سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش‌وپرورش در هفته‌ای که گذشت؛

نظارت برعملکرد مدارس غیردولتی با راه اندازی چند سامانه /سهم دانش آموزان از فضای آموزشی کشور چقدر است؟

آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویداد‌های متنوعی مواجه بوده که به برخی از این اخبار اشاره می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در این روزهای نسبتا آرام با اخباری همچون راه اندازی چند سامانه برای نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی و ارزیابی از سرانه آموزشی برای دانش آموزان همراه بوده که در ادامه به این موارد اشاره می شود.

نظارت برعملکرد مدارس غیردولتی با راه اندازی چند سامانه

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: ساحت پرورشی یکی از مهم ترین برنامه های آموزش و پرورش است و بر این اساس تهیه برنامه جامع پرورشی برای مدارس غیردولتی در دستور کار قرار گرفته است و ایجاد کتابخانه کلاسی یکی از مصادیق این برنامه بود.

وی به اجرای دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر مدارس غیردولتی اشاره و اظهار کرد: نظارت های فرآیندی هدایت محور از مهم ترین فرآیندها در نظام آموزشی است و بر این اساس سامانه برای این منظور در نظر گرفته شده است که در چهار سطح خودارزیابی، ارزیابی توسط موسس، ارزیابی توسط استان و ارزیابی در سطح ستادی است.

 زینی‌وند  بیان کرد: سامانه سنام، از دیگر مواردی است که طی ۲هفته گذشته در برخی استان ها پایلوت اجرا شد و در آن اطلاعات معلمان خرید خدمات، رشته تحصیلی و تناسب با تدریس، پرداخت حقوق و سایر ضوابط دستورالعمل های اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مدارس هیئت امنایی از اهداف خود عدول کردند و سبک خاصی از مدارس نبودند اما افزایش قارچ گونه باعث شد تا کیفیت فدای کمیت شود بنابراین کیفیت بخشی مدارس را مورد توجه قرار می دهیم و هیچ مدرسه هیئت امنایی توسعه پیدا نمی کند مگر اینکه کیفیت لازم را داشته باشد و براساس ارزیابی ها از ۲۶۰مدرسه ۲۶مدرسه از ضوابط انحراف داشته اند که اگر به تذکر لازم توجه نداشته باشند به حالت سابق بر می گردند.

سهم دانش آموزان از فضای آموزشی کشور چقدر است؟

اکنون متوسط سرانه فضاهای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور ۵/۱۶ متر مربع برآورد شده است که این عدد سهم هر دانش آموز از فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی است و این مساله در حالی است که سرانه دانش آموزی استاندارد ۸/۳۹ مترمربع سرانه استاندارد ملی فضاهای آموزشی است که بر اساس سند زیر نظام فضاهای آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هدف گذاری شده و اکنون حدود سه متر مربع تا رسیدن به نقطه استاندارد فاصله داریم.

فاصله با استانداردهای جهانی نیازمند ساخت فضاهای استاندارد بوده که این امر مستلزم تامین اعتبار لازم است و براساس تخمین ها اعتبار مورد نیاز حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده همچنین برای سرانه استاندارد ۴۰هزار میلیارد تومان نیاز است.

شبه کنکورها را در مقاطع تحصیلی مختلف توسعه دادیم

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در مورد وجود کنکور و تاثیر آن در روند آموزشی دانش‌آموزان اظهار کرد: کنکور نه تنها هیچ خدمتی به آموزش عالی نمی‌کند بلکه باعث تخریب دوره متوسطه هم شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه نتوانستیم کنکور را در دوره متوسطه حذف کنیم شاهد وجود شبه کنکورها در مقاطع تحصیلی مختلف هستیم که برای رفع این مشکل نیازمند عزم ملی بوده تا به طور قطعی کنکور را حذف کنیم.

محمدیان با اشاره به طرح شهاب در دوره ابتدایی تصریح کرد: با فراگیر سازی این طرح در دوره ابتدایی می‌توان استعدادیابی برای دانش‌آموزان را انجام داد چرا که طرح شهاب قدم گذاشتن در مسیری است که علاوه بر توجه به ویژگی‌های مشترک به ویژگی‌های فردی توجه می‌شود و در برنامه درسی هم توجه به تفاوت‌های فردی لحاظ شده است.

فضاهای آموزشی در زلزله کرمان آسیب ندیدند

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس در خصوص وضعیت مناطق زلزله زده اظهار کرد: از همان نخستین دقایق وقوع زلزله ستاد مدیریت بحران در کرمان تشکیل شده و مشغول تصمیم گیری هستند.

وی ادامه داد : افرادی را برای بررسی روستاها به مناطق مختلف اعزام کردیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشته و فقط روستاهای خشت و گلی آسیب دیدند.

نماینده مردم کرمان گفت: وضع فضاهای آموزشی هم مناسب بوده و تاکنون گزارشی مبنی بر تخریب دانشگاه ها مدارس نداشتیم فقط به دلیل این حادثه آب گل آلود شده که تا ۲۴ساعت آینده مشکل رفع می شود.

اجرای طرح اندیشه قرآنی برای دانشجو معلمان از نیمه آذر ماه

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عابدی‌ معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان‌ درباره برنامه‌های این دانشگاه برای‌ دانشجو معلمان‌ اظهار کرد: مأموریت‌های متعدد فرهنگی برای این گروه از دانشجویان در نظر گرفتیم تا معلما‌نی در طراز‌ جمهوری اسلامی ایران تربیت‌ کنیم و بر این اساس طرح‌هایی متعدد با رویکرد‌ قرآنی‌ برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: اندیشه قرآنی یکی از طرح‌هایی است که برای دانشجومعلمان‌ در نظر گرفته شده است و از نیمه آذر ماه در خوابگاه‌های سراسر کشور آغاز به کار می‌کند و بر اساس این برنامه‌ تأمل‌ در قرآن کریم مورد توجه است‌.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان‌ تصریح کرد: در طرح اندیشه قرآنی‌ حوزه‌های چهار گانه‌ ارتباط با خدا‌، نفس‌، دیگران و طبیعت‌ مورد توجه بوده و آیاتی مرتبط با آن انتخاب شده تا دانشجومعلمان‌ برداشت خود را در این زمینه ارائه دهند.

اعزام مشاوران تهرانی به مناطق زلزله زده

ابوالفضل رحمانی رئیس اداره مشاوره شهر تهران در مورد این اعزام اظهار کرد: فراخوانی برای اعزام مشاوران شهر تهران داده شد و بر این اساس حجم عظیمی از درخواست ها را شاهد بودیم اما با توجه به حساسیت کار از میان مشاوران افرادی گزینش شدند تا در قالب کاروانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شوند.

وی با اشاره به اینکه در گروه اول 35 مشاور به مناطق زلزله زده اعزام می شوند، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده چهار گروه 35 تا 40 نفره از مشاوران طی چهار هفته به مناطق زلزله زده اعزام می شوند و حتی اگر شرایط وجود داشته باشد این روند تداوم خواهد داشت.

رئیس اداره مشاوره شهر تهران تصریح کرد: توزیع جنسیتی مشاوران در این کاروان به صورت مساوی بوده و 50 درصد آن را بانوان و 50 درصد را آقایان شامل می شوند. همچنین مشاوران از مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران بوده و در این برنامه مشاوران فعال در مدرسه صبح رویش تاثیر بسزایی داشتند.

هدف استخدام آموزش‌دهندگان کمک به تامین نیرو در آموزش و پرروش است

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درمورد تعیین تکلیف استخدام آموزش دهندگان نهضت اظهار کرد: در سال 94 تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدام حق‌التدریس تصویب شد و در سال 95 با اصلاح این قانون آموزش‌دهندگان نیز به آن اضافه شدند و با وجودی که شرایط برای اجرای کامل قانون وجود نداشت برای استخدام حق‌التدریس‌ها و آموزش دهندگان طرح دیگری پیشنهاد داده شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کمیسیون آموزش در این ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف را پیشنهاد داد اما با توجه به اصرار نمایندگان در صحن علنی این مسئله محقق نشد و به دنبال آن جلسات مختلفی برای تعیین تکلیف آموزش دهندگان در کمیسیون آموزش داریم تا به جمع‌بندی دقیقی برای این تصمیم برسیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.