سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در نشست خبری مطرح کرد؛

نظارت برعملکرد مدارس غیردولتی با راه اندازی سامانه یکپارچه مالی/برگزاری ۴ کلاس آنلاین در مناطق زلزله زده

زینی وند از اجرای سامانه دستورالعمل نظارت بر مدارس غیردولتی و سامانه یکپارچه مالی در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری مدارس و مراکز غیر دولتی با حضور مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و جمعی از مدیران سازمان صبح امروز در ساختمان علاقه مندان وزرات آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم زینی‌وند با اشاره به اینکه عملیاتی کردن سند تحول بنیادین مدرسه مهم ترین بستر فعالیت هاست، عنوان کرد: مدرسه شایستگی های لازم برای دستیابی به اهداف را باید دنبال کند و خوشبختانه با ساختار کارآمد در حال اجرا در مسیر تحقق برنامه های در نظر گرفته شده هستیم.

وی ادامه داد: توسعه کیفی مدارس غیردولتی از طریق شفاف سازی عملکرد آموزشی مدارس است و محور توجه به ارزشیابی فرآیندی و برآیندی است که متاسفانه همه ارزشیابی ها متوجه ارزشیابی تحصیلی است، در حالی که مرحله به مرحله باید فراآیند کاری مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: در بحث ارزشیابی فرآیندی توجه به تدریس معلم و چگونگی تبیین مطالب به دانش آموزان توجه می شود و یکی از انتقادات به مدارس غیردولتی توجه به آزمون پایانی است.

نظارت های فرآیندی هدایت محور از مهم ترین فرآیندها در نظام آموزشی است

وی افزود: برنامه ای را برای بهبود عملکرد مدارس غیردولتی مور توجه قرار دادیم و برای مدارس متوسطه دوم کارنما صادر شد که جایگاه تمام دروس در منطقه و جایگاه مدارس در سطوح مختلف بررسی می شود.

زینی وند بیان کرد: مدارسی که پیشرفت داشتند صرفا مدارس با شهریه بالا نبودند و در این ارزیابی طی ۲سال سیستان و بلوچستان رتبه اول را در پیشرفت کسب کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: ساحت پرورشی یکی از مهم ترین برنامه های آموزش و پرورش است و بر این اساس تهیه برنامه جامع پرورشی برای مدارس غیردولتی در دستور کار قرار گرفته است و ایجاد کتابخانه کلاسی یکی از مصادیق این برنامه بود.

وی به اجرای دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر مدارس غیردولتی اشاره و اظهار کرد: نظارت های فرآیندی هدایت محور از مهم ترین فرآیندها در نظام آموزشی است و بر این اساس سامانه برای این منظور در نظر گرفته شده است که در چهار سطح خودارزیابی، ارزیابی توسط موسس، ارزیابی توسط استان و ارزیابی در سطح ستادی است.

برگزاری 4 کلاس آنلاین در مناطق زلزله زده

زینی‌وند بیان کرد: سامانه سنام، از دیگر مواردی است که طی ۲هغته گذشته در برخی استان ها پایلوت اجرا شد و در آن اطلاعات معلمان خرید خدمات، رشته تحصیلی و تناسب با تدریس، پرداخت حقوق و سایر ضوابط دستورالعمل های اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در مورد مدارس آموزش از راه دور گفت: توانمندی سازی مدارس آموزش از راه دور با روش های نوین و کلاس های آنلاین مورد توجه است.

وی از اجرای شش کلاس آنلاین مدارس آموزش از راه در استان البرز خبر داد و گفت: در حال تربیت مربی برای برگزاری کلاس آنلاین در مدارس آموزش از راه دور هستیم.

زینی وند گفت: محتوای الکترونیکی در قالب ۴۵لوح فشرده آماده سازی شده و چهار کلاس در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب به طور آنلاین برقرار شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: مدارس هیئت امنایی از اهداف خود عدول کردند و سبک خاصی از مدارس نبودند اما افزایش قارچ گونه باعث شد تا کیفیت فدای کمیت شود بنابراین کیفیت بخشی مدارس را مورد توجه قرار می دهیم و هیچ مدرسه هیئت امنایی توسعه پیدا نمی کند مگر اینکه کیفیت لازم را داشته باشد و براساس ارزیابی ها از ۲۶۰مدرسه ۲۶مدرسه از ضوابط انحراف داشته اند که اگر به تذکر لازم توجه نداشته باشند به حالت سابق بر می گردند.

شهریه های نامتعارف در مدارس غیردولتی

زینی وند در مورد برخی از شهریه های نامتعارف در مدارس غیردولتی گفت: متاسفانه برخی مدارس شهریه نامتعارف داشتند، البته بازدیدهایی برای ارزیابی داشتیم همچنین با وجود دستورالعمل و سامانه ایجاد شده فرآیند اخذ شهریه را دقیق تر می کند.

وی با بیان اینکه الگوی شهریه باید سالانه به روز شود، گفت: در الگوی شهریه جدید کارگروه های الگوی شهریه در تمام استان ها تشکیل می‌شود و بعد از تعیین شهریه تفاهم نامه ای بین شورای سیاست‌گذاری و موسس منعقد می شود،بنابراین همه موسسان مدارس غیردولتی براساس کارگروه تعیین شهریه استان موظف به اخذ شهریه می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درمورد محاسبه حقوق و دستمزد معلمان خریدخدمات آموزشی با اشاره به اینکه حدود ۱۰هزار معلم فعال در این طرح وجود دارد، بیان کرد: در سامانه ضوابط خاصی برای دریافتی معلم وجود دارد و در مواردی که عدول از قانون باشد، موسس جز موسسان طرح خرید خدمات در سال تحصیلی آینده نخواهد بود.

وی در مورد پرداخت معوقات این معلمان عنوان کرد: برخی از معلمان از سال تحصیلی گذشته معوقات دارند که قرار بر این است تا در آینده ای نزدیک این مبلغ پرداخت شود.

زینی وند در مورد آئین نامه های اجرایی قانون جدید بیان کرد: اساسنامه سازمان و صندوق حمایت از موسسان غیردولتی تصویب شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قرار است بخشی از بیمه از طریق صندوق پرداخت شود، اگر سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتباری به این صندوق نداشته باشد کار پیش نمی رود اما پیش بینی هایی برای تخصیص ردیف در مورد این صندوق و حقوق معلمان خرید خدمات آموزش شده است.

تصویب اساسنامه سازمان و صندوق حمایت از موسسان غیردولتی

زینی وند در مورد آئین نامه های اجرایی قانون جدید بیان کرد: اساسنامه سازمان و صندوق حمایت از موسسان غیردولتی تصویب شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قرار است بخشی از بیمه از طریق صندوق پرداخت شود اگر سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتباری به این صندوق نداشته باشد کار پیش نمی رود اما پیش بینی هایی برای تخصیص ردیف در مورد این صندوق و حقوق معلمان خرید خدمات آموزش شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در مورد آمار دانش آموزان مدارس غیردولتی گفت: سهم دانش آموزان غیردولتی به کل کشور اکنون ۱۰/۶درصد است که تا پایان برنامه ششم باید به ۱۵درصد افزایش یابد، البته آماری ۱۲درصدی بیان شده که با احتساب دانش آموزان خرید خدمات آموزشی است.

وی در مورد آمار تخلفات مدارس غیردولتی بیان کرد: با توجه به نظارت‌ها، تذکر، لغو مدیریت داشتیم و تخلفات در زمینه شهریه وسایر ضوابط قانونی بوده است.

زینی وند در مورد نظارت بر مراکز غیر دولتی عنوان کرد: کارگروهی برای نظارت هدفمند و نظام مند مراکز همچنین کد رهگیری برای مراکز در نظر گرفته شده است تا خانواده‌ها از این طریق مراکز دارای مجوز را شناسایی کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه ۱۳هزار مرکز مجاز در سراسر کشور وجود دارد، بیان کرد: بیشترین مشکلات در مورد مراکز مربوط به مراکز غیر مجوز دار از آموزش و پرورش است در حالی که بر اساس قانون افراد زیر ۲۰سال باید در مراکز مجوز دار آموزش و پرورش تحت پوشش قرار بگیرند.

لغو مجوز مراکز غیر دولتی متخلف

زینی وند در مورد لغو مجوز مراکز غیر دولتی متخلف گفت: یک مرکز لغو موقت شده و انحلال مرکز نداشتیم، همچنین برای شهریه مدارس مدارس 6 انحلال مدرسه، یک لغو ابلاغ و توبیخ مدیر داشتیم.

وی در مورد رسیدگی به مراکز پیش دبستانی اظهار کرد: براساس قانون تنها مرجع صدور مجوز مراکز غیر دولتی است و هیچ سازمان و نهاد دیگری حق صدور مجوز را ندارد، چرا که مبنای شکل گیری شخصیت افراد در سنین کودکی مورد نظر بوده، بنابراین آموزش های دوره کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است که بر این اساس آموزش و پرورش متولی این کار شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی افزود: با همکاری وزیر آموزش و پرورش بخشی در سازمان مدارس غیردولتی برای رسیدگی به پیش دبستانی ها در نظر گرفته شده است.

زینی وند بیان کرد: برخی مدارس خاص در شهر تهران و اخذ شهریه بالا گفت: در مورد مدارسی که شهریه اضافی دارند؛ فارغ از موسس و بدون اغماض با آنها برخورد می شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.