سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محدوده زوج و فرد کاهش دهنده آلودگی هوا یا افزایش دهنده؟

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که طرح زوج و فرد در دوره بلندمدت، ۲ درصد تولید ذرات معلق ناشی از خودروها را افزایش داده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین شهبازی مدیر واحد پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: در آخرین تحقیق انجام گرفته که در قالب یک مقاله در ژورنال معتبر Transportation Research منتشر شد، میزان اثربخشی اجرایی شدن طرح ترافیکی زوج و فرد در تولید آلودگی و غلظت آلاینده‌های شهر تهران با استفاده از سامانه سیاهه انتشار و سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفته است.

 وی افزود:بر اثر این محدودیت ترافیکی، تنها خودروهای شخصی بر اساس پلاک آنها اجازه ورود به محدوده طرح را پیدا می‌کنند و سایر ناوگان بدون محدودیت می‌توانند در محدوده تردد کنند.

شهبازی تصریح کرد: بر اساس نتایج این تحقیق، اجرایی شدن طرح ترافیکی زوج و فرد به‌ صورت بلندمدت باعث کاهش حجم تردد خودروهای سواری در شهر تهران تا میزان ۱۱ درصد شده است اما به دلیل تقاضای سفر موجود در محدوده، کاهش تردد خودروهای سواری سبب افزایش تردد سایر ناوگان‌ها از جمله تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس واحد به ترتیب به میزان ۱۶، ۸ و ۸ درصد شده است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: محاسبات انجام گرفته با استفاده از سامانه سیاهه انتشار شهر تهران نشان می‌دهد که اجرایی شدن طرح زوج و فرد، سبب کاهش انتشار خودروهایی با آلاینده‌های مونوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌ها و اکسیدهای گوگرد در شهر تهران به ترتیب به میزان ۴، ۲.۵، ۵ و ۲ درصد شده است این در حالیست که اجرای بلندمدت طرح ترافیکی زوج و فرد، منجر به افزایش انتشار ذرات معلق ناشی از خودروها به عنوان مهمترین آلاینده شهر تهران به میزان ۲ درصد در کل شهر شده است. علاوه بر آن نتایج مدل‌سازی کیفیت هوا در یک دوره بحرانی آلودگی هوای شهر تهران نشان داده که اجرای طرح زوج و فرد سبب کاهش میانگین غلظت مونوکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن به میزان ۴ و ۲ درصد در طول دوره شده است.

انتهای پیام/

چه عاملی باعث افزایش 2 درصدی ذرات معلق شده است؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۱۶:۱۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۶
خودروها برقی را فرهنگ سازی کنید.ناوگان حمل و نقل عمومی سریع سیر ایجاد کنید.
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
کاهش نمیده فقط سرعت زیاد شدنشو کم کرده تنها راه نجات برقی کردن تاکسی و اتوبوساس