سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در استان زنجان

همزمان با روز جهانی معلولان مراسم گرامیداشتی دراستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ حجت الاسلام و المسلمین خاتمی نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه زنجان در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در استان گفت: دسته‌ای از معلولیت‌ها اجتناب ناپذیر و دسته‌ای دیگر قابل پیشگیری وکنترل است.
حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با اشاره به اینکه وظیفه دولت‌ها جلوگیری از معلولیت قابل پیشگیری در جامعه است، افزود: از جمله این موارد رعایت مسائل ژنتیکی در امور ازدواج است و باید مورد دقت قرار گرفته و مراعات شود.
وی بیان کرد : جنگ، زلزله، سیل و حوادث جاده‌ای از جمله عوامل ایجاد معلولیت بوده و جای تاسف دارد که در بیش از ۶۰ درصد تلفات جاده‌ای، مقصر عامل انسانی است.
نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه شعار خواستن، توانستن است باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: زیرساخت‌های شهر و نقل و انتقال باید به نوعی باشد که معلولان دشواری‌های حرکتی نداشته باشند و در مهندسی شهری باید معلولان دیده شوند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با اشاره به اینکه براساس آمار نزدیک به ۱۵ درصد جمعیت جهان به نوعی دارای معلولیت هستند و در واقع در هر شهر، ۱۵ درصد شهروندان معلول هستند، افزود: این افراد حق زندگی و حق حیات و بهره‌مندی از فرصت‌ها و عرصه‌های زندگی را دارند و این وظیفه همگانی است تا در مدیریت شهری این افراد لحاظ شوند.
وی  با اشاره به اینکه کار‌هایی برای معلولان انجام می‌شود، اما کافی نیست، گفت: برخی فعالیت‌ها به هم مرتبط هستند و باید به صورت مستمر انجام شود.
درویش امیری استاندار زنجان در این مراسم با اشاره به اینکه از کل جمعیت جهان بیش از ۵۰۰ میلیون نفر انسان از معلولیت‌های مختلف رنج می‌برند گفت : این روز‌ها باید مشکلات معلولین را با جدیت بررسی کنیم و در پی راه حل‌های مناسب برای آن‌ها باشیم تا زندگی همواری برایشان فراهم شود.
درویش امیری افزود: برای معلولین نیز موازی با برنامه ریزی‌های جهانی، برنامه ریزی دقیقی صورت میگیرد تا استعداد‌های خود را به نمایش بگذارند.
وی بیان کرد: طی ۲۰ سال گذشته در ایران اقدامات موثری در جهت پیشگیری و کاستن مشکلات ژنتیکی صورت گرفته است، اما با این وجود هنوز از انتظارات معلولین فاصله داریم.

 

انتهای پیام/ع

 

تجلیل از معلولین برتر استان در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.