با گسترده شدن رکود در بازار کشور از 5 سال گذشته تا کنون و همچنین واردات بی رویه محصولات خارجی، صنایع و تولیدکنندگان کوچک نتوانستند کالاهایشان را در بازار به فروش برسانند و این موضوع موجب شد تا دامنه رکود به حوزه تولید نیز وارد شود؛ در این شرایط چطور می توانستیم از تولیدکننده ای که توانایی فروش کالای خود را در داخل نداشت، توقع داشته باشیم که این کالا را در بازارهای خارجی به فروش برساند.
بسیاری از صاحبنظران امر و کارشناسان تجارت معتقدند که تشکیل هلدینگ ها و مجموعه های سرمایه گذاری بهترین راهکار برای نجات صنایع کوچک و تولیدات داخلی هر کشور به ویژه ایران است. هلدينگ شرکتی است که يک يا چند شرکت ديگر را در خود تجمیع کرده و آنها را کنترل می کند.
درواقع هر شرکتی که سهام شرکت ديگری را جهت اعمال مديريت در آن خريداری میکند، يک شرکت هلدينگ است. سهام مديريتی تعاريف متفاوتی دارد اما معمولا بين 16 تا 50 درصد و بيش از 33 درصد را سهام مديريتی میدانند. اکثر شرکتهای سرمايه گذاری که در ایران تاسیس شده اند ، در بخشی از سرمايه گذاريهای خود به عنوان هلدينگ عمل میکنند.
هلدینگ ها هم مانند فعالیت های تجاری مشابه خود مزایا و معایبی دارند، فعالیت مجموعه ها و تولیدکنندگان کوچک در یک هلدینگ بزرگ موجب می شود تا یک زنجیره تولیدی تشکیل شود که هر کسی در آن باید وظایف مشخصی را انجام دهد. به عنوان مثال تولیدکننده قطعات لوازم خانگی یا مونتاژکار همان محصول دیگر مجبور نیستند به بازاریابی و چگونگی فروش خود در بازار یا صادرات بیندیشند اما در کنار این مزیت و بسیاری از مزایای دیگر، اداره کردن هلدینگ ها هم کار آسانی نیست و مدیریت مجموعه ای از مدیران بخش خصوصی، نیازمند توانایی بالایی در این حوزه است همچنین هزینه های سربار هلدینگ ها بالا بوده و احتمال ورشکستگی آنها بیشتر است.
عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: تشکیل هلدینگ ها و کنسرسیوم های تجاری زمانی موفق خواهد بود که توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت در آن نقشی نداشته باشد.
وی در ادامه افزود: با وجود رانت های مختلف از جمله رانت های اطلاعاتی که پشت سر دولت قرار دارد، تشکیل هلدینگ های دولتی نه تنها موجب تحول جدیدی در بازار داخلی و خارجی محصولات ایرانی نشده، بلکه فساد را در این حوزه گسترش می دهد.
رضیان با اشاره به توانایی بالای بخش خصوصی، تصریح کرد: اگر به بخش خصوصی میدان دهیم، قابلیت انجام کارها و ایجاد تحولات بزرگ در اقتصاد کشور را دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در بسیاری از صنایع داخلی توانسته ایم به استانداردهای جهانی دست یابیم اما صنایعی مانند صنعت خودروسازی که همیشه وابسته به دولت بوده اند، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند.
وی با تاکید بر عدم وجود منابع مالی لازم در دولت، بیان کرد: باید برنامه مشخصی برای جذب سرمایه بخش خصوصی و تزریق آن به طرح های توسعه ای و زیربنایی در کشور داشته باشیم تا بتوانیم رکود فعلی در اقتصاد کشور را از بین برده و به رونق اقتصادی دست پیدا کنیم.
حسین گروسی کارشناس تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: تقویت کنسرسیوم هایی که در خود، شرکت های تجاری و برندهای کوچک را جا داده اند، به معنای تقویت صادرات است.
وی با بیان این موضوع که بسیاری از شرکت ها یا افراد کوچک، با صادرات کالای نامرغوب باعث بی کیفیت نشان دادن کالای ایرانی در بازار جهانی شده اند، افزود: با تشکیل هلدینگ های بزرگ در سطح کشور دیگر یک تولیدکننده و یا تاجر کوچک برای صادرات کالای خود، اقدام نکرده و این کار را به شرکت مادر خواهند سپرد که تخصص لازم را در این حوزه دارد.
گروسی تصریح کرد: در صورتیکه این کنسرسیوم ها به صورت تخصصی تشکیل شده و هر کدام موظف به فروش یک سری از کالا از یک صنف خاص مانند مواد غذایی و یا کاشی و سرامیک شوند، شاهد نتیجه نهایی بهتری خواهیم بود.
وی همچنین اضافه کرد: با روش تجمیع کالاهای مشابه در یک هلدینگ می توانیم، صنایع معدنی و فولاد را گرد هم آورده و مشکلات تامین زنجیره فولاد را برطرف کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در دوره نهم مجلس گفت: با محقق شدن تجمیع صنایع مختلف، امر آموزش های تجاری نیز با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت، همچنین می توانیم دست بخش خصوصی کشور را برای جهانی شدن گرفته و به سمت رشد و پیشرفت هدایت کنیم.
موید حسینی صدر کارشناس تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: برای کسب موفقیت در تولید و رونق بازار کشور، نیازمند توجه به بازارهای بین المللی هستیم و این اتفاقی است که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا افتاده است.
وی در ادامه افزود: در صورتیکه بتوانیم در کشور هلدینگ های بزرگ تشکیل داده که صاحب برند مشخص و قوی باشند، شرکتها و تولیدکنندههای کوچک می توانند قدرت گرفته و در بازار رقابت داخلی و خارجی با پشتوانه کافی وارد شوند.
حسینی صدر اضافه کرد: برندسازی می تواند در عین جلوگیری از زمین خوردن تولیدکننده های کوچک، موجب اطمینان و اعتماد بیشتر مردم برای خرید کالای مورد نیازشان شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن دوره نهم مجلس تصریح کرد: تجمیع تولیدکننده های کوچک در قالب هلدینگ های بزرگ صاحب برند، نه تنها به تولید ملی کمک میکند، بلکه موجب اشتغالزایی و افزایش صادرات نیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه توجه به تشکیل این هلدینگ ها در کشور ما مغفول مانده است،گفت: دربرخی از کشورهای دنیا این هلدینگ ها و شرکت های بزرگ با دو نام تجاری، یکی برای فعالیت و فروش داخلی و دیگری برای جذب مشتری در خارج فعالیت میکنند.
حسینی صدر در پایان تاکید کرد: امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان و برنامه ریزان کشور به مبحث تجمیع تولیدکننده ها، شاهد رونق تولید ملی در آینده نزدیک باشیم.
گزارش:سمیه عرب
انتهای پیام/