سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت ایوان غربی تخت سلیمان تکاب

ایوان غربی تخت سلیمان که به ایوان خسرو معروف است با کمک کارشناسان آلمانی مرمت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ فتحی مدیرپایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب گفت:مرمت ایوان غربی تخت سلیمان تکاب  که به ایوان خسرو معروف است در زمان رونق تخت سلیمان در دوره ساسانی بنا شده و عرض دهانه آن 11متر و نیم وعمق آن 27 متر و ارتفاع سالم ترین بخش دیواره باقی مانده ضلع شمالی نیزحدود 18 و نیم متراست که بر اثر باد و باران در حال تخریب است.

این بنا در دوره ایلخانیان بازسازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است و بخش های آجری فرو ریخته آن با سنگ مرمت و با استفاده از کاشی وگچ تزیین شده است.

وی گفت: با توجه به تفاهمنامه منعقد شده با کشور آلمان این ایوان تا سال  2021 مرمت می شود و در صورت توافق طرفین باقی بخش های ایوان نیز مرمت خواهد شد.

مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب ناحیه ایست به مساحت 12 و نیم هکتار که در دوره های مختلف محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بوده است.

قلعه تاریخی تخت سلیمان که در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی در 45 کیلومتری شهر تکاب واقع شده از دوره ساسانیان باقی مانده و با بخش های مختلفی همچون تالار ستوندار، ایوان خسرو، دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می رود.

این مجموعه در سال 624 میلادی و در حمله هراکلیوس امپراتور روم به ایران تخریب شد.

این بنای تاریخی در اواخر قرن هفتم هجری و در زمان حکمرانی آباقاخان مغول به عنوان تفرجگاهی تابستانی مورد استفاده قرارگرفت و این حکمران مغول با ساخت بناهای هشت و دوازده ضلعی و تالار شورا بار دیگر جان تازه ای به این بنای تاریخی بخشید.

مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به عنوان یکی از مراکز تاریخ تمدن ایران و جهان همه ساله پذیرای هزاران گردشگرداخلی وخارجی است.

انتهای پیام/ح

ایوان غربی تخت سلیمان تکاب مرمت می شود

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.