سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلایل گرم نشدن بخاری خودرو در هوای سرد چیست؟

این روزها که سرمای بی سابقه‌ای را در جای جای ایران تجربه می‌کنیم، شایع‌ترین عیبی که برای خودروها رخ می‌دهد و مالک خودرو را به زحمت می‌اندازد، کمبود گرمای بخاری است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها که سرمای بی سابقه‌ای را در جای جای ایران تجربه می‌کنیم، شایع‌ترین عیبی که برای خودروها رخ می‌دهد و مالک خودرو را به زحمت می‌اندازد، کمبود گرمای بخاری است. این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد.

اولین علت می‌تواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد. وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمی‌کند. در اکثر موارد، رادیاتور عوض می‌شود، اما اگر مجاری آن تمیز شود، می‌توان به رفع عیوب اقدام کرد.

گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است، گرفتگی دارد. آب داغ موتور نمی‌تواند وارد شبکه گرمایی (رادیاتور) شده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد. در این گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.

عیبی دیگر که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمی‌کند. عیب این حالت، فن یا همان دمنده بخاری است. برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد.

گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌یابی می‌کنیم.

بر اساس توصیه‌های امداد خودرو، یکی دیگر از عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو می‌باشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد. زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد.

گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل زمستان باعث می‌شود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند.

گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت‌یابی شود.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

دلایل خرابی بخاری ماشین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
سلام خودرو سمند دارم که از دریچه حرارت کمی بیرون میاد ولی زیاد نمیشد دلیل آن چیه ممنون
احمدمحمدی
۱۴:۰۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سلام جناب بنده ولکس c30 دارم بخاری اصلا گرم نمیکنه چیکاربایدبکنم
Mehdi
۲۱:۵۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
فورا به تعمیرکار مراجعه کنید
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
سلام‌هادی‌هستم‌یه‌سوال‌درموردماشینم‌داشتم‌من‌پرایددارم‌هنگامی‌که‌ماشین‌روشن‌میش‌درجاکارمیکن‌امپرمیادبالابخاری گرماش‌خیلی‌خوبع‌وقتی داخل‌جاده‌میرم‌بادسردی‌میادبنظرتون‌ایرادازکجاست‌ممنون‌میشم‌پاسخگوباشین
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
با سلام بخاری ماشینم کار نمی کرد رادیاتور بخاری عوض کردم خوب نشد باز لوله ها راهم چک کردم لوله فرعی هم عوض کردم خوب نشد مکانیک میگه آب هم توی رادیاتور دور میزند ولی باز هم خوب نشد دلیل چیست پراید میباشد
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام بخاری تیباگرمای خیلی خوب نمیده وآمپربعضی موقع پایین از راهنمای شما کمال تشکر دارم
یحیی
۰۲:۱۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
باسلام وخسته نباشید پژو405دارم بخاریشو دستگاه شستشو دادم زدن رادیاتور هم نو کردم درحالت سرعت بالا بخاری خوب کار میکنه ولی درحالت سلو کارکردن دمای بخاری خنک میشه دلیلشو کسی میدونه .ممنونم
احمد
۲۳:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام منم ۴۰۵ دارم دقیقا همین مشکل داره به چند مکانیک نشون دادم گفتن واتر پمپ
احمد
۱۱:۰۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
احتمالا از واتر پمپ است
شفیع
۲۰:۱۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
سلام بخاری ماشین پراید من خوب کار نمیکنه رادیات بخاری وشیلنگ ها رو چک کردم اب رد وبدل میشه ترموستا رو هم عوض کردم ۸۲ درجه گذاشتم الان پاییز هست گرم نمیکنه زمستان چجور خواهد بود هر جایی رو که فکرش رو بکنید عوض کردم فقط واتر پمپ مونده
داریوش
۱۵:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام. امیرعباس
علت اینکه شیشه بخار میزنه رادیات زیر داشبورد یا جنت های ورودی نشتی داره، نشونه هاش هم یکی بوی بد موقع استفاده از بخاری هست و کم شدن آب رادیاتور
Amirabbas
۲۰:۰۱ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سلام خیلی متشکرم از اینکه این اطلاعات رو دادید یه سوال دارم ممنون میشم راهنمایی کنید من رو من یک پژو 405 دارم که وقتی بخاری رو روشن میکنم شیشه ها بخار میکنه و بوی بدی میپیچه داخل اتاق آب رادیاتور رو چک کردم ترموستات رو هم عوض کردم ولی گرمای خیلی خیلی کم داره انگاری آب سرد و گرم رو با هم ولرم کردیم
تقی
۱۳:۰۸ ۱۸ دی ۱۳۹۸
ساینا مفتشم گرونه
مرتضی
۱۹:۲۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
باسلام من یه ساینا صفر خریدم ولی بخاریش خوب گرم نمیکنه از چیش میتونه باشه یه هفته پیش خریدم