وی با بیان اینکه از سوی مسئولان و مدیران شهری تنها ذکر آمار 20 تا 30 میلیونی حضور زائران در سال پذیرفتنی نیست، افزود: همراه با ذکر این آمار باید گفت چه میزان از زیر ساخت های لازم برای گردش زائران و در راستای کمک به اقتصاد و توسعه شهر ایجاد شده است.
عضو انجمن ژئوپلوتیک ایران گفت: برنامه ریزی لازم برای دسترسی زائران و گردشگران به اماکن تجاری، توریستی و گردشگری در حوزه حمل و نقل عمومی بویژه قطارشهری بوجود نیامده و تنها ایستگاه موجود زائران را به خارج از شهر و اماکن گردشگری دیگر هدایت می کند که همین امر سبب توسعه فزاینده و خارج از برنامه این نقاط نیز شده است.
وی با اشاره به زمان اندک ماندگاری زائر در مشهد گفت: زائران به دلیل عدم سهولت در جابجایی، هزینه زیاد و دسترسی ضعیف به مراکز خرید و گردشگری طبق آمار در بهترین زمان خود یعنی کمتر از 2 روز در مشهد اقامت دارند که این یک آسیب جدی به اقتصاد شهر و اشتغال شهروندان خواهد بود.
حصاری نژاد با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است، افزود: سرویس دهی به شهروندان یا به عبارتی مجاوران امری لازم و ضروری است اما بدون نظر گرفتن نیاز های 25 میلیون زائر و در نهایت اقتصاد شهر، آسیبی جدی به معیشت و اشتغال شهروندان مشهدی وارد خواهد کرد.
وی به کافی نبودن زیرساخت ها در توسعه صنعت گردشگری مشهد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مجموعه های تجاری و گردشگری شهر به مجموعه های اقتصادی زیان ده تبدیل شده اند که بخشی از دلیل آن را می توان به عدم وجود زیرساخت های گردشگری در زمینه حمل و نقل عمومی بویژه قطار شهری اشاره کرد.
مدیرعامل منطقه گردشگری سپاد با اعلام اینکه شرایط کنونی نیاز به برنامه ریزی مجدد و اصلاح دارد، افزود: به عنوان یک سیاست کلی و راهبردی؛ میهمان نوازی با ارائه خدمات شهری مناسب باید در راستای اشتغال و تقویت اقتصادی شهروندان و مجاوران باشد که در این زمینه پیشنهاداتی نیز مطرح است.
وی ادامه داد: توسعه تبلیغات فرهنگی و گردشگری، استفاده از تابلوها و راهنماهای عملیاتی برای آگاهی گردشگران از مراکز مناسب تجاری، اقتصادی و گردشگری شهر و بیان نحوه دسترسی به آنها می تواند به عنوان یک راهکار موقت و سریع بدون هرگونه تبعیض در دستور کار قرار گیرد.
حصاری نژاد با بیان راهکاری دیگر در زمینه توسعه اقتصادی و در نهایت اشتغال زایی گفت: به مدیران شهری پیشنهاد می گردد با ایجاد حلقه های متصل به مسیرهای قطار شهری و ایجاد یک کمربندی از طریق تجهیزاتی نظیر ترانووا شبکه ای مناسب از حمل و نقل عمومی ویژه زائران و مجاوران ایجاد شود.
وی ادامه داد: این شبکه ترکیبی می تواند مبنای توسعه اقتصادی و گردشگری شهر بصورت متوازن با افزایش اشتغال شهروندان باشد.
مدیرعامل شرکت سپاد خراسان در بخش دیگری از سخنان خود به تجارب 30 سال تلاش و سازندگی شرکت سپاد در آبادانی حاشیه شهر و ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری اشاره کرد و افزود: مجموعه های فاخری نظیر الماس شرق، وصال و دیگر مراکز تجاری و گردشگری منطقه سپاد بر پایه زیرساخت هایی بنا نهاده شد که شرکت سپاد آن را با سرمایه 10 هزار سهامدار ایثارگر و رزمنده خود بنا نهاد.
انتهای پیام//ف.ح