سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابراز نگرانی دید‎بان حقوق بشر از تلفات غیر نظامیان افغانستان

دیدبان حقوق بشر ابراز نگرانی کرد که با افزایش حمله های هوایی در افغانستان، تلفات غیر نظامیان نیز افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دیدبان حقوق بشر ابراز نگرانی کرد که با افزایش حمله های هوایی در افغانستان، تلفات غیر نظامیان نیز افزایش یابد.

پژوهشگر بخش افغانستان این نهاد می گوید که گزارش های تلفات غیرنظامیان در افغانستان، از شفافیت های لازم برخوردار نیستند و نیاز است که در بارۀ هر یک از این رویدادها، بررسی های دقیق تر انجام شوند.

پیش از این، گزارش داده شده است که از آغاز سال روان میلادی تا آخر ماه اکتوبر همین سال، نیروهای ـمریکایی، بیش از سه هزار و پانصد بمب را بر طالبان و دیگر گروه های تروریستی پرتاب کرده اند. آماری که نشان می دهد چنین حمله هایی، در مقایسه با سال پیش، سه تا چهار برابر شده اند.

پاتریشیا گاسمن، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر برای افغانستان در این باره می گوید: «این وضع مایه نگرانی ما است. البته حمله های هوایی عملاً افزایش یافته اند. آن چه که ما دیده ایم، این است که شمار تلفات غیر نظامیان نیز افزایش یافته است و در این میان، زنان و کودکان بیشتری کشته شده اند و این نشان می دهد که در این حمله ها غیر نظامیان جان می بازند.»

در همین حال، وزارت دفاع ملی، بر تلاش ها، برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، در عملیات های هوایی تأکید می ورزد.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت: «به تمام فرماندهان و پرسنل هدایت داده شده است که به طور قطع از تلفات ملکی جلوگیری شود.»

 

در شش ماه نخست سال روان میلادی، بیش از یک هزار و ششصد غیر نظامی در جنگ های افغانستان جان باخته اند. آماری که در هشت سال اخیر بی پیشینه بوده است. 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.