«عبدالرحیم کردی» افزود: از آنجایی که جمعیت 30 میلیون نفری افغانستان حدود 95 درصد نیاز کالایی خود را از طریق واردات تامین میکند، بندر چابهار و مسیر ترانزیتی چابهار - میلک مطمئن ترین، کوتاه ترین و به صرفهترین راه برای مبادلات هند و افغانستان است.
به گفته کردی، افغانستان در حال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بندر کراچی در پاکستان انجام می دهد و از آنجایی که به دلیل مشکلات متعدد سیاسی دو کشور، پاکستان تاکنون موانع مختلفی برای تجار افغانستان در استفاده از بندر کراچی به وجود آورده است، افغانستان تمایلی به استفاده از این بندر ندارد.
وی تصریح کرد: هرچند استفاده از چابهار برای افغانها بهترین مسیر است و این امکان را برای تجار افغان به وجود می آورد که اموال خود را 20درصد زودتر از بنادر دیگر ترانزیت کنند، اما هنوز چالشهایی بر سر راه تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت وجود دارد که عدم توسعه و تکمیل به موقع مهم ترین آنهاست.
انتهای پیام/