البته در این میان صرف اینکه ما ادبیات کهن را انتخاب کنیم، بهخودیخود امتیازی ندارد. باید یاد بگیریم چگونه بهشکلی هنرمندانه موضوعی را مطرح کنیم؛ ضعف ما در این زمینه است. بهعنوانمثال تقریبا ٢٥درصد آثاری که در همه بخشها به بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ارائه شدهاند، اقتباسهایی از ادبیات کهن بودهاند اما متاسفانه کارها از لحاظ تکنیکی و فنی ضعیف هستند.
در بخش مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، راهکاری در پیش گرفتهایم؛ زمانیکه نویسنده متنی مینویسد، کار خود را پایانیافته تلقی میکند. ما هم چندان به حریم هنری او وارد نمیشویم؛ هدف ما این است که ازلحاظ تکنیکی کمی او را آشنا کنیم تا دریابد این موضوع را میتواند با کیفیت بهتری هم ارائه دهد. سعی خودمان را میکنیم کیفیت آثاری که در بخش نمایشنامهنویسی برای برگزیده شدن در جشنواره داوطلب شدهاند و در دست چاپ هستند تا حدود زیادی ارتقا دهیم. نمیتوانم بگویم صددرصد موفق بودهایم و به ایدهآلها رسیدهایم، چون یکسری از آثاری که ارائه شدهاند خام هستند و آنقدر قابلیت ندارند که حتی روی آنها فکر شود.
برای تشویق نویسندگان به تولید آثار اقتباسی باید یک ستاد یا یک جشنواره موضوعی خیلی محدود تشکیل شود که فقط روی متون ایرانی کار کند و هیچ شاخ و برگ دیگری نداشته باشد بهعنوان نمونه میتوان از بنیاد تئاتر اکبر رادی نام برد. ما میتوانیم بهعنوان مثال بنیاد تئاتر نوشتههای هوشنگ مرادیکرمانی تشکیل دهیم و از همه داوطلبان بخواهیم که از نوشتههای مرادیکرمانی، کار تولید کنند و بنویسند؛ یعنی اختصاصا به آن موضوع پرداخته شود.
در جشنوارهها هزاران بخش وجود دارد. به هر جشنوارهای که محدود و با تمی خاص آغاز به کار کرده است، بخشهای مختلفی اضافه شدهاند؛ بخشهایی مثل تئاتر خیابانی، پوستر، عکس و... و آن جشنواره محدود، گسترش پیدا میکند اما دیگر در آن، به موضوع اصلی پرداخته نمیشود.
باید بنیادهای متمرکزی طراحی و راهاندازی شود که بهطور اختصاصی روی موضوعات خاصی کار کنند و نتیجه آن تحقیق و گزارشها به جشنوارهها و تولیدات سالانه ارائه شود.
انتهای پیام/ د