وی افزود: ساخت فرودگاه بین المللی، تکمیل راه آهن چابهار- سرخس، افتتاح طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، احداث بزرگراه و آزادراه چابهار- میلک و اتصال مناسب این منطقه به شهرهای پرجمعیت کشور میتواند اقتصاد و تجارت منطقه را متحول کند.
کردی تصریح کرد: هم اینک راه آهن چابهار- زاهدان با پیشرفت ۲۷ درصدی در حال ساخت است و مجوز احداث فرودگاه بین المللی نیز سال گذشته از سوی کمیته فضایی کشور صادر شده است.
وی گفت: فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با هزینه یک میلیارد دلار تکمیل و بزودی به بهره برداری میرسد و ظرفیت بندر به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: چابهار به عنوان کانون توسعه جهانی مطرح است و کشورهای آسیای میانه و افغانستان را به آبهای اقیانوسی و آزاد متصل میکند.
کردی ادامه داد: برای نقش در اقتصاد ملی طرحهای بزرگی نظیر پتروشیمی با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن و فولاد با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در چابهار پیش بینی شده است.
وی گفت: توسعه زیرساختها از نیازهای مهم چابهار است و این شهرستان با داشتن ۲۸۳ هزار نفر جمعیت ۱۱۵ کیلومتر مرز آبی و ۱۳۵ کیلومتر مرز زمینی در نزدیکترین فاصله آبهای آزاد جهان (اقیانوس هند) قرار گرفته است.
کردی تصریح کرد: چابهار در خارج از محدوده بحران، پر تنش و پرترافیک آبهای خلیج فارس واقع شده است و به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران نقش ملی و بین المللی در توسعه ایران اسلامی دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: از نقاط قوت مهم چابهار حمل و ترانزیت کالا به افغانستان است و این مسیر بهترین و کم هزینهترین مسیر برای واردات و صادرات کالاهای این کشور است.
وی بر راه اندازی خط منظم کشتیرانی در بندر چابهار تاکید و خاطرنشان کرد: هم اینک گندم اهدایی دولت هند به افغانستان پس از انتقال به بندر چابهار بوسیله کامیون از مسیر چابهار- میلک به این کشور حمل میشود.
انتهای پیام/ع