سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون بندری ودریایی سازمان بنادر و دریا نوردی مطرح کرد:

توقف ۹ ماهه کشتیرانی مسافری مسقط _ چابهار/ بندرچابهار محور توسعه شرق کشور است

ابراهیمی گفت: از اواخر سال ۹۵ خط کشتیرانی مسافری چابهار ـ مسقط فعال شد اما از فروردین ماه امسال، فعالیت این خط متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ابراهیمی معاون بندری و دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  در خصوص پایانه مسافربری بندر شهید کلانتری چابهار، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش مسافر در این ترمینال مسافری حدود 600 نفر است که 300 نفر به طور همزمان می توانند از این ترمینال مسافری ورود و خروج داشته باشند.

وی تاکید کرد: کل عملیات مسافری و دریافت بار و وسایل در این ترمینال مسافری کمتر از دو ساعت انجام می‌شود.

ابراهیمی با بیان هزینه کرد ۵ میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوری برای ساخت و تجهیز این بندر و ایجاد تأسیسات ایکس ری و بازرسی برای سفرهای دریایی خارجی از بندر شهید کلانتری، افزود: تمامی این اقدامات جهت توسعه بحث گردشگری انجام شده و امیدوار هستیم در این زمینه تمامی سازمان های ذی‌ربط از جمله سازمان میراث فرهنگی ، جهت تأمین سایر زیرساخت ها اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون بندری و دریایی با بیان اینکه باید سایر ارگان های دیگر پای کار بیایند، گفت: متاسفانه سیاست های صورت گرفته در این زمینه کافی نبوده به طوریکه حتی با ورود بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این بخش باید همچنان سوبسید پرداخت شود.

وی تاکید کرد: جهت سرمایه گذاری در این ترمینال مسافری مناقصه برگزار شده است که ما باید برای نگهداشتن شرکت کنندگان هزینه و سوبسید پرداخت کنیم که این موضوع هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

 ابراهیمی نقش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اعطای مجوز به آژانس ها و شرکت های خدمات مسافری برای برگزاری تورهای دریایی را حائز اهمیت دانست و گفت: وزارت امور خارجه نیز برای ایجاد دفاتر صدور روادید Arrival و ویزای توریستی در بندر شهید کلانتری اعلام آمادگی کرده است.

معاون مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان بیان کرد: در ۴ ماه پایانی سال ۹۵ خط کشتیرانی مسافری چابهار ـ مسقط فعال شد که یک در هفته در میان مسافران به این دو شهر تردد می کردند اما از فروردین ماه امسال فعالیت این خط متوقف شده است.

 بندرچابهار محور توسعه شرق کشور است

 ابراهیمی معاون دریایی و بندری استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرح جامعه تأسیس بندر چابهار در سال 52 مطرح و قراردادهای آن با پیمانکاران مختلف منعقد گردید، گفت: متاسفانه پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از این طرح به تعویق افتاد.

وی در خصوص مزایا و قابلیت های بندر شهید بهشتی گفت: این بندر به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور دارای قابلیت پهلودهی به کشتی ها با بالاترین آبخور در بنادر کشور  است.

ابراهیمی توضیح داد: دروازه ترانزیتی کشورهای عضو RORA به کشورهای  CIS و افغانستان به شمار می رود و می توان گفت که بهینه ترین و کم هزینه ترین بندر برای ترانزیت به کشورهای گفته شده به شمار می رود.

 معاون بندری و دریایی سیستان وبلوچستان  تأکید کرد: دروازه محور توسعه شرق کشور با بیشترین وسعت جغرافیایی و نیز نقش این بندر در کریدور شمال به جنوب از مهمترین مزیت های بندر چابهار به شمار می رود. 

بندر چابهار به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های منطقه دارد. از سوی دیگر این بندر به علت نزدیکی به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشور‌ها خواهد داشت.

همچنین این بندر به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفاد خواهد کرد. در ضمن این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب است.

بندر چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده، به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیرباز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است. ویرانه قلعه پرتغالی‌ها در یکی از روستا‌های این بندر (تیس) در پنج کیلومتری چابهار واقع شده است، گواه رونق دریانوردی و اهمیت استراتژیک این خطه از بلوچستان درروزگارانی است که دول استعمارگر و تجارت پیشه اروپا بازار‌های چین، هندوستان و بطور کلی شرق را جایگاه مناسب عرضه کالا و مصنوعات خود دانسته و حفظ و تسلط بر آن‌ها را جزئی از سیاست‌های استعماری و سلطهجویانه خود قلمداد می‌کردند.

آخرین وضعیت طرح پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران

 محمد حسین نعمتی رئیس اداره مهندسی سواحل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار با بیان اینکه طرح پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران با بیان اینکه این مطالعات توسط سازمان بنادر و دریانوردی تعریف و اجرا شده است، گفت: فاز اول این طرح در سال 84 و در محدوده خلیج چابهار آغاز و در سال 86 به پایان رسید.

وی افزود: فاز 6 این طرح در سال 93 در محدوده خلیج گوآتر تا جافت کلید خورد و مهمترین هدف این طرح تهیه و تأمین اطلاعات هیدرو دینامیک و مرتولوژیک بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی و ارائه راه حل های مهندسی جهت حل این مشکلات و دستیابی به مرجع قابل اطمینان در مناطق ساحلی و فراساحلی است.

رئیس اداره مهندسی سواحل سازمان بنادربیان کرد: با توجه به رسالت و نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از متولیان اصلی امور دریا و سواحل در کشور و به دلیل اهمیت ملی تداوم ثبت اطلاعات در پارامترهای دریایی این سازمان از دهه گذشته تا به امروز اقدامات قابل توجهی برای جمع آوری اطلاعات در حوزه پایش و مطالعات شبیه سازی انجام داده است.

وی در خاتمه گفت: دستگاه بویه‌ موج نگار در بندر جافت نصب شده که در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.