بر این اساس شاعر صددانه یاقوت، در این فرصت با نقل برخی داستانها و خوانش اشعارش با مخاطبان دبستانی خود دربارهی مطالعه و ضرورت آن صحبت کرد.
وی در این دیدار برخی از قصههای انگشتی و لالاییهای خود را خواند و به سوالهای دانشآموزان دربارهی راهکارهای ورود به شغل نویسندگی و نیازمندیهای آن پاسخ داد.
در این دیدار دانشآموزان کتابهایی را نیز به عنوان هدیه از دستان این هنرمند دریافت کردند تا بتوانند مروجان کتابخوانی در مدرسههای خود باشند.
پیش از آغاز این دیدار زهرا عبدالحی کارشناس فرهنگی استان تهران، این دانشآموزان را با برنامههای کانون آشنا کرد و از آنان خواست دربارهی پرسش و پاسخهای خود در طول جلسه تاملی داشته باشند. در این گفتوگوی کوتاه این دانشآموزان با تاثیرات نویسندگان و شاعران بر زندگی اشخاص و جامعه آشنا شدند.
وی در گفتوگویی دربارهی حضور این دانشآموزان در مراکز کانون گفت: «این نوع دیدارها بسیار خوب است، اما برنامهریزی قبلی برای آن بسیار ضروری است. بچههای مدرسه در فضا و شرایط بچههای کانون نیستند و شرایط متفاوتی دارند. پس برای انسجام این نوع برنامهها نیاز به زیرساختهایی داریم، تا آنها با شرایط، مناسبات و نیازمندیهای فضا آشنا شوند.»
در عین حال وی ادامهی این تعاملها با دانشآموزان را مفید خواند: «کانون میتواند بخشی از برنامههای خود را متمرکز بر آموزش این افراد کند چون به نفع این دانشآموزان است. بچهها چیزی را که میبینند باور میکنند. اگر نویسنده را بهطور عینی ببینند برایشان بهتر است. طی گفتوگویی که امروز با این مهمانان داشتم آنها تصویر واضحتری از بازیگران داشتند، چون آنها را میبینند. از آنجا که تفکر کودکان عینی است باید شرایط را برای آنها فراهم کرد تا دیدارهای بیشتری با سایر هنرمندان داشته باشند.»
عبدالحی به نکات مثبت این دیدارها برای کانون و نویسندگان نیز پرداخت: «همواره بخشی از نیازهای کودکان نادیده گرفته میشود. چون ما با مخاطبان عام روبرو نمیشویم. اعضای کانون هم نیازهای طبقهبندیتر شدهای دارند. باید بپذیریم احساس و نیاز کودکان امروز با قبل فرق دارد و مخاطبشناسی در موفقیت ما دخیل است.»
مهرانگیز اخوی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۵ کانون در پایان این برنامه به لزوم افزایش این نوع برنامهها در منطقه اشاره کرد: «به سبب نیازهای این منطقه استقبال از برنامههای کانون زیاد است و ما برای حضور مدرسهها مجبور به تعیین وقتیم. اما زمانی که مسالهی دیدار با نویسندگان و شاعران پیش میآید انتخاب ما محدود میشود. دانشآموزانی که امروز در جمع ما حاضر بودند، پیش زمینههای ادبی فرهنگی دارند و از سوی مسوولان مدرسه و به عنوان تشویق مهمان برنامه بودند.»
وی ادامه داد: «نیازهای کودکان سمعی و بصری و مهم است که فضاسازی ما در این زمینه چگونه باشد. امیدواریم که بتوانیم برنامههای بیشتری را در این زمینه اجرایی کنیم.»
در پایان این دیدار دانشآموزان این امکان را یافتند تا با شاعر خوب کودکان عکس یادگاری بیندازند.
انتهای پیام/