناح‌های سیاسی مورد سوء استفاده قرار نگیرد، باید خود تحلیل و راهبردهای واقع‌بینانه از شرایط روز و آینده کشور ارائه دهد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: فضای نسبتا سرد راکد دانشگاه‌ها حکایت از ایجاد شکاف بین بخش سیاسی جنبش دانشجویی و قاطبه دانشجویان دارد و مسئله اصلی اکثریت بدنه دانشجویی کشور مسائل سیاسی نیست، به همین دلیل هیچ یک از گرایشات سیاسی نتوانستند همانند دهه‌های 60 و 70 فضای پر رونق در جریان دانشجویی خود ایجاد کنند.

هاشمی اضافه کرد: امروز جنبش دانشجویی نیاز به افق جدیدی از فعالیت‌ها دارد، باید آرمان آزادی خواهی جنبش‌های دانشجویی در قالب تکیه بر آزاد‌ی‌های قانونی در قانون اساسی و سایر قوانین شکل بگیرد تا امکان سوء استفاده از آن توسط گروه‌های معاند به وجود نیاید.

وی اظهار داشت: جنبش دانشجویی ناگریز است که فراتر از سیاست در حوزه فعالیت‌های مدنی، اجتماعی و فرهنگی با رویکرد علمی ورود کند تا بتواند خاطرات جنبش دانشجویی اثرگذار گذشته را تکرار کند.

هاشمی اضافه کرد: از مدیریت دانشگاه ها انتظار می‌رود که همسو با رهنمود رهبر معظم انقلاب و برنامه های رئیس جمهور بسترهای لازم را برای تجدید رونق و فعالیت‌های جنبش دانشجویی فراهم کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۶
بله