سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

دستیابی دانشگاه تهران به بتن با مقاومت ۳۵۰ مگاپاسکال/استفاده از نمک به نیوجرسی آسیب وارد می‌کند

شکرچی زاده گفت: محققان کشور در دانشگاه تهران به بتنی با مقاومت ۳۵۰ مگاپاسکال دست‌ یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در همایش دوام حفاظ های بتنی راه، با بیان اینکه از سال 1350 جمعیت جهان دو و نیم برابر شده است، اظهار کرد: مصرف سیمان طی این سال ها 27 برابر شده، به طوری که بتن توانسته است، تمام نیازهای سازه ای کشور را تأمین کند.

وی در ادامه افزود: عمر مفید سیمان حدود 30 سال است و می تواند700 مگاپاسکال دوام در شرایط محیطی مختلف را داشته باشد.

شکرچی زاده تصریح کرد: طی سال های اخیر استفاده از بتن در بخش های راه سازی افزایش یافته که امیدواریم بتوانیم این میزان استفاده را در کشور برای ایمنی جاده ها توسعه دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه در مقوله دوام بتن به حفاظ های آن توجه نکرده ایم، گفت: توجه به حفاظ های بتن از نظر اقتصادی توجیه بسیار خوبی دارد و می تواند عمر مفید سازه را 15 سال افزایش دهد.

شکرچی زاده بیان کرد: به ازای هر تن سیمان حدود 800 کیلوگرم گاز گلخانه ای تولید می کنیم و همین موضوع می تواند از لحاظ صرفه جویی و نیز از لحاظ تکنولوژی بسیار تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه باید در نیوجرسی ها به مقوله زیست محیطی توجه بیشتری کنیم، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه تهران نسبت آب به سیمان به 0.7 رسیده است که این خود فاجعه ای در حوزه بتن به شمار می رود،.

به گفته وی؛ محققان کشور در دانشگاه تهران  به بتنی با مقاومت ۳۵۰ مگاپاسکال دست‌ یافته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: با این میزان آب به سیمان در بتن سیال مهاجر وارد بتن شده و این خود زمینه ساز مشکلات جدی در حوزه راه سازی می شود.

شکرچی زاده با بیان اینکه شرکت ساخت و سازمان راهداری ارائه گواهی نامه های فنی کیفیت راه بسیار جدی گرفته اند، گفت: استفاده از سازه های بتنی با کیفیت و نیز ارائه گواهی نامه های کیفیت می تواند، طول عمر راه ها را دو برابر کند.

جایگزین نمک در حفاظ های بتنی باید در اولویت قرار گیرد

در ادامه این برنامه میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با بیان اینکه اصلی ترین وظیفه حفاظ های بتنی تأمین ایمنی است، گفت: رویکرد اولیه ما در حوزه حفاظ های جاده ای نوآوری در تولید است به طوریکه  اگرهر ایده بتنی  بتواند ایمنی را تأمین کند، برای ما قابل قبول است.

وی در ادامه بیان کرد: برای تولید با کیفیت حفاظ های بتنی روش های مناسبی وجود دارد، به طوریکه در کارخانه های تولیدی باید بتوانیم از افراد متخصص و تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با بیان اینکه باید از صلاحیت تولیدکنندگان اطمینان پیدا کنیم، گفت: طراحی های مناسب و استفاده از افراد با صلاحیت می تواند، دوام حفاظ های بتنی را دو برابر کند.

میرشفیع با بیان اینکه باید نسبت آب به سیمان را در حفاظ های بتنی به حداقل برسانیم، یادآور شد: باید در نگهداری اولیه و تولید کالاها اقدام مناسبی انجام دهیم، به طوریکه نفوذپذیری بتن را به حداقل برسانیم.

وی به استفاده عمده کشور از سیمان معمولی انتقاد کرد و گفت: باید برای حفاظ های بتنی در راهداری از موادی استفاده کنیم تا خاصیت پودری داشته و مقاوت  جاده را بالاتر ببرد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها بیان کرد: استفاده از حفاظ ها بتنی زیبا باید در رأس اقدامات خود قرار دهیم و در این خصوص می توانیم از سیمان های رنگی و شکل های متنوع که جنبه تحقیقاتی و روشنایی نیز داشته باشد استفاده کنیم.

میرشفیع با بیان اینکه استفاده از نمک نه تنها به نیوجرسی آسیب وارد می‌کند، بلکه تمامی پل های موجود در مسیرها را نیز از بین می برد، گفت: باید هرچه سریعتر جایگزینی برای این مقدار نمک پیدا کنیم حتی اگر در این زمینه هزینه های بالایی را نیز پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: استفاده نکردن از حفاظ های بتنی در مناطق کولاکی را نیز باید در نظر بگیریم و در این خصوص تبصره ای را ایجاد کنیم تا برای استفاده از حفاظ ها در مناطق مختلف رویکردهای جدیدی را به کار بگیریم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در پایان گفت: شرکت ساخت آمادگی کامل برای استفاده از ایده های نو در جهت حفاظ های بتنی را دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.