سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

۹۰ درصد بازار لوازم یدکی کشور وارداتی است! / صادرات قطعات خودرو به دلیل بدهی خودروسازان به کُما رفت

حدود ۱۲۰۰ واحد تولید قطعه خودرو در کشور وجود دارد، اما بیش از ۹۰ درصد تولیدات موجود در بازار وارداتی است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ماشین و هر سیستمی که به کمک انسان آمده از تعدادی قطعه تشکیل شده که در صورت فعالیت مطلوب این اجزا، دستگاه مورد نظر کارکردی مناسب خواهد داشت. به همین علت صنعت قطعه سازی در هر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار بوده، به طوریکه اگر صنعت قطعه سازی در بخش خودرو توسعه و گسترش یابد، به دنبال آن صنعت خودروسازی در کشور مسیری رو به رشد به خود خواهد گرفت.

به گفته منصور معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور ،این صنعت قطعه سازی است که موجب تشکیل یک خودرو شده تا بتوانیم از آن بهره مند شویم.

زمانیکه پژو 206 در سال 1380 وارد کشور شد، بخش قابل توجهی از افراد نگران تامین قطعات این خودرو بودند و ابراز ناامیدی می‌کردند اما بخش قطعه سازی به جهت برخورداری از پتانسیل و ظرفیت نیروهای انسانی، قطعات پژو 206 که آن زمان از خودروهای به روز دنیا به شمار می رفت را تامین و تولید کرد. اگرچه برخی از اجزای این خودرو تا چندی پیش از کشور فرانسه وارد می شد.

صنعت خودروسازی در دنیا روز به روز در حال گسترش و توسعه بوده و موجب سودآوری و اشتغال زایی در کشورها شده است.  به همین علت مسوولان هم تاکید بر پیشرفت این صنعت در کشور دارند، به طوریکه در چشم انداز 1404 مقرر شده که میزان تولید خودرو سالانه به 3 میلیون دستگاه برسد.

برای رسیدن به این میزان از تولید باید بیش از پیش توجه به صنعت قطعه سازی کرد.  به گفته رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور حدود 1200 واحد تولید در این صنعت وجود دارد که تعداد نیروی انسانی آنها به 550 هزار نفر می رسد. 

قراردادهای خودرویی که میان خودروسازان داخلی و برخی از شرکت های خودروساز نظیر پژو و رنو بسته می‌شود، برای پیشرفت صنعت خودرو  از اهمیت بالایی  برخوردار است، اما به این بخش توجه چندانی نمی‌شود.

 در بندهای این قراردادها، میزان داخلی سازی تولید قطعات این خودروها  40 درصد در نظر گرفته شده، در حالیکه دبیر انجمن قطعه سازان چندی پیش توان داخلی سازی تولید قطعات خودرو مورد نظر را 80 درصد اعلام کرد، اما کنون نه خبری از 40 درصد قرارداد بوده و نه از 80 درصد، بلکه تنها 20 درصد قطعات این خودرو داخلی سازی شده است.

عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان ، ازدیگر مشکلاتی است که این روزها کمر این بخش را خم کرده، به طوریکه قطعات مورد نیاز خودروسازان به موقع تامین شده، اما پول قطعه سازان توسط خودرو سازان به موقع پرداخت نمی شود.

خودروسازان به موقع مطالبات خود را از مشتریان دریافت کرده و در صورت دیرکرد در پرداخت ، جریمه در نظر گرفته می شود اما ظاهرا خود را از قاعده  پرداخت به موقع مطالبات جدا می دانند.

دیرکرد در پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان داخلی 

یزدان حیدری عضو انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی اظهار کرد: بزرگترین مشکل قطعه سازان دیرکرد در پرداخت مطالباتشان از سوی خودروسازان داخلی بوده، به طوری یکی از این اتومبیل سازان داخلی بین 5 تا 7 ماه، دیگری میان 7 تا 11 ماه مطالبات تولیدکنندگان قطعه را می پردازند.

وی در این راستا ادامه داد: در قراردادها فرصتی برای حضور تولیدات قطعه سازان و تعامل با همتایان خارجی از سوی خودروسازان داخلی در نظر گرفته نمی شود. اگر قرار است که صنعت خودروسازی پیشرفت و توسعه یابد بدون تعامل با شرکت ها و کشورهای خارجی راه به جایی نخواهد برد و لازمه  این امر سرمایه گذاری قطعه سازان خارجی در داخل و همکاری با تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

حیدری در پاسخ به این پرسش که چرا قطعه سازان در بازارهای جهانی حضور پیدا نمی‌کنند، گفت: وقتی خودروسازان مطالبات قطعه سازان را به این شکل پرداخت می‌کنند، دیگر توانی برای سرمایه گذاری نخواهد بود.

این عضو انجمن قطعه ساز با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ خودروسازی علاوه بر هزینه تامین قطعات خودرو توسط قطعه سازان، هزینه ساخت قالب و تجهیزات را هم می پردازند، تصریح کرد: درصورت ضعیف شدن صنعت قطعه سازی، صنعت خودرو هم در پی آن تضعیف شده و اگر این روند ادامه یابد، دیگر قطعه سازی در کشور باقی نخواهد ماند .

وی همچنین گفت: ابتدا که در سال 72 موضوع طرح خودرو مطرح شد، خودروسازان و مسوولین موجب رشد و توسعه قطعه سازان در کشور شدند اما اکنون این روند تغییر کرده و هر روز قطعه سازان در حال تضعیف شدن هستند.

یزدان حیدری با توجه به اینکه بیشتر خودروهای موجود در کشور قدیمی بوده، بیان کرد: پراید، سمند، پژو 405 و حتی پژو 206 که وضعیت  مناسبی نسبت به سایر خودروها دارند از جمله اتومبیل هایی هستند که دیگر در هیچ یک از کشورهای دنیا تولید نمی شوند، بنابراین قطعات تولید شده توسط قطعه سازان داخلی اجزای این خودروها را تشکیل داده و بازارهای جهانی نیازی به این تولیدات ندارند، مگر برخی اقلام مانند رادیاتور که آن هم به جهت بالا بودن هزینه های تولید شرایط رقابت را با نمونه های خارجی نخواهند داشت.

قطعه سازان توان تولید قطعات خودروهای جدید را دارند

محمد رضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  با بیان وضع نامناسب قطعه سازان اظهار کرد: چندی پیش برنامه برای پرداخت 20 هزار میلیارد تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط به تصویب رسید، به همین علت پیشنهادی مبنی بر اعطای این تسهیلات به واحدهایی که از خودروسازان طلب دارند، داده شد.

نجفی منش در خصوص میزان صاردات 100 میلیون یورویی قطعه سازان در سال گذشته که اندک بوده است، بیان کرد: علل عدم بالا رفتن میزان صادرات قطعه سازان به کشورهای دیگر نامتوازن بودن نرخ تعادلی، بالا بودن هزینه تولید به علت بالا بودن سود بانکی و بالا بودن نرخ تورم بوده  است، اگرچه این نرخ کاهش یافته، اما هنوز نیاز به برنامه دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به قراردادهای خودرویی که در این اواخر منعقد گردیده، یادآور شد: تولیدکنندگان قطعه، توان تامین قطعات خودروهای جدید که در قرارداد ذکر شده را خواهند داشت اما باید تجهیزات و دستگاه های قطعه سازان به‌روزرسانی  شود.

مشکل نقدینگی در صنعت قطعه سازی  جدی است

بهرام شهریاری عضو انجمن قطعه سازان خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی در خصوص مشكلات صنعت قطعه سازی خودرو اظهار کرد: سرمایه در گردش و نقدینگی یكی از مشكلاتی كه سال‌ها است گریبانگیر قطعه سازان بوده و از آنجا كه مطالبات آنها دیر پرداخت می شود، همواره با مشكل مواجه هستند.

وی افزود: به‌دلیل نداشتن گردش نقدینگی، قطعه سازان به ناچار رو به دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا می‌كنند كه آن هم برای فعالان این بخش دردسر ساز شده و چالش های آنان را بیشتر كرده است.

عضو انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به بحران هایی كه قطعه سازان با آن روبرو بوده اند، گفت: به‌دلیل مشكلات فراوان بسیاری از تولیدكنندگان قدیمی این بخش حذف شده و جای خود را به تازه واردها داده‌اند كه البته تعداد كمی از آنها تولیدكننده و اغلب تاجر قطعه بوده و اقدام به واردات می‌كنند.

شهریاری با تاكید بر لزوم تولید قطعات صادرات محور تصریح كرد: موضوع دیگری كه قطعه سازان را اذیت می‌كند؛ معطوف شدن آنها و تولیداتشان به داخل است كه این هم به معنی عدم توانایی قطعه سازان نیست، بلكه شرایط لازم برای صادرات فراهم نبوده، كما اینكه در زمانی صادرات انجام می شد اما به دلیل تحریم ها متوقف شد.

وی با بیان اینکه غیراقتصادی بودن تولیدات و تیراژ پایین آنها مشكل دیگر این حوزه است، ادامه داد: به‌دلیل هزینه های مالی زیادی كه به قطعه سازان وارد می شود، قیمت تمام شده قطعه نیز به ناچار افزایش یافته و در نتیجه محصول نهایی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

عضو انجمن قطعه سازان خودرو ضمن بیان اینكه برنامه ریزی دقیقی در خصوص صنعت خودرو صورت نگرفته است، گفت: محورهای توسعه برای صنعت کشور مشخص نبوده و با تكیه بر شعار خودكفایی سعی در تولید همه كالا ها شده است، اما این امر امكان پذیر نیست و صنایع مختلف با این رویكرد با چالش های متنوعی دست و پنجه نرم خواهند كرد و در آخرهم نتیجه مورد نظر محقق نمی شود.

شهریاری تصریح كرد: اگر صنعت خودروسازی بعنوان یكی از محورهای توسعه صنعتی كشور معرفی می شد و برای آن برنامه ریزی صورت می گرفت، وضعیت متفاوتی را در این بخش شاهد بودیم، اما الان كمتر از یک میلیون و ٦٠٠ هزار خودرو در كشور تولید می شود و ١٦ خودرو ساز در كشور فعال هستند. در واقع تعداد خودروسازها زیاد بوده اما در مقابل میزان تولیدات كم است.

وی در پایان یادآور شد: الان ٩٠ درصد بازار یدک خودرو وارداتی است كه این هم نشان از بی برنامگی در بخش خودرو است.

گزارش : سبحان قالیبافی

 انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۱۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام لطفا ولطفا هرکی تو‌ترکیه آدرس کارخونه لوازم یدکی کیک رو داره ب بنده اطلاع بده خدا خیرتان بده خیلی لازمه
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنده به عنوان تولید کننده باید عرض کنم خدمتتون که مشکل ما یکی دوتا نیس ما حتی مواد اولیه تولیدمون وارداتی هس..خیلی راه مونده تا بخواییم خود کفا بشیم تاالانشم کپی کننده بودیم فقط نه تولید کننده
سينا
۱۸:۵۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
هر آدم عاقلى دلش ميخواد محصول باكيفيت و قيمت مناسب بخره! اگه توليدات ايران هم رده محصولات چينى هم بود ، نياز به واردات نداشتيم ...
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
باید جلوی واردات بی رویه مخصوصا کالاهای چینی گرفته شه
رامین
۰۱:۲۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
کاری نداره قطعه سازا کیفیت محصول ببرن بالا تا مردم جنس خارجی نخرن تولید کننده ها انتظار دارن جنس بی کیفیت تولید کنن و با قیمت بالا به مردم بفروشن که اینم غیر ممکن.اینجوری خوبه تولید کننده ای که میخواد فروش داشته باشه باید کیفیت محصولشو ببره بالا
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
دولت باید جلوی قاچاقو بگیره و دلار رو گرون کنه
جواد
۲۱:۰۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
دولت محترم قیمت ارز را افزایش دهد تا تولید کننده داخلی اسیب نبیند
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
برای همین اکثر کارگرا بیکارن دیگه
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
اول باید به خود باوری برسیم که ما باید بتوانیم. رقیب کره زاپن و آمریکا باشیم و تصمیم به ساخت کالای با کیفیت جهت صادرات به دنیا بگیریم آنوقت حتماً میشود حتماً
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
واردات باید ازیبن برود
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
واردات باید کاهش پیدا کنه
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
چرا قیمت خودروهارو پایین نمیارید ؟؟

خواهشمندم کاهش خودرو داشته باشیم
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتون
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
از مسئولان خواهشمندم جلوی قاچاق را بگیرند وبا متخلفان بر خورد جدی بکنند
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
واقعا مشکل بزرگی
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
از مسئولان خواهشمندم چاره ای بیندیشند
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
مناسفم
بنده خدا
۱۷:۲۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
با این الودگی شدید هوا دولت بی خودی خودش گول نزند هزینه درمان صدها برابر ارزش خودروسازی عقب مانده است دولت باید سریع به نوسازی خوروسازی ها بپردازد. تعرفه های واردات خودروهای برقی و گازی و هیبریدی پیشرفته را صفر کند. و در مورد هر واردات خودرو از وارد کننده نابودی یک یا چند خودرو داخلی فرسوده را طلب کند. کی پس می خواهید بفکر باشید بیماریها ناشی از الودگی هوا کمر بیمه ها و کمر خانوادها را شکست
رسول
۱۷:۲۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
خیلی زیاده اووووووووووووووووووووه
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
فقط مونده زن یا مرد خارجی هم وارد کنیم
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
دولتمردان فکری بکنند
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا!!!
فرشاد
۱۵:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
خدا یا خودت رحم کن
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
برای همین اکثر کارگرا بیکارن دیگه
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
نقاط اقتصادی مثل وسایل نقلیه.مسکن.مواد خوراکی که میتوان از طریق آن مستقیما جان یک عده از مردم ایران را گرفت با نفوذ مستقیم و غیرمستقیم دشمن جلوی رشد و پیشرفتش گرفته شده.
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
خاک عالم
سجاد
۱۴:۰۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
بیچاره مردم
منصور
۱۳:۱۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
فک کنم //خودرو ملی 99.99 درصدش خارجی باشه //خاک بر سر ترامپ
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
فقط اگر پیگیری و اطلاع رسانی بشود که چرا مطالبات قطعه سازان پرداخت نمیشود.
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
واقعا مشکل بزرگی
هادی
۱۱:۵۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
با سلام
واقعا جای تاسف داره که 90درصد قطعات مورد نیاز ما از خارج تامین میشه.
ایرانی
۱۱:۴۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
تمام سرمایه ای که در صنعت خودروی ایران وجود دارد اگر به بخش کشاورزی و سایر صنایع رفته بود الان ایران بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی بود. لازم نیست ایران، خودروساز باشد!
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
خیلی بده
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
وقتی همه قطعات وارد کشور میشه پس دلیلی نداره واردات خودرو ازاد بشه
110
۰۹:۵۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
هدف سود آوری یک عده معدود از صنعت خودرو هستش نه صنایع خودرو سازی ودر کنارش صادرات هموطنان به دیار باقی واردات خودرو های با کیفیت وارزان جایش را به واردات قطعات بی کیفیت داده که حتی این قطعات در مبدا بسیار ارزان وبی کیفیت تولید میشود وفقط وفقط با هدف سود آوری وارد به اصطلاح صنعت خودرو سازی ایران می شود و خودرو ملی را میسازند
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
ایران خیلی عقب مونده از پیشرفت فقط به تهران مینازن اون هم قسمت پولدار نشین بعضی شهر های ایران مثل افریقا هستش خیلی عقب مونده خدا کمکتون کنه
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
مشکل اصلی قطعه سازان همین آقایون هستند که بیش از دو دهه نشون دادند که توانایی مدیریت و انجام کار رو ندارند
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
بس کی میخوای به خودتون بیاین؟؟؟ با این روش کار کردن بس از یک میلیون سال دیگر کشور ما هیجحرکت نثبتی نخواهد کرد ! جامعه ما بیمار است !!!بایستی جامعه شناسان بنشینند و علت و منشا این بیماری را بیدا کنند!
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
بایدنظارت بیشتر بشه تا جلوی واردات بی رویه گرفته شه
فرید
۱۸:۲۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
کی بشینه بیماری جامعه شناسان رو پیدا کنه؟
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
ما چیزی به نام قطعه ساز نداریم . چون هیچ کارشناسی تو این سیستم مریض وجود نداره که تشخیص بده بعضی از قطعات اصلا قابلیت داخلی سازی نداره و اگر هم به واسطه واردات تکنولوژی این قابلیت بوجود بیاد، علم تولید این نوع قطعات حداقل به 5 سال زمان نیاز داره تا آموزش داده بشه .
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
احسنت به مسئولین و انتخاب کننده ها و ناظرین برآنها که بسیار غیرت دارن