سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا: هیچ مدرکی درباره کشته شدن غیر نظامیان در قندوز وجود ندارد

ارتش آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد، در تحقیقات آمریکا درباره کشته شدن 13 غیرنظامی در شهر قندوز، مدرکی برای اثبات تلفات غیر نظامیان یافت نشد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ارتش آمریکا امروز (سه شنبه 16 عقرب) طی بیانیه‌ای اعلام کرد، در تحقیقات آمریکا درباره کشته شدن 13 غیرنظامی در شهر قندوز، مدرکی برای اثبات تلفات غیر نظامیان یافت نشد.

در این بیانیه آمده است: نیروهای آمریکا و افغانستان (USFOR-A) ادعای تلفات غیر نظامیان در ولایت قندوز طی روزهای 3 و 4 نوامبر را بازرسی کردند اما هیچ مدرکی مبنی بر کشته شدن غیر نظامیان یافت نشد.

این در حالی است که مقامات ناحیه چهاردره در خارج شهر قندوز اظهار کردند که طی حملات هوایی آمریکا در این منطقه، 13 تن در دو روستا کشته شده‌اند. این در حالی است که برخی گزارش‌ها از کشته شدن 65 تن خبر می‌دهند.

با این وجود، سایر مقامات کشوری و نظامی افغانستان این گزارش‌ها را تکذیب کرده و گفته‌اند که پیش از آغاز عملیات مشترک، غیر نظامیان از این منطقه تخلیه شده بودند. آنان همچنین اظهار کردند، طی این عملیات، ده‌ها تن از شبه‌نظامیان طالبان کشته شده‌اند.

در بیانیه آمریکا آمده است: همانگونه که مورد تایید عمر خیل، فرماندار قندوز و دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان است، ما انجام عملیات در این منطقه و کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای دشمن را تایید می‌کنیم. تحقیقات نیروهای آمریکا و افغانستان در خصوص این پرونده به طور مستقل صورت گرفت و به این نتیجه رسید که هیچ تلفات غیرنظامی طی این عملیات رخ نداده است؛ به ویژه آنکه هیچ بیمارستان یا درمانگاهی در این منطقه، به درمان فردی با جراحات ناشی از درگیری مسلحانه اشاره‌ای نکرده است.

با افزایش حملات هوایی از جانب آمریکا برای مبارزه با طالبان که به عنوان بخشی از یک سیاست قدرتمند با هدف شکستن بن‌بست نیروهای شبه‌نظامی صورت می‌گیرد، مساله تلفات غیرنظامیان با حساسیت بیشتری مواجه شده‌ است.

آمار و ارقام ماه گذشته سازمان ملل حاکی از رشد 52 درصدی تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات هوایی در 9 ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته است. این آمار در سال گذشته 205 نفر بوده و در سال جاری به 261 تن افزایش یافته است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.