سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معضل تمايل به تنها زندگی کردن و تنها مردن در ژاپن!

امروزه پدیده موسوم به کودوکوشی یا «مرگ در تنهایی» در جامعه ژاپن به یک معضل تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، امروزه پدیده موسوم به کودوکوشی یا «مرگ در تنهایی» در جامعه ژاپن به یک معضل تبدیل شده است، جامعه ای که نزدیک به 28 درصد جمعیت آن را افراد بالای 65 سال تشکیل می دهند و بسیاری افراد نیز در دوره میان سالگی با دوری گزیدن از ازدواج و پیدا کردن همسر برای خود، ترجیح می دهند زندگی خود را به تنهایی ادامه دهند. کارشناسان ترکیبی از فاکتورهای فرهنگی، اجتماعی و جمعیتی خاص ژاپن را به عنوان عوامل پیچیده شدن این مسئله معرفی می کنند.

با اینکه آمار رسمی درباره افرادی که در تنهایی می میرند و هیچکس تا چند روز و یا حتی چند هفته متوجه مرگ آنها نمی شود وجود ندارد با این حال بیشتر کارشناسان این رقم را سالانه حدود 30 هزار نفر می دانند. برخی نیز معتقدند رقم دقیق این قبیل مرگ و میرها چندین برابر رقم اعلام شده است.

جامعه مدرن ژاپن در دهه های اخیر تغییرات اقتصادی و فرهنگی گسترده ای را تجربه کرده است ولی جمعیت شناسان می گویند شبکه امنیت اجتماعی در این کشور هنوز هم سنتی باقی مانده است و هنوز هم خانواده ها مسئولیت مراقبت از سالمندان را بر عهده دارند.

کاتسوهیکو فوجیموری، کارشناس معروف مسائل رفاه اجتماعی در ژاپن می گوید: «در ژاپن، خانواده ها از زمان های قدیم بنیان محکم حمایت های اجتماعی از هر نوع به شمار می رفته است. ولی با افزایش پدیده تنها زندگی کردن افراد و کوچکتر شدن ابعاد خانواده، مسائل در حال تغییر است.»

در سه دهه گذشته، سهم خانواده های تک نفره بیش از دو برابر افزایش یافته و به 14 ممیز پنج دهم درصد جمعیت این کشور رسیده است. مردان پنجاه سال به بالا و زنان هشتاد سال به بالا بیشترین بخش خانوارهای تک نفره را به خود اختصاص می دهند. میزان ازدواج در حال کاهش یافتن است و کارشناسان در توضیح این امر می گویند بسیاری از مردان معتقدند کارشان به اندازه ای خطیر و مهم است که فرصتی برای ازدواج و سروسامان گرفتن ندارند. از سوی دیگر زنان نیز وارد بازار کار می شوند و دیگر به وجود مردان برای حمایت مالی نیاز ندارند.

از هر چهار مرد ژاپنی پنجاه ساله، یک نفر هرگز ازدواج نکرده است و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2030 به یک نفر از هر سه مرد پنجاه ساله برسد. معضل دیگری که کارشناسان به آن اشاره می کنند این است که در فرهنگ ژاپنی این تمایل وجود دارد که در زمان بروز مشکل، به جای کمک خواستن از همسایگان، افراد تمایل دارند از خانواده خود کمک بخواهند.

 

انتهای پیام/

معضل مرگ در تنهایی در ژاپن

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
ژاپنی ها مردمانی بسیار سنتی هستند
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
خدا لعنت کنه این آمریکائیا رو که هر جا رفتن اونجا رو به افتضاح کشیدن