سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت شگفت انگیز دفن صاحب تفسیر المیزان

سید احمد قاضی از قول علامه نقل می‌ کند که: پس از ورودم به نجف به بارگاه امیرالمؤمنین(ع) رو کرده و از ایشان استمداد کردم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید احمد قاضی از قول علامه نقل می‌ کند که: پس از ورودم به نجف به بارگاه امیرالمؤمنین(ع) رو کرده و از ایشان استمداد کردم. در پی آن آقای قاضی نزدم آمد و گفت: «شما به حضرت علی(ع) عرض حال کردید و ایشان مرا فرستاده ‌اند. از این پس، هفته ‌ای دو جلسه با هم خواهیم داشت» .
۲۴آبان سال ۱۳۶۰سالروز درگذشت علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره)، یکی از بزرگ ترین دانشمندان و عارفان روزگار معاصر، نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و مفسر قرآن است.


سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی در سال ۱۲۸۱ در تبریز متولد شد، در پنج سالگی مادر و در ۹ سالگی پدر خود را از دست داد؛ وصی پدر او و تنها برادرش محمدحسن الهی، ایشان را برای تحصیل به مکتب فرستاد، تحصیلات ابتدایی شامل قرآن و کتب ادبیات فارسی را از سال ۱۲۹۰ تا ۱۲۹۶ فراگرفت و سپس از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۰۴ به تحصیل علوم دینی پرداخت و به تعبیر خود «دروس متن در غیر فلسفه و عرفان» را به پایان رساند.


سید محمد حسین به مدت شش سال پس از آموزش قرآن که در روش درسی آن روزها قبل از هر چیز تدریس می ‌شد آثاری چون گلستان، بوستان و … را فراگرفت، علاوه بر آموختن ادبیات، زیر نظر میرزا علینقی خطاط به یادگیری فنون خوشنویسی پرداخت؛ چون تحصیلات ابتدایی نتوانست به ذوق سرشار و علاقه وافر ایشان پاسخ گوید به همین دلیل به مدرسه طالبیه تبریز وارد شد و به فراگیری ادبیات عرب و علوم نقلی و فقه و اصول پرداخت و از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۰۴ مشغول فراگیری دانش‌ های مختلف اسلامی شد.


خود ایشان درباره دوران تحصیلش نوشته ‌است:«در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این رو هر چه می‌خواندم، نمی‌ فهمیدم و چهار سال به همین نحو گذراندم. پس از آن یک باره عنایت خدایی دامن گیرم شده عوضم کرد و در خود یک نوع شیفتگی و بیتابی نسبت به تحصیل کمال، حس نمودم. به طوری که از همان روز تا پایان ایام تحصیل که تقریبا هفده سال طول کشید، هرگز نسبت به تعلیم و تفکر درک خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش نموده و تلخ و شیرین حوادث، برابر می ‌پنداشتم.
بساط معاشرت غیر اهل علم را به کلی برچیدم، در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی، به حداقل ضروری قناعت نموده باقی را به مطالعه می ‌پرداختم؛ بسیار می ‌شد به ویژه در بهار و تابستان که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می‌ گذراندم و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می ‌کردم و اگر اشکالی پیش می ‌آمد با هر خودکشی بود حل می ‌نمودم و وقتی که به درس حضور می ‌یافتم از آنچه استاد می ‌گفت قبلا روشن بودم و هرگز اشکال و اشتباه درس را پیش استاد نبردم».



استمداد علامه از امیرالمومنین(ع)
علامه طباطبایی بعد از تحصیل در مدرسه طالبیه تبریز همراه برادرشان به نجف می ‌روند و ۱۰ سال تمام در نجف به تحصیل علوم دینی و کمالات اخلاقی و معنوی مشغول می ‌شوند.
علامه طباطبایی علوم ریاضی را در نجف اشرف نزد سید ابوالقاسم موسوی خوانساری نوه سید ابوالقاسم خوانساری فراگرفت. او دروس فقه و اصول را نزد استادانی چون محمد حسین نائینی و محمدحسین غروی اصفهانی خواندند و مدت درس ‌های فقه و اصول ایشان در مجموع ۱۰ سال بود.
استاد او در فلسفه حکیم متأله، سید حسین بادکوبه ‌ای بود که سالیان دراز در نجف اشرف در معیت برادرش سید محمدحسن الهی طباطبایی، نزد او به درس و بحث مشغول بودند.
و اما معارف الهیه و اخلاق و فقه الحدیث را نزد سیدعلی قاضی طباطبایی آموختند و در سلوک و مجاهدات نفسانیه و ریاضات شرعیه تحت نظر و تعلیم و تربیت آن استاد کامل بودند. محمود امجد نقل می ‌کند که «حال علامه، با شنیدن نام سید علی قاضی دگرگون می ‌شد.»
سید احمد قاضی از قول علامه نقل می‌ کند که: پس از ورودم به نجف به بارگاه امیرالمؤمنین(ع) رو کرده و از ایشان استمداد کردم. در پی آن آقای قاضی نزدم آمد و گفت: «شما به حضرت علی(ع) عرض حال کردید و ایشان مرا فرستاده ‌اند. از این پس، هفته ‌ای دو جلسه با هم خواهیم داشت.» و در همان جلسه گفت: «اخلاصت را بیشتر کن و برای خدا درس بخوان. زبانت را هم بیشتر مراقبت نما»

بازگشت به تبریز و زراعت و کشاورزی
علامه در مدتی که در نجف مشغول تحصیل بود به علت تنگی معیشت و نرسیدن مقرری، مجبور به مراجعت به ایران می ‌شود و مدت ۱۰ سال در قریه شادآباد تبریز به زراعت و کشاورزی مشغول می ‌شود؛ فرزند ایشان مهندس سید عبدالباقی طباطبائی می ‌گوید: «خوب به یاد دارم که پدرم دائما و در تمام طول سال مشغول فعالیت بود و کارکردن ایشان در فصل سرما در حین ریزش باران و برف های موسمی در حالی که چتر به دست گرفته یا پوستین به دوش داشتند امری عادی تلقی می ‌شد، در مدت ۱۰سال بعد از مراجعت علامه از نجف به روستای شادآباد و بدنبال فعالیت های مستمر ایشان قنات ها لایروبی و باغ های مخروبه تجدید خاک و اصلاح درخت شده و در عین حال چند باغ جدید احداث گردید و یک ساختمان ییلاقی هم در داخل روستا جهت سکونت تابستانی خانواده ساخته شد و در محل زیرزمین خانه حمامی به سبک امروزی بنا نمود.»

مهاجرت به قم
علامه طباطبایی بعد از مدتی اقامت در تبریز در سال ۱۳۲۵تصمیم می‌ گیرد به قم برود؛ فرزند علامه طباطبایی در این مورد می ‌گوید: «هم ‌زمان با آغاز سال ۱۳۲۵ وارد شهر قم شدیم… در ابتدا به منزل یکی از بستگان که ساکن قم و مشغول تحصیل علوم دینی بود وارد شدیم، ولی به زودی در کوچه یخچال قاضی در منزل یکی از روحانیان اتاق دو قسمتی، که با نصب پرده قابل تفکیک بود اجاره کردیم، این دو اتاق قریب ۲۰متر مربع بود.
طبقه زیر این اتاق ها انبار آب شرب منزل بود که در صورت لزوم بایستی از درب آن به داخل خم شده و ظرف آب شرب را پر کنیم؛ چون خانه فاقد آشپزخانه بود پخت ‌و پز هم در داخل اتاق انجام می‌ گرفت، پدر ما در شهر قم چند آشنای انگشت شمار داشت که یکی از آنها سید محمد حجت کوه ‌کمری بود. اولین رفت ‌وآمد علامه به منزل آقای حجت بود و کم‌ کم با اطرافیان ایشان دوستی برقرار و رفت ‌وآمد آغاز شد.»

تدریس در قم
پس از مدتی که به اصرار برخی علما مجلس درس روزانهٔ اسفار او تعطیل شد، با اصرار طلاب، تدریس شفا را آغاز کرد، در این میان، وی به تشکیل کلاس‌ های شبانه اسفار پرداخت که هفته ‌ای دو شب (شب پنج‌شنبه و جمعه) و به صورت سیار در خانه شاگردان تشکیل می ‌شد و تعداد معدودی شاگرد ثابت در آن شرکت می ‌کردند. حضور در این کلاس‌ها بدون اجازه خود او مقدور نبود.


تألیفات و آثار عربی و فارسی
علامه طباطبایی دو اثر شاخص دارد، که بیشتر از سایر آثار وی مورد توجه قرار گرفته ‌است، نخست تفسیر المیزان است که در ۲۰ جلد و طی ۲۰ سال به زبان عربی تألیف شده‌ است. در این تفسیر، از روش «تفسیر قرآن به قرآن» استفاده شده و علاوه ‌بر تفسیر آیات و بحث ‌های لغوی در بخش‌هایی جداگانه با توجه به موضوع آیات مباحث روایی، تاریخی، کلامی، فلسفی و اجتماعی نیز دارد؛ این اثر به دو شکل منتشر شده: نخست در ۴۰جلد، و سپس، در ۲۰ جلد. این اثر توسط سیدمحمد باقر موسوی همدانی به زبان فارسی ترجمه شده ‌است.
اثر مهم دیگر او «اصول فلسفه و روش رئالیسم» است، این کتاب شامل ۱۴ مقاله فلسفی است که طی دهه ‌های ۲۰ و ۳۰ شمسی تألیف شده و توسط شهید مطهری و با رویکرد فلسفه تطبیقی شرح داده شده‌ است.
آثار محمدحسین طباطبایی(به استثنای تفسیر المیزان) را می ‌توان به دو بخش تقسیم کرد: کتاب توحید، کتاب انسان، رساله وسائط به زبان عربی و کتاب های شیعه در اسلام، قرآن در اسلام، وحی یا شعور مرموز، اسلام و انسان معاصر، حکومت در اسلام، سنن النبی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، علی و فلسفه الهی، خلاصه تعالیم اسلام، رساله در حکومت اسلامی و نسب ‌نامه خاندان طباطبایی از آثار ایشان به زبان فارسی است.


شاگردان علامه
علامه طباطبایی، شاگردان زیادی تربیت کرد که از مهم ترین ایشان می توان به شهید مرتضی مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید مفتح، آیت الله العظمی خامنه ای، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله العظمی جوادی آملی، آیت الله العظمی حسن ‌زاده آملی، آیت الله مصباح یزدی و ... اشاره کرد.
علامه طباطبایی و دو تصنیف
علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)، شهرام ناظری و علیرضا افتخاری در نگاه اول شاید هیچ ارتباط و سنخیتی با هم نداشته باشند، اما تبحر علامه طباطبایی در شعر موجب شدن تصنیف سرایان بزرگ ایران، از اشعار گرانبهای ایشان استفاده کنند.
در کنار آثار بزرگ بر جای مانده از علامه، از ایشان قطعه هایی شعر نیز باقی است که چند سال پیش به اهتمام محمدرضا رمزی اوحدی در قالب مجموعه ای به نام «گلشن شیدایی» منتشر شده است.
اما در عالم موسیقی ایرانی، دو تصنیف برجسته وجود دارد که به طور مستقیم با مرحوم علامه مرتبط است: «کیش مهر» و «پارسی پارسا»؛ این دو تصنیف را به ترتیب شهرام ناظری و علیرضا افتخاری خوانده اند؛ نخستین قطعه اثری است با شعر علامه طباطبایی و دومی، تصنیفی است در وصف مرحوم علامه.
داستان معجزه‌‌ وار دفن علامه طباطبایی
حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در کتاب «مقالات و رسالات تاریخی‌« (دفتر چهارم)، از زبان حجت الاسلام محمد حسین اشعری فرزند مرحوم آیت الله علی اصغر اشعری قمی، از همدرسان امام راحل این گونه آورده‌: «علامه طباطبایی این اواخر بیماری پارکینسون گرفت و تقریبا آخر کاری فلج شد تا گردن. این اواخر در بیمارستان آیت الله گلپایگانی بستری شد. من سه شبانه روز اکثر اوقات آنجا بودم و ایشان در حالت اغماء بود. روزی دکتر منافی وزیر بهداری وقت آمد به بیمارستان برای ملاقات با ایشان. وقتی وضع او را دید تلفن کرد که هلکوپتر بفرستند تا او را به تهران منتقل کنیم. من مخالفت کردم و گفتم ایشان چند ساعتی بیشتر زنده نیست. اما قبول نکرد.
همان وقت آیت الله گلپایگانی آمد که دید ایشان در حال اغماء است، این مساله را با ایشان مطرح کردم و به ایشان گفتم: شما امر کنید دکتر منافی این کار را نکند. ایشان دکتر منافی را صدا زد و از او خواست تا عصر صبر کنند. اگر جوری بود که می شود او را منتقل کرد آن وقت منتقل کنید. بالاخره یکی دو ساعت بعد درگذشت، من تلفنا فوت ایشان را به آقای خمینی اطلاع دادم، ایشان فرمودند: در باره قبر ایشان هر کجا را صلاح می دانید اقدام کنید. به آقای مولایی هم دستور خواهیم داد. من به دنبال آقای مولایی آمدم تا محل قبر را تعیین کنیم. ایشان در کنار قبر مرحوم اشراقی و انگجی جایی را معرفی کرد. من مخالفت کردم و گفتم علامه طباطبایی به عنوان مفسر و فیلسوف باید قبرش جایی باشد که مردم راحت تر و آشکارتر سر قبر ایشان بیایند.
آنچه آقای مولایی اصرار کرد من مخالفت کردم. بعد آمدم جایی را که قبر فعلی ایشان است نشان دادم، ایشان گفت اینجا پایه های سقف است و تمام بتون آرمه است و قابل شکافتن نیست، من نپذیرفتم. ایشان گفت: حتی اگر بشود شکافت، اینجا قبر علماست و ما مجاز به شکافتن نیستیم. من گفتم: این مساله را حل می کنم. معمارها را بیاورید تا نظر بدهند که می شود شکاف داد یا نه. و ثانیا آقای نجفی در وقت ساختن مسجد بالاسر فهرست قبور را برداشت.
از ایشان می پرسیم که آیا قبر عالمی در اینجا هست یا خیر. غروب شد و آقای نجفی آمد. بعد از نماز داستان را شرح دادم و خواستم ایشان بیاید شرح بدهد که اینجا قبری از علما بوده است یا نه. ایشان آمد و گفت: تا آنجا که من صورت برداری کرده ام اینجا قبر کسی نیست. آقای مولایی گفت: چه اصراری دارید. من گفتم: نه اینجا که قبر نیست. بر فرض هم بتون باشد، امتحانش آسان است. بالاخره به این امر تن دادند و شب درها را بستند و قالی را کنار زدند و عمله آوردند تا بشکافند. سنگ مرمر را برداشتند. موزائیک را هم برداشتند، خبری از بتون نبود. خاک و خاشاک را برداشتند یک مرتبه هر چه کلنگ زدند صدا می کرد. آقای مولایی گفت: من عرض کردم اینجا بتون است. من مخالفت کردم و گفتم: ببینیم چرا صدا می کند. دیدیم آجرهای بزرگ است. برداشتند، در این وقت با کمال شگفتی دیدیم یک قبر آماده و ساخته آن جا هست بدون این که ذره ای چیزی از استخوان و غیره در آن باشد. آقای مولایی گفت: این واقعا شبیه معجزه است، همانجا آقای طباطبائی را دفن کردند.»
تجلیل امام خمینی(ره) از علامه
امام خمینی(ره) در ۲۵ آبان ۱۳۶۰ رحلت علامه طباطبایی را ضایعه ‌ای برای مسلمین ذکر کردند و در ابتدای سخنرانی مبسوط خودشان، از علامه بزرگ شیعه تجلیل کردند: «من قبلا باید از این ضایعه ‌ای که برای حوزه‌ های علمیه و مسلمین حاصل شد، اظهار تأسف کنم و به شما و ملت ایران و خصوص حوزه‌ های علمیه، تسلیت عرض کنم. خداوند ایشان را با خدمتگزاران به اسلام و اولیای اسلام محشور فرماید و به بازماندگان ایشان و به متعلقین و شاگردان ایشان صبر عنایت فرماید.»


منبع: خبرگزاری رسمی حوزه

انتهای پیام/

زندگینامه پر برکت علامه طباطبائی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۲۰:۱۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
خیلی دوست دارم شبیه او باشم . روحش شاد و یادش گرامی
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
دید باطن که ایشان داشتند در دویست سال گذشته کسی بان قدرت نداشت
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۷ دی ۱۳۹۹
خداوند ما را لایق شناختن مقام علما قراردهد وهرچند گنهکار .
امیر
۱۷:۳۸ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
سلام واقعا علامه طباطبایی برای جهان نعمتی بود وهم چنین برای تبریزی ها مایع افتخار بود برای شادروحش صلواتدبفرستین
علی
۰۰:۳۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام برای شادی روح همه رفتگان بزرگان مراجع علما مومنین مومنات همه غریبان کرونایی و غیر خاصه پدر مظلومم بخوانیم الفاتحه مع الصلوات
Z
۲۰:۳۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آقاجان ما و فرزندانمان را هم شفاعت بفرما
همیشه در قلبم جاودانه خواهید ماند
محمئ
۰۱:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اعجوبه زمان بود
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
روحش شاد
علی محمد زارع
۱۹:۴۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقا جان ازروزی که شما را شناختم شیفته شما شدم .
خودت خوب میدانی که چه قدر شما رو دوست دارم
وحسرت میخورم کاش هم عصر شما بودم ونوکری شما
رو میکردم.اقا جان قسمت میدهم برای دنیا واخرتم
دا کن (عاقبت به خیر شوم)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
روحش شاد. شفاعت مارو کنید.
رضا
۱۵:۲۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
رو حش شاد و یادش گرامی
یکی از ویژگیهای مخلصین این هست که خداوند محبتش را در دلها قرار می دهد واقعا علامه عزیز در دلهای همه هست
داود م
۲۳:۰۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
هر چه فکر می کنم آیا می شود همانند علامه بزرگوار در این روزگار زندگی کرد و مسیر الی الحق را طی نمود به جایی نمی رسم اسوه و الگوی عالیست اما مسیری بس دشوار روحش قرین رحمت الهی باد
مرتضی
۲۳:۵۸ ۰۴ دی ۱۳۹۸
روحش شاد اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
هانف
۲۲:۳۶ ۰۳ دی ۱۳۹۸
روحش شد خداوند او را با امیرالمومنین همنشین ومحشور فرماید ودرقیامت مارا شفاعت کنند
علی کرمعلی
۰۶:۲۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
خداوند ایشان را غریق رحمت بی انتهای خویش کند واقعا زنده بودن از آثار ایشان جلوه گر است.
ناشناس
۱۱:۴۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
زندگی با برکت یعنی این
العبد ....
۰۱:۰۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم.
(( اللهم عجل فی فرجه صاحب الزمان وفرجنا به
بحق حضرت زینب سلام الله علیه. ))
سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر ارواحنا فدا وشادی
روح مومنین ومومنات وشادی روح علامه طباطبایی
وحاج ایوب عزتی صلوات صلوات صلوات
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم.
یا مهدی ادرکنی...
پیلتن
۲۱:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
روحش شاد براش یس میخونم که انشالله واسطه ای بشه نورخدا در قلبم پررنگتر بشه و بتونم روزی با حضور قلب یس رو بخونم. التماس دعا
ناشناس
۰۷:۰۵ ۲۲ تير ۱۳۹۸
بسیار عجیب جذاب و شگفت انگیز است. ِلذت آن همه اخلاص و بندگی تمام عیار خداوند برای من خواننده حقیر و سراپا تقصیر بعد از سالهای زیاد وصف نشدنی است. پس او در آن زمان چه لذتی می برد!!!!خدا می داند. خدایا روحش را در کنار امیرالمومنین علی علیه السلام و اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور بگردان.
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
خدا رحمتش کند. ان شالله که در مسیر این بزرگان قدم برداریم.
علیرضا
۲۳:۰۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
روحش شاد
برای شادی روحش صلوات
علی سلطانزاده
۱۰:۳۳ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
ایشان مرد خدا و از عالمان فهیم و متفکر و عال به قرآن بود و کتابهای ایشان منبع ارزشمندی برای پژوهندگان و مححقان علوم اسلامی است.خداوند روحشان را شاد فرماید و با اولیای الهی و مخلصین محشورشان فرماید.
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
خوش به سعادتشون
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
مرد دوست داشتنی که خداوند محبتش را در دل انسانها قرار داده است. چهره نورانی ایشان به انسان آرامش میداد. خداوند متعال همه ما را به راه راست هدایت بفرماید.
عبدالله بنائیان
۲۲:۴۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خداوندرحمتش فرمایدوعنایتی بما که ازآثاربجای مانده ازایشان راه روشن شده توسط ایشان را بپیمائیم تا خداوند ازما راضی وخشنود شوند وعاقبت بخیری دررضای خداونداست.متشکرم
ناشناس
۱۵:۰۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
خدارحمتشان کند وروحشون شاد.
ناصر
۰۰:۱۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
خدايا مارا به حرمت اين سيد پاك از هدايت يافته گان قرار بده.روحش قرين واسعه الهي
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۶
خدا رحمتش کنه
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۶
خدا رحمتش کنه
زهرا
۲۳:۲۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خداوند همه گذشتگان ما را رحمت کند و به همه ما سعادت طلب علم و کمال فقط برای کسب رضای خودش و ارادۀ حفظ زبان را عنایت کند.
آمین یا رب العالمین
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد
مهدی
۲۲:۳۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
باسلام و عرض ادب ، مطالبی که درخصوص آن بزرگوار فرمودید این امر را تداعی میکند که با تلاش و توکل درب رحمت حق تعالی بروی انسانهای خالص گشوده میشود. واقعا ایشان را از صمیم قلب دوست دارم حتی الان که به ظاهر دربین ما نیستند
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خوش به سعادتشون و ممنون بابت مطلبی که قرار دادین
سلیمی
۱۶:۵۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحشو ن شاد
اسماعیل رستمی
۱۵:۰۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خداوند بیامرزدش وراهش پررهروباد
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحشون شاد
اسکندر
۱۰:۰۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خدا ایشان را رحمت کند.
رضا
۱۰:۰۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
سلام و رحمت الهی بر روح پرفتوح حضرت علامه
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خدارحمتشون کنه وباانبیا محشور بشه
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خدارحمتشون کنه وباانبیا محشور بشه
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خوش به سعادتشون و ممنون بابت مطلبی که قرار دادین
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد خدابیامرزدشون
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
مردان خدا پرده پندار دریدند
یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند
مهدی
۰۹:۳۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خداوند روح همه علمای دین را رحمت کند.خوش به حال این عارف فقید
ناشناس
۰۷:۰۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خوش به سعادتشون
ناشناس
۰۴:۰۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
خداوند بیامرزدش
محمود صفری هفدران
۰۱:۱۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
روحش شاد ویادش گرامی باد خدایش رحمت کناد وبیامرزاد