سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه فرمول یک بررسی شد؛

حضور سلبریتی‌های سینمایی در عرصه تئاتر؛ درست یا غلط؟!

«فرمول یک» شب گذشته، به بررسی حضور سلبریتی‌های سینما در عرصه تئاتر پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین مسافر آستانه، کارگردان و مدیر عرصه تئاتر و زامیاد سعدوندیان فیلمنامه نویس، دو مهمان این قسمت از «فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیا بودند که یکی مخالف و دیگری موافق حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر بود.

ضیا پیش از گفتگو با این دو نفر، در ابتدای برنامه گفت: امروز خبر خوشحال کننده ای طی نامه ای که سردار سلیمانی به مقام معظم رهبری نوشتند، شنیدیم. می‌خواهم یک خدا قوت به حاج قاسم بگویم.


وی افزود: نکته ای که در این نامه برایم جالب بود این است که سیطره داعش تمام شده؛ یعنی اینکه تفکر داعش هنوز هست اما مرز و خاک ندارد؛ افرادی که می‌خواهند با کشتن جوانان و کودکان به بهشت بروند.

علی ضیا گفت: امیدوارم حاج قاسم ها در عرصه فرهنگی پوتین هایشان را به پا کنند و وسط بیایند. ما احتیاج داریم این تفکر که با کشتن یک بچه ممکن است به بهشت برویم، از بین برود. اسلام دین حیات است و برای زنده کردن ما آمده است، تفکر حذف و ناسزا باید در جوامع اسلامی از بین برود.

مجری برنامه فرمول یک با اشاره به اینکه همه بزرگترها تاکید به وحدت کرده اند، ادامه داد: باید بایستیم و با هم وارد گفتگو شویم تا به صلح ایده‌آل برسیم. عرصه فرهنگی نیاز به جهاد دارد و امروز گرچه سیطره داعش از خاک‌ها برداشته شده، اما تفکر داعش وجود دارد و با همدلی و گفتگو حل می شود. ان شاءالله با همدلی به ظهور امام زمان (عج) کمک کنیم و همه قلب‌هایمان به هم نزدیک شود.

وی با بیان عبارات «خداقوت سردار»، «خداقوت حاج قاسم» در پایان گفت: ما جوان ها دوست داریم، با یک آدم بزرگ صمیمی‌تر شویم و فکر نمی کنم در سرزمینمان کسی باشد که دوستتان نداشته باشد. جمله ای هست که می گوید انسان باید قلب دشمنانش را هم تسخیر کند و شما با نگاهی که از دوران دفاع مقدس داشتید، کاری کردید که دشمنانتان هم دوستتان داشته باشند.

در ادامه این برنامه، حسین مسافر آستانه درباره حضور چهره های سینمایی در تئاتر بیان کرد: استفاده و بیشتر سوءاستفاده از چهره های سینمایی برای عوام فریبی است؛ چرا که استفاده از آنها نه به دلیل کیفیت حضورشان روی صحنه، بلکه به دلیل محبوبیتشان بین مردم است.

وی با بیان اینکه نمی توانیم تئاتر را در چارچوب دولتی  ادامه بدهیم، تأکید کرد: اینکه فردی مثل الناز شاکردوست درس تئاتر خوانده مطرح نیست، اینکه در این عرصه کار نکرده اما به دلیل مقبولیتی که در عرصه دیگر به دست آورده و برای ایفای نقش در تئاتر دعوت می شود، مطرح است.

مدیر پردیس تئاتر تهران با اشاره به اینکه ما به دنبال های و هوی استفاده از چهره ها هستیم، تصریح کرد: این موضوع درباره همه صدق نمی‌کند، مثلا هومن سیدی وقتی روی صحنه می آید، شاید تاثیرگذاری اش از سینما و تلویزیون هم بیشتر باشد.

 

تئاتر ابزار تولید اندیشه است

مسافر آستانه رسالت تئاتر را فرهیختگی دانست و افزود: تئاتر در ذات خود برای تربیت فرهنگی تولید می شود و برای تولید اندیشه است. البته اگر تئاتر، تئاتری با تعاریف خودش باشد. این به چهره ها کمک می کند که افراد بیشتری بیایند، اما مدیران سالن‌های خصوصی یک فعالیت صرفا اقتصادی می کنند و همین ها هستند که اجبار حضور چهره ها در عرصه تئاتر را راه انداخته اند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از سلبریتی ها به سرعت تبدیل به یک اپیدمی می شود و من به عنوان یک تئاتری خوشحال نیستم که تئاترم غلغله شده است. چون مردم به خاطر تئاتر نیامده اند، برای دیدن فلان سلبریتی آمده اند.

این مدیر تئاتری ادامه داد: عدم آشنایی با تئاتر در کشور ما ذاتی است و آموزش و پرورش کاری در این عرصه نمی کند. بنابراین مخاطبی که به خاطر دیدن یک سلبریتی آمده، فکر می کند تئاتر همین است و می رود.

وی در پایان گفت: من هم با مرزبندی هایی چون تئاتری ها و سینمایی ها و... موافق نیستم. مهم این است که از مردم و سلبریتی ها سوءاستفاده نشود.

در بخش دیگری از برنامه زامیاد سعدوندیان فیلمنامه نویس، اینگونه نظر داد: عرصه هنر چیزی به نام این فضاهای بسته و گارد گرفتن ها را نمی‌پسندد. هر تئاتری یک نمایشنامه دارد که خوانده و تمرین و اجرا می شود. سلبریتی و غیره ندارد.

وی در پاسخ به سوال ضیا توضیح داد: شما از سه نفر «سحر قریشی»، «الناز شاکردوست» و «مهناز افشار» نام بردید که تئاترهایی با حضورشان روی صحنه می رود. هر سه این افراد به هر حال برای فرهنگ و هنر این کشور کار می کنند. خانم افشار هم قبل از این یک تجربه تئاتری داشته است.

نویسنده سریال «آمین» یادآور شد: بازیگران سینما دستمزدهایی دارند که قطعا قابل مقایسه با دستمزدهای تئاتر نیست. بنابراین هنرمندی که تئاتر کار می کند، این ریسک را هم می پذیرد.

وی تصریح کرد: می گویند کسی که تئاتر کار می کند، انسان فرهیخته تری است اما من این مرزبندی را هم قبول ندارم.

سعدوندیان گفت: قطعا کسانی که در یک نمایش ایفای نقش می کنند، آبرو و اعتبارشان را از سر راه نیاورده اند که با قرار گرفتن در کنار سلبریتی ها در نمایشی که ناموفق است، این اعتبار را از بین ببرند. از سوی دیگر همین سلبریتی ها بعضاً در حال بازی در فیلم‌هایی هستند که توسط قدیمی های تئاتر کارگردانی می شود.

نویسنده سریال «سقوط آزاد» تأکید کرد: طبیعی است که همه سعی می کنند با افرادی که می شناسند و به آنها نزدیک تر هستند کار کنند. در این عرصه، رقابت وجود دارد اما هیچکس جای دیگری را تنگ نمی کند.

شایان ذکر است؛ در این قسمت از برنامه آیتم میزگرد «فرمول یک» با کارگردان و عوامل نمایش «گم و گور» با بازی الناز شاکردوست، پخش شد.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.