سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار جنرال دوستم با رئیس جمهور ترکیه

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ارگ ریاست جمهوری آن کشور در شهر آنکارا دیدار کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ارگ ریاست جمهوری آن کشور در شهر آنکارا دیدار کرد.

در این دیدار که يك و نیم ساعت ادامه یافت معاون اول ریاست جمهوری از همکاری‌های همه جانبه ترکیه در زمینه‌های بازسازی و نوسازی افغانستان اظهار سپاسگزاری نمود و یاد آور شد که این کمک‌ها مردم افغانستان را در زمینه‌های مختلف ياری رسانيده و در تغیر زندگی شان تأثیرات شگرفی داشته است.

جنرال دوستم، دوستی میان ترکیه و افغانستان را دوستی تاریخی خواند و یاد آور شد که مردم ما همیشه پاسدار کمک‌های مردم ترکیه خواهند بود.

وی همچنین خواهان تحکیم هر چه بیشتر روابط دوستانه میان هر دو كشور و افزایش همکاری کشور ترکیه در راستای نوسازی و بازسازی افغانستان گرديد.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از رئیس جمهوری کشور ترکیه خواست تا در مورد اجرای اقامت آن عده از مهاجرین افغانستان که در جمهوری ترکیه زندگی می كنند توجه کرده و به وزارت خارجه ترکیه در این زمینه توصیه کند.

وی همچنین از رجب طیب اردوغان خواست تا برای کودکان و نوجوانان افغان که بنابر مشکلات موجود در کشورشان به ترکیه مهاجرت کرده اند و اکنون در این کشور زندگی می‌کنند، زمینه‌های آموزش و پروش در مکاتب و نهاد های آموزشی جمهوری ترکیه را مساعد نماید.

همچنین معاون اول ریاست جمهوری به افزايش بورسيه‌های تحصيلي جوانان افغانستان تاكيد نمود.

معاون اول ریاست جمهوری همچنین در مورد وضعیت کنونی افغانستان و به ویژه وضعیت امنیتی و گسترش ناامنی در بسیاری از نقاط کشور و به خصوص در شمال معلومات داد و افزود که این وضعیت برای مردم ما مشکلات فراوانی را به بار آورده است.

معاون اول ریاست جمهوری یاد آور شد که سه حزب مقتدر افغانستان مدتی است که ائتلاف نجات افغانستان را ایجاد کرده اند که در روند انتخابات آینده و تحکیم ثبات در کشور نقش بسزایی خواهند داشت.

در این دیدار رجب طیب اردوغان طی صحبت هایش به معاون اول ریاست جمهوری کشور وعده داد که در زمینه اقامت مهاجرین بدون اسناد، آموزش و پروش فرزندان آنها و دیگر مسائل مطرح شده در این دیدار اقداماتی را روی دست خواهد گرفت.

در پایان این دیدار معاون اول ریاست جمهوری کتیبه ای را که از سنگ های باارزش افغانستان ساخته شده و در آن آیاتی از كلام الهی حک گردیده است و همچنین کتاب های "دوستم و افغانستان" و "آخرین سپه سالار " که از سوی یک نویسنده آمریکایی در مورد وی نگارش یافته است را به رئیس جمهوری ترکیه اهدا کرد.

رئیس جمهوری ترکیه نیز کتاب جدیدش را که "دیدگاه جدید ترکیه" نام دارد و به تازگی انتشار یافته است، به معاون اول ریاست جمهوری هدیه کرد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.