سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل صداوسیمای فارس خبر داد؛

ساخت ۳ برنامه مستند برای به تصویر کشیدن تاریخ و فرهنگ فارس

مدیرکل صدا و سیمای فارس گفت: مستند‌های «نبرد ادسا»، «دشت مرو» و «از بیشاپور تا کازرون» سندی از اقتدار فارس در گذر تاریخ است، به زودی ساخته می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید تقی سهرابی مدیرکل صداوسیمای فارس با اشاره به پیشینه فرهنگی، تمدنی و تاریخی استان فارس و لزوم بازنمایی این جایگاه در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی از تولید آثار فاخر تلویزیونی در قالب مستند خبر داد و گفت: امیدوارم این سلسله اقدامات در معرفی بیش از پیش استان فارس و پیشینه تمدن این خطه از سرزمین ایران اسلامی موثر باشد و موجب رضایت مخاطبان قرار گیرد.

وی به سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب به فارس در سال ۱۳۸۷ نیز اشاره کرد و افزود: معظم‌له در جمع مسئولان فرهنگی بر لزوم توجه به پیشینه تاریخی روشن و با افتخار فارس فرمودند: «از ظرفیت‌های تاریخی برای نمایش اقتدار و امنیت ملی در برابر هجمه‌های رسانه‌ای جهان که با هدف مخدوش کردن گذشته ایران است، باید استفاده کرد» بنابراین ساخت مستند در دستور کارطرح و برنامه مرکز فارس قرار گرفت که مستند‌های "نبرد ادسا"، " دشت مرو"، " از بیشاپور تا کازرون" سندی از اقتدار فارس در گذر تاریخ از این موارد است.

سهرابی در توضیح مستند نبرد ادسا، گفت: نقش برجسته "نبرد ادسا" که نقش آن، بر دل کوه‌های افراشته استان فارس ثبت شده، یکی از ماندگارترین اسناد بصری، از تاریخ شکوهمند ایران است.

مدیرکل صدا وسیمای فارس ادامه داد: در این نبرد، شاپور ساسانی بر والرین امپراطور قدرتمند روم و سپاه هفتاد هزار نفری او، در محلی به نام ادسا (در ترکیه امروزی) پیروز می‌شود و نقش‌های زیبا و باشکوه این پیروزی مقتدرانه اکنون به ما رسیده است، سندی موثق و قابل عرضه در معادلات سیاسی و نمادی از اقتدار ملی ما در جنگ نرم رسانه‌ای است.

سهرابی گفت: مستند "نبرد ادسا" در مدت زمان ۴۰ دقیقه و در ساختار مستند با تلفیق شیوه‌های مختلف بیانی از جمله تصویر- نریشن، بازسازی نمایشی و انیمیشن که هم اکنون در مرحله پژوهش است، به بزودی ساخته می‌شود.

وی به تشریح مستند دشت مرو پرداخت و گفت: دشت مرو یکی از دشت‌های تاریخی ایران است که هخامنشیان از این دشت برخاستند و بخش وسیعی از جهان را در سیطره حکومت خویش قرار دادند و در سده اخیر، شهر مرودشت در اینجا زاده شد. مستند دشت مرو در ساختار مستند محض و در مدت زمان ۲۰ دقیقه می‌کوشد ضمن بیان تاریخ به توانمندی‌های امروز شهر‌ها و روستا‌های این دشت بپردازد.

سهرابی با اشاره به اینکه شهرستان کازرون در استان فارس یکی از مناطق مهم اقتصادی و گردشگری در سطح کشور است، گفت: مستند" از بیشاپور تا کازرون" با ساختار مستند محض و در زمان ۲۰ دقیقه به مناطق گردشگری شهرستان کازرون شامل بیشاپور و تنگ چوگان، مدارس علمیه و دانشگاه‌ها، صنایع دستی و غذا‌های محلی، صنایع نو و کشاورزی با تأکید بر نرگس‌زار‌های زیبای کازرون و هم‌نشینی با اشعار مرد حماسه و غزل، نصرالله مردانی می‌پردازد.

مدیرکل صداوسیمای فارس تصریح کرد: تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سه مستند فاخر را سید علی غمخواری، نور و تصویر فرید هاشم‌زاده، تدوین و صداگذاری و اصلاح رنگ محمد حسن خردل، گرافیک و انیمیشن پیمان دهقانی و پژوهشگری نبرد ادسا مهدی فاموری با همکاری بخش تاریخ دانشگاه شیراز را برعهده دارند.
انتهای پیام/ر

ساخت ۳ برنامه مستند در فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.