این نشریه فرانسوی زبان نوشت: لغو رسمی تحریمهای ضد ایران در ژانویه ۲۰۱۶ امیدواری بزرگی نزد شرکتهای فرانسوی ایجاد کرد. نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ، اکنون شاهد ناامیدی نزد دست اندرکاران اقتصادی و صنایع فرانسوی هستیم. باید بگوییم که قامت ناامیدی به وجود آمده با امیدواریای که لغو رسمی تحریمهای ایران در سال ۲۰۱۶ ایجاد کرده بود هماهنگی دارد. در آن زمان اغلب ناظران از بهشت تجاری ایران سخت میگفتند که با داشتن هشتاد میلیون نفر جمعیت میتوانست جذابترین بازارهای جهان را پیش رو قرار دهد.
پیر گاتاز، رئیس مدف (اجتماع شرکتهای فرانسه- اتحادیه شرکت داران و کارفرمایان فرانسه)، در آن زمان در جریان بازدید حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از پاریس در اواخر ژانویه ۲۰۱۶ گفته بود که «حالا نوبت ما فرانسوی هاست که حرکتی سریع داشته باشیم و وقت مان را در ایران تلف نکنیم». نزدیک به دو سال بعد، خوشبینی اولیه جای خود را به نوعی ناامیدی نزد تجار فرانسوی داده است.
شلانژ مینویسد: در میان گروههای صنعتی فرانسوی که در بازار ایران برنده شده اند و از شرایط بعد از تحریم بهرهمند گردیده اند، باید به ایرباس اشاره کرد که حدود صد هواپیما به ایران به ارزش هجده میلیارد یورو فروخته است. همین طور شرکتهای پژو و رنو که به بازار ایران برگشته اند، شرکتهای بوئینگ و ونسی که قراردادهایی در چارچوب حوزه هوا-فضا امضا کرده اند و توتال که اوایل ژوییه گذشته یک قرارداد گازی پنج میلیارد دلاری به دست آورد.
هم اکنون تنها چند بانک کوچک شامل دو بانک فرانسوی ورمسر فرر و دلوباک و سه بانک ایرانی تجارت، سپه و ملی، نقل و انتقال مالی بین دو کشور را به عهده دارند و دیگر بانکها تحرکی ندارند. آنها از جریمه سنگین و بی سابقه اعمالی علیه بانک پ. ان ب. پاریبا در سال ۲۰۱۴ به دلیل نقض تحریمهای ایران بیمناکند. در خارج از کشور، اگرچه چند بانک کوچک در اتریش، دانمارک، ایتالیا یا کره جنوبی برای کار با ایران جسورتر نشان داده اند، اما همچنان مشکلات تامین مالی پابرجاست.
انتهای پیام/