وی ادامه داد: خودروهای سواری 25 ساله و خودروهای دیزلی سنگین به علت نداشتن سیستم کنترل آلایندگی به عنوان خودروهای فرسوده تلقی می شوند چرا که قانون و آیین نامه ای درزمان تولید این خودروها وضع نشده بود.
زندی با بیان اینکه خودروهای تولیدی جدید مجهز به «کنیستر»هستند که نقش مهمی در کاهش آلودگی دارد، تصریح کرد: بیشتر خودروهای فرسوده کاربراتوری هستند که هیچ یک از تجهیزات مقابله با آلودگی را ندارند در نتیجه به شدت می توانند آلودگی ایجاد کنند.
وی افزود: براساس آمار و اطلاعات حدود 20 درصد خودروهای پرتردد به عنوان خودروی فرسوده محسوب می شوند که نقش اساسی نیز در مصرف سوخت دارند.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تردد موتور سیکلت های کاربراتوری که پایداری ندارند، اظهار کرد: حدود 2.5 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند که بر روی کنترل آلودگی هوا تاثیر می گذارند.
وی موتورسیکلت ها را منبع آلودگی شهر تهران عنوان کرد و گفت: موتورسیکلت هایی که براساس استاندارد های یورو 3 تولید می شوند به دلیل پایدار نبودن به عنوان منبع آلوده محسوب می شوند و به همین دلیل مجوزی برای شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری داده نمی شود .
زندی با تاکید بر اینکه تولید موتورسیکلت های برقی بر اساس مصوبات دولتی پیش خواهد رفت، تصریح کرد: موتورسیکلت های تولید حاضرعمدتا انژکتوری هستند و همه این تولیدات بدون استثنا به عنوان یک منبع آلودگی هوا تلقی می شوند و وزارت صنعت،معدن و تجارت با مصوبه دولت مکلف به نظارت بر تولید موتورسیکلت های برقی است.
انتهای پیام/