سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه هواشناسی گلستان به کشاورزان

کمیته هواشناسی گلستان با توجه به سرد شدن هوا به کشاورزان توصیه می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ در بخش زراعت کشاورزان سیب زمینی کار نسبت به انجام عملیات تهیه زمین از قبیل: شخم و کودپاشی قبل از کاشت اقدام نمایند.

همچنین پیمانکاران تکثیر بذر گندم و جو به شرکت‌های طرف قرار داد مراجعه کرده و بذر خود را تحویل و نسبت به کشت با توجه به توصیه فنی اقدام کنند.

کشاورزان با توجه به فصل کاشت زراعت‌های پاییزه (کلزا، جو و گندم) ترجیحا با انتخاب خاک ورزی حفاظتی و کم خاک ورزی اقدام به کشت کرده و حتی المقدور ادوات کاشت کودکار و بذرکار استفاده کنند.

همچنین به کشاورزان توصیه می‌شود بذر گندم و جو گواهی شده به اندازه کافی در مراکز توزیع مجاز موجود است لذا از کشت بذور غیر استاندارد پرهیز کرده و از ارقام مناسب کشت و به لیبل استاندارد بذر توجه فرمایند.

کشاورزان با توجه به وقوع بارندگی روز جمعه آینده و رطوبت مناسب خاک تا روز پنجشنبه اقدام به کشت گندم کنند.

همچنین کشاورزان در بخش پنبه و دانه‌های روغنی پس از پایان برداشت پنبه، ساقه‌های پنبه را خرد و در فرصت مناسب با خاک مخلوط نمایند.

کشاورزان از بارش‌های فصلی جهت کاهش شوری خاک استفاده کنند و در صورت وجود مشکل قلیاییت خاک، حتماً با کارشناسان مراکزخدمات کشاورزی یا موسسه تحقیقات پنبه جهت انتخاب ماده اصلاح کننده خاک مشورت نمایید.

در مزارع کلزا که در مرحله ۶ – ۴ برگی هستند مصرف ۱۰۰ – ۷۵ کیلوگرم در هکتار کود سولفات پتاسیم توصیه می‌شود.

پنبه کاران با توجه به وقوع بارش می‌توانند از کود دامی نیمه پوسیده استفاده کنند که کود دامی پوسیده در فروردین سال آینده نیز قابل استفاده است.

پنبه کاران به خصوص حاشیه جنگل‌ها در صورت عدم تمایل به خاکورزی حفاظتی، با شخم زمین و از بین بردن علف‌های هرز و بقایای داخل و خارج مزرعه به نابودی آفات زمستان گذران کمک می‌کند.

در بخش نباتان برای کشاورزان کلزا کار توصیه می‌شود در صورت نیاز و با نظر کارشناسان جهت مبارزه با علف‌های هرز پس رویشی با سموم توصیه شده و طبق دستورالعمل فنی نسبت به سم پاشی مزارع خود اقدام نمایید.

کشاورزان در صورت مشاهده آفت کک کلزا و بیماری فوما در مزارع کلزای خود با اخذ مشورت از کارشناسان حفظ نباتات نسبت به سم پاشی مزارع خود با سموم توصیه شده اقدام نمایید.

باغداران نیز نسبت به انجام مبارزه پاییزه در باغات درختان هسته دار و دانه دار طبق دستورالعمل فنی حفظ نباتات اقدام کنند.
کشاورزان و باغداران با توجه به پیش بینی وقوع بارش در روز‌های جمعه و شنبه از هر گونه سم پاشی و محلول پاشی در مزارع و باغات خودداری کنند.

توصیه می‌شود برای از بین بردن مرحله زمستان گذران کرم خاردار پنبه با توجه به بارندگی‌های اخیر نسبت به شخم زمین پس از برداشت محصول و کنترل علف‌های هرز در مزارعی که تحت کشت پنبه بودند و یا علف‌های هرزی که حاشیه مزارع پنبه بوده اند اقدام نمایید.

باغداران محترم مرکبات با توجه به پیش بینی بارش روز‌های جمعه و شنبه و برودت هوا هفته آینده سریعاً نسبت به برداشت میوه باغات مرکبات اقدام نمایند.

همچنین زیتون کاران محترم نسبت به جمع آوری زیتون روغنی در روز‌های آینده تا قبل از شروع بارندگی روز جمعه اقدام نمایید.

باغداران نسبت به انجام هرس درختان سیاه ریشه (زمستانه) و مبارزه با بیماری‌های قارچی اقدام نمایند.

همینطور گلخانه داران و نهالستان داران با توجه به برودت هوا نسبت به راه اندازی سیستم‌های گرمایشی اقدام نمایند.

با توجه به پیش بینی وضعیت جوی ناپایدار برای روز جمعه از هم استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود از تردد و اسکان در محل مجاورت آبراهه‌ها و رودخانه‌های استان به خصوص مناطق غربی پرهیز نمایید.

انتهای پیام/ق
 
 

توصیه های هواشناسی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.