سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واحدی مطرح کرد؛

لزوم توجه بهزیستی به نقش سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدرس کارآفرینی و توانمندسازی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: افزایش اختیارات سازمان های مردم نهاد از سوی دستگاه های سیاست گذار، نقش تاثیرگذاری در کاهش معضلات اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی واحدی مدرس کارآفرینی و توانمندسازی و توسعه مشارکت‌های مردمی در پنجمین نشست مشترک سازمان بهزیستی کشور با نمایندگان سمن‌های فعال در حوزه کودکان کار و خیابانی که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: افزایش دانش و آگاهی سازمان‌های مردم نهاد در خصوص چگونگی ارائه عملکردی بهتر و دقیق تر، از جمله دستاوردهای برگزاری این قبیل نشست‌ها و همایش‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: این افزایش دانش مدیران و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان کار و خیابانی در یک بازه زمانی میان مدت، تاثیر به سزایی در کاهش و کنترل معضل کودکان کار و خیابانی دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: هدف اصلی برگزاری نشست‌های مرتبط با معضل کودکان کار و خیابانی ایجاد همبستگی میان سازمان های مردم نهادی است که با رویکردها و شیوه‌های متفاوت هدف مشترکی را با یکدیگر دنبال می‌کنند.

واحدی تصریح کرد: طی سال های اخیر یک تحرک میان سازمان های مردم نهاد فعال در خصوص کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی و به ویژه در حوزه کودکان کار و خیابانی ایجاد شده است و گردهمایی ها و نشست‌های این چنینی نقش به سزایی در بهبود عملکرد این مجموعه ها دارد و این معضل اجتماعی را به مرور مرتفع می کند.

وی ادامه داد: سازمان های تصمیم گیر در حوزه کودکان کار و خیابانی باید تعاملات خود را با سمن های مرتبط در این حوزه افزایش دهند و حوزه‌های کارکردی بیشتری را به این فعالیت سازمان های مردم نهاد اختصاص دهند.

این مدرس کارآفرینی و توانمندسازی یادآور شد: سازمان های مردم نهاد به طور مستقیم با معضلات و آسیب های اجتماعی روبرو هستند و این آسیب ها را از نزدیک و به طور میدانی لمس می کنند. بر همین اساس بهتر است سازمان های تصمیم گیر دولتی اجازه بدهند تا نقش آفرینی و دایره اختیارات سازمان های مردم نهاد در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی افزایش یابد.

واحدی تاکید کرد: دیکته کردن رویه ها و دستورالعمل های ویژه برای سازمان های مردم نهاد در رابطه با معضل کودکان کار و خیابانی از سوی سازمان های دولتی، راه حل مناسبی برای کاهش این معضل نخواهد بود.

وی اظهار داشت: متاسفانه شکل گیری برخی از خیریه ها برای درآمدزایی و اهدافی مغایر با قوانین تاسیس مراکز خیریه، امری واقعی است و موضوع تازه ای نیست و اثرگذاری این قبیل مراکز نیز موضوعی حائز اهمیت است و روند فعالیت سایر مراکز را نیز با ختلال مواجه می کند.

این مدرس کارآفرینی تصریح کرد: شکل گیری مراکز خیریه مردمی یک جریان اجتماعی است و نمی توان جلوی آن را گرفت اما حمایت سازمان‌های قانونگذار و ناظر بر عملکرد خیریه ها و همراهی مراکزی که در راستای کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند، می تواند میزان اثرگذاری سمن های ناکارآمد را کاهش دهد.

واحدی افزود: اگرچه سازمان بهزیستی اقدامات بسیاری را در راستای کاهش معضلات اجتماعی انجام  داده است، اما این اقدامات کافی نبوده و بهزیستی باید در جهت افزایش اجرای اصولی تر و تخصصی تر در جهت امور مرتبط با کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی تلاش خود را بهبود ببخشد.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور باید در جلب اعتماد سازمان های مردم نهاد  و جنبه های حمایتی این مجموعه ها کار زیادی را انجام دهد و  پس از آن نیز نقش نظارتی خود را در فعالیت چنین مراکزی افزایش دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.