سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا دیگر باید به پاییز‌های بدون باران و زمستان‌های بدون برف تهران عادت کنیم؟

قدیمی‌تر‌ها معمولا از زمستان‌هایی صحبت می‌کنند که تا زانو در برف بودند! اما امروز به جایی می‌رسیم که دیدن برف برای بچه‌های نسل جدید تبدیل به یک رویا شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها در کلانشهر تهران مشاهده می‌کنید با وجود حضور ابر‌های باران‌زا و اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش در شهر تهران اثری از بارش نیست.

 اما به راستی علت این امر چیست؟

باید گفت: آلودگی هوا با میزان بارش‌های جوی رابطه معکوس دارد. آلودگی‌هایی که در مناطق شهری و صنعتی تولید می‌شوند، به عنوان عاملی در کاهش نزولات آسمانی و بارندگی عمل می‌کنند. در واقع، ریزگرد‌های بزرگ (بزرگ‌تر از یک میکرون) که می‌توانند بارندگی را افزایش دهند، معمولا توسط آلاینده‌های شهری و صنعتی فیلتر می‌شوند و ریزگرد‌های کوچک‌تر وارد جو می‌شوند. در نتیجه، آلودگی هوا باعث ایجاد «هسته‌های ریز میعان» در ابر‌ها می‌شود که این مساله، باعث بارش‌های ریز باران و برف خواهد شد.

«ریزباری» عاملی است که باعث کاهش بارش‌های فراوان می‌شود. آلودگی هوا در کلانشهرهایی، چون تهران می‌تواند در کاهش میزان بارندگی در فصول مختلف سال نقش بسزایی داشته باشد.

مقدار این ذرات که منبع اصلی انتشار آن در هوا توسط خودروها، کارخانه‌ها و… هستند، در روز‌های کاری هفته بیشتر از روز‌های تعطیل است لذا ذرات ریز معلق در هوا که حاصل آلودگی هوا طی روز‌های کاری است، «هسته» ابر‌های فوقانی را تشکیل داده و نوعی حلقه بازخوردی به وجود می‌آورد که طی آن آلودگی‌های ایجادشده در هوا، مه درون جو را می‌راند و خود جایگزین آن شده و باعث کاهش میزان بارندگی می‌شود.

در ارتباط با نقش آلودگی هوا بر بارش برف و باران باید گفت که اثر آلودگی شهر‌های پرجمعیت و آلوده، تا ده‌ها کیلومتر آن‌سوتر، در مسیر باد، کشیده می‌شود و این آلودگی‌های صنعتی و شهری، می‌تواند بارش در ابر‌های زودگذر و کم‌بار (کم‌عمق) را به کلی متوقف و سرکوب کند. باید گفت که آلودگی هوا نه‌تن‌ها بر میزان بارش، بلکه بر نوع ابر‌هایی که در یک منطقه شکل می‌گیرد و نیز بر میزان رطوبت آن منطقه موثر است.

در فرآیند تشکیل هسته ابر، آب و یخ درون ابرها، اطراف ذرات جمع می‌شوند و تشکیل قطرات آب اضافه را می‌دهند که به وقوع توفان‌های بارانی بیشتر می‌انجامد. آلودگی شهری و صنعتی در تهران بیشتر روی بارش در بلندی‌های اطراف شهر اثر می‌گذارد. به بیان دقیق‌تر، آلودگی هوا باعث کاهش بارندگی در کوهستان‌ها و ارتفاعات پیرامون شهر تهران شده است. کاهش بارندگی در اثر ایجاد آلودگی در بلندی‌های پیرامون شهر تهران، احتمالا بسیار بیشتر از کاهش بارندگی در خود شهر تهران است.

تام بل، از مرکز پرواز فضایی ناسا نیز در این باره، می‌گوید: "بخار آب به طور معمول و خود به خود قطره‌ها را تشکیل نمی‌دهد تا ابر‌ها را تشکیل دهند. " "در دنیای طبیعی، اسپری‌های ابر رایج چیز‌هایی هستند مانند نمک دریا، گرد و غبار و گرده، که همه آن‌ها ذرات بزرگ هستند. اما آلودگی معمولا کوچکتر و بیشتر از آرسنیک‌های طبیعی است. با مقدار زیادی ذرات برای جمع آوری، آب به قطرات کوچکتر از اندازه باران به چند قطره کوچک تقسیم می‌شود. بنابر این این ذرات ریز معلق وارد ابر‌ها می‌شوند و مانع بارش آن‌ها می‌گردند.

 

بنابراین با توجه به این شرایط و آلودگی و گرمایش تهران به نظر می‌رسد باید کم کم به پاییز و زمستان‌های بدون بارش عادت کنیم.

منبع:نواندیش

انتهای پیام/

 

آیا زمستان از فصل‌های ایرانیان حذف می‌شود؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.