سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیسان کراس اوور ایکس تریل

کمپانی ژاپنی نیسان، کراس اوور ایکس‌تریل را از سال ۲۰۰۰ وارد بازار کرده است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کمپانی نیسان، خودرو ایکس‌تریل را از سال ۲۰۰۰ وارد بازار کرد.  این کراس اوور فول سایز ابتدا در ژاپن تولید می شد اما بعد از آن  در مالزی، چین، روسیه، اندونزی و تایلند هم ساخته می‌شود. حال قصد داریم تا با این شاسی بلند ژاپنی بیشتر آشنا شویم.

ایکس‌تریل که توسط کی‌سوکه اوتسوکی طراحی شده‌ است، از طول ۴.۶۴۳ متر، عرض ۱.۸۲۰ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۹۵ متر برخوردار است. فاصله‌ی محور این مدل ۲.۷ متر بوده و این ارقام سبب شده تا ایکس تریل از کابین مناسب و جاداری برای فضای پا و زانوی سرنشینان در ردیف دوم ایجاد کند.

سومین نسل از ایکس تریل که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد در نمای جلوی خودرو نیز از همان طراحی V شکل در جلوپنجره را داراست. چراغ‌های مثلثی و کشیده به همراه خطوط تیز و یک نوار LED زیر آن شکل گرفته اند. همچنین مه شکن ها هم به تبعیت طراحی چراغ ها با خطوط تیز در یک قالب برنده در پایین چراغ های جلو قرار گرفته اند.

نمای جانبی در قسمت پنجره‌ها یک نوار کرومی اطراف شیشه‌ها را پوشش داده است. مضاف بر این مورد یک خط حجم دهنده نیز از روی کاپوت جلو تا انتهای شیشه‌های عقب کشیده شده و پیرامون چرخ ها هم از قطعات پلاستیکی سخت به منظور جلوگیری از صدمه خوردن رنگ بدنه در برخورد با موانع جزئی بهره گرفته شده است.

طراحی عقب شبیه نمای جلو، چراغ‌های حالت مثلثی دارد و مشخصه های این قسمت اتصال اسپویلر به سقف بوده که شاید برای جوانان جذاب باشد.کابین داخلی این خودرو در قسمت کنسول وسط یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی که به سیستم نیسان کانکت (Nissan Connect) مجهز بوده طراحی شده و در حاشیه این نمایشگر هم کلید هایی جهت کنترل آپشن ها قرار گرفته است. محفظه ی تهویه مطبوع خودرو کاملا با این قسمت جدا شده و در بالای این نمایشگر قرار گرفته است، همچنین یک نمایشگر ۵ اینچی لمسی روی پنل پشت فرمان تعبیه شده که اطلاعات مفید فنی و ایمنی خودرو و عقربه‌های آنالوگ دور موتور را به نمایش گذاشته است.

سیستم هشدار فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم کنترل شاسی فعال، سیستم توزیع متغیر گشتاور، رادار هشداردهنده خروج از خط و نقاط کور، سیستم نگهدارنده خودرو در شیب، رادار شناسایی اشیاء متحرک، سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم 4×4 تمام وقت نیسان (AWD همراه با کنترل دستی)، سیستم تهویه هوای دوگانه اتوماتیک، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید هوشمند و دکمه استارت، مانیتور چند منظوره پشت آمپر (VID)، صندلی‌های تمام چرمی با قابلیت تنظیم برقی برای صندلی‌های جلو، چراغ‌های LED دوگانه و سیستم نوربالای اتوماتیک، سانروف پانوراما، چراغ‌های روشن در روز LED، آینه‌های جانبی جمع‌شونده برقی و دارای چراغ راهنما، سنسور نور و باران، چراغ‌های LED جلو مجهز به چراغ‌شوی، درب عقب برقی (Motion Detection)، رینگ آلومینیومی 18 اینچ اسپورت از جمله تجهیزات و ویژگی های داخلی و خارجی این خودرو است.

 

نیسان ایکس تریل از ترمزهای ABS، سامانه‌های کنترل لغزش ESP و توزیع‌کننده نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) برخوردار بوده و شش‌ کیسه هوا برای برای سرنشینان جلو، عقب و فضای جانبی بهره مند است. امتیازات این خودرو در تست تصادف موسسه (Euro NCAP) به شرح زیر است:

محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۸۶ درصد
محافظت از سرنشینان خردسال: ۸۳ درصد
محافظت از عابران پیاده: ۷۵ درصد
سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۷۵ درصد
برآیند این ارقام موجب شده تا ایکس تریل از این موسسه 5 ستاره ایمنی دریافت کند.

ایکس‌تریل با سه نوع پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶، ۲ و ۲.۵ لیتر و یک موتور دیزلی ۱.۶ لیتر در بازار های جهانی عرضه می شود. پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر ایکس تریل ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن‌متر گشتاور را تولید می کند. این پیشرانه از یک جعبه دنده ی CVT برخوردار بوده که قدرت را به محور جلو منتقل می کند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با این پیشرانه به مدت زمان ۱۳ ثانیه نیاز خواهید داشت .حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت هم برای این نمونه ثبت گردیده است و مصرف سوخت این پیشرانه به صورت ترکیبی ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

پیشرانه ی 2.5 لیتری تنفس طبیعی قدرت ۱۶۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۳۳ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید کرده و شتاب اولیه این پیشرانه ۱۰.۳ ثانیه است مصرف سوخت این خودرو در ترافیک شهری ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با سرعت ثابت در خارج از شهر ۷.۷ لیتر و مصرف ترکیبی هم ۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ نسخه دیگر ارائه شده توسط این کمپانی ژاپنی بوده که ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر تولید می کند این پیشرانه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون به مدت زمان ۹.۵ ثانیه احتیاج دارد و میانگین مصرف سوخت آن ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. شاید این نسخه گزینه ی اقتصادی تری برای خریداران باشد.

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.