سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد؛

مستندنگاری بیش از ۲ هزار اثر تاریخی-فرهنگی مجموعه‌های خصوصی شیراز

۲۵۰۰ اثر تاریخی-فرهنگی مجموعه‌های خصوصی شیراز مستندنگاری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: به استناد آیین نامه‌های میراث فرهنگی افراد حقیقی می‌توانند پس از اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی برای ایجاد و راه‌اندازی موزه‌های خصوصی اقدام کنند.

وی افزود: بسیاری از مجموعه‌داران که بنا بر علاقه و سرمایه شخصی به گردآوری آثار روی آورده بودند، می‌توانند لیست آثار ارزشمند و پنهان خود را به میراث فرهنگی ارائه کنند و پس از اخذ مجوز‌های لازم از اداره کل موزه‌های کشور به ایجاد نمایشگاه و موزه‌های خصوصی اقدام کنند.

امیری ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی فارس بر اساس رسالت قانونی خود و با پیگیری‌های مستمر موفق شد تاکنون نزدیک به ۸ مجموعه با مضامین اشیا قدیمی از جمله دوربین، دوچرخه، تلفن، ماشین، دست بافته‌های عشایر، اسباب و لوازم مسی جهرم و سکه را به ثبت رسانده و علاوه بر فعالیت‌های چشمگیر در این زمینه، در سطح کشور هم پیشرو باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اتمام پروژه مستندنگاری ۲۵۰۰ اثر فرهنگی، تاریخی از مجموعه‌داران خصوصی شیرازی هدف از این اقدام را شناسائی داشته‌های فرهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی دانست.

محمدمهدی نجفی سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز گفت: در مدت ۴ ماهه گذشته، تعداد هزار و ۵۰۰ قلم از اشیاء مجموعه‌های مجاز خصوصی امید کرباسی شامل آثار بی‌بدیل فولاد از جمله قفل، سرمه‌دان، قالب‌های فلزی جواهرسازی و ... همچنین تعداد ۱۰۰۰ قلم از مسکوکات مجموعه خصوصی رضا قناعت‌پیشه که در موزه دلگشا در معرض دید علاقه‌مند قرار دارد، تفکیک، طبقه بندی و مستند نگاری شد.

نجفی از شروع مطالعه و مستندنگاری دو هزار و ۵۰۰ اثر دیگر و اتمام این طرح تا پایان دی ماه امسال خبر داد و تصریح کرد: آنچه که به این مجموعه‌ها ارزش و اعتبار بیشتری خواهد بخشید، مطالعه و بررسی دقیق و موشکافانه آثار و معرفی آنهاست.
انتهای پیام/ر

مستندنگاری آثار تاریخی-فرهنگی مجموعه‌های خصوصی در شیراز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.