سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان

اردبیل کهن شهر زیبا که تمدنی ۳۰۰۰ ساله در حاشیه جاده ابریشم دارد و سابقه تاریخی و باستانی آن را کاروانسراهای بی‌نظیر، خانه های قدیمی و پل های تاریخی آن به جهت نوع معماری و تجمیع هنرهای ظریف ایرانی بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، پل های تاریخی در اردبیل کم نیستند و بدون شک یکی از جذابیت های تاریخی این شهر همین پل های متعدد آن به شمار می رود. پل های تاریخی که بر روی رودخانه بالیخلی چای اردبیل که از مرکز شهر می گذرد بنا شده اند و یادگاری از دوران صفویه می باشد.

از جمله مهمترین پل های تاریخی این شهر پل ججین یا هفت چشمه است که گردشگران زیادی را برای بازدید به سوی خود جذب می‌ کند.

این پل در قریه ججین که امروزه بخشی از حاشیه غربی شهر اردبیل به شمار می‌ آید بر روی رودخانه بالخلو برپا شده است و گذر وسایل نقلیه سبک و افراد پیاده رو را تأمین می‌ کند و به نام های یدی گوز (هفت چشمه)، ججین و داشکسن نیز معروف است.

پل هفت چشمه با پایه‌ های سنگی و طاق‌ های ضربی جناقی آجری می باشد و حالت تقارنی دارد. دهانه وسطی پل باعث زاویه دار بودن عرشه شده است ملات به کار رفته در ساختمان پل، گچ و آهک می‌ باشد.

هفت چشمه یا یئدی گوز یادگار دوره صفویه بوده و از سال ۱۳۷۴ هجری شمسی عملیات مرمت آن شروع شده است.

از دیگر پل های تارخی شهر اردبیل می توان به پل سیدآباد، یعقوبیه، ابراهیم آباد، نادری،سامیان،کلخوران،قره سو و قرمزی کورپی اشاره کرد.

اغلب پل‌های تاریخی مربوط به عهد صفوی بوده و بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی این شهر را شامل می‌شوند پل هایی که در گذر زمان نیازمند مرمت و بازسازی است.

وضعیت مرمت پل های تاریخی اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در حاشیه بررسی آخرین وضعیت مرمت پل‌های تاریخی اردبیل اظهار داشت: مهمترین پل‌های تاریخی که در طول ادوار گذشته بر روی رودخانه بالخلی‌چای احداث شده شامل یعقوبیه، ابراهیم‌آباد، سیدآباد، یدی‌گوز و نادری است.

کریم حاجی زاده با تاکید به بررسی مشکلات پل‌های تاریخی افزود: به منظور حفاظت از پل‌ها ضروری است تمامی دستگاه‌های اجرایی دخیل مشارکت داشته و از سویی اعتبار مورد نیاز تامین شود.

وی بهسازی پل‌ها را شامل مرمت بدنه، پایه ها، طاق ها و شیب‌بندی عرشه پل دانست و بیان کرد: از سویی مقرر شده شهرداری نسبت به اصلاح بستر و کف سازی عرشه  پل‌ها اقدام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اصلاح بستر دو پل نادری و سیدآباد توسط شهرداری اردبیل گفت: مابقی پل‌ها نیز نیازمند اقدام مشابه است.

وی با اشاره به هزینه کرد 100 میلیون تومانی در سال گذشته برای بهسازی پل‌های تاریخی اظهار کرد: اعتبار درخواستی امسال 400 میلیون تومان است که انتظار داریم با تامین آن زمینه تداوم طرح بهسازی پل‌ها فراهم شود.

حاجی‌زاده در مورد پل سامیان نیز افزود: به دلیل اینکه این پل محل عبور و مرور خودروهای سنگین است با وجود مرمت چند باره مجددا دچار آسیب می‌شود که انتظار می‌رود طرح احداث پل جایگزین به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

پل تاریخی سیدآباد اردبیل مرمت شد

کریم حاجی زاده با بیان اینکه پل تاریخی سید آباد در سال 1348 به شماره 887 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است  گفت : این پل منتسب به دوره صفوی است و محله های سید آباد و پیرمادر را به هم متصل می کند.

وی طول پل را 24.5 متر و عرض آن را نیز 4.5 متر ذکر کرد که شامل سه دهانه آجری با قوس های شاخ بزی کند و موج شکن های سنگی است.

حاجی زاده با بیان اینکه این پل با یک دهانه بزرگ در وسط و دو دهانه متقارن کوچکتر در کناره ها اجرا شده اظهار کرد: بزرگی دهانه وسط پل باعث شیب دار شدن عرشه پل شده است.

وی در خصوص اقدامات تعمیر و مرمت این پل تاریخی تشریح کرد: در سال جاری جهت رفع نشست پی ها که به دلیل آب شستگی بستر بود، شهرداری اردبیل بستر پل را اصلاح کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اقدامات این اداره کل را نیز شامل برچیدن طاق دهانه کناری مشرف به محله سید آباد و بازسازی مجدد دهانه عنوان کرد.

به گفته حاجی زاده ، علاوه بر این برای حذف رطوبت و سبک سازی پل، عرشه به طور کامل جمع آوری شده و با طاق دزدی و بتن بلوکه جایگزین شد و پس از اصلاح شیب بندی نسبت به عایق کاری و حفاظ بتنی آن اقدام شد.

وی افزود: بدنه اصلی پل اعم از نمای اصلی طرفین و زیرطاق ها با تعویض آجرهای فرسوده و اصلاح بندکشی و تعمیر ترک های موجود مرمت شده است.

 

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.