سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر و مدیر سازمان انرژی‌های تجدید پذیر مطرح کرد:

تنها 34 میلیارد تومان از منابع مردم به سازمان انرژی های تجدیدپذیر پرداخت شد

صادق زاده گفت: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از مشترکان برق در سال جاری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دریافت شد، اما تنها ۳۴ میلیارد تومان آن به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد صادق زاده معاون وزیر و مدیر سازمان انرژی‌های تجدید پذیر در نشست خبری هفدمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق اظهار کرد:با پیشرفت تکنولوژی در  طی چند سال اخیر کشور‌های زیادی برای بهره برداری از انرژی‌های نو خیر  استفاده کردند.

وی افزود:نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، ذخایری که از آن می‌توان برای صادارت و افزایش درآمد کشور استفاده کرد.

 صادق‌زاده ادامه داد: اگر از نیروی خورشید و باد برای تولید انرژی استفاده نشود، عملاً فرصت استفاده از این منبع الهی را از دست داده‌ایم، پس باید نفت و گاز برای فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی ذخیره شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر منابع سوخت فسیلی را به فعالیت‌های صنعت و اقتصادی تبدیل نکنیم، آیندگان ما را نخواهند بخشید، گفت: بنده موافق این نیستم که از برنامه‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر عقب هستیم، چرا که مجلس وزارت نیرو را مکلف کرده است در برنامه ششم توسعه ۵ هزار مگاوات در طول برنامه نصب کند، بنابراین باید اذعان کرد ما هنوز سال اول برنامه هستیم.

صادق زاده ادامه داد: نصب ۴۰۰ مگاوات در طول این چند ماه در انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد که ما از برنامه عقب نیستیم و اگر این روند و با اتکای بخش خصوصی ادامه یابد، اطمینان داریم برنامه تکلیفی مجلس در زمینه نصب انرژی‌های تجدیدپذیر محقق خواهد شد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان سانا اضافه کرد: طبق آماری که داریم ۴۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری و ۲۱۰۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با بخش خصوصی به امضا رسیده است که ۷۰۰ مگاوات آن در حال ساخت و نصب است.

به گفته وی، برای ۸ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر بخش خصوصی پروانه احداث برای این نیروگاه‌ها دریافت کرده‌اند که البته تمام این ۸ هزار مگاوات به قرارداد تبدیل نمی‌شود.

صادق‌زاده اضافه کرد: پس با این حساب و با استقبال بخش خصوصی متوجه می‌شویم که این ۵ هزار مگاوات مجلس آن را تصویب و به قانون تبدیل کرده است، مگر اینکه اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ دهد و نتوانیم به کمک بخش خصوصی تعهدات خود را جامه عمل بپوشانیم.

وی اضافه کرد: مجلس بسته قانونی ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را تصویب کرده، بنابراین براساس این قانون منابع لازم برای اجرایی کردن و توسعه این نیروگاه‌ها در بند ۳ ماده ۱۲ قانون اساسنامه تجدیدپذیر و حمایت از صنعت برق به آن تأکید شده که مبلغی به عنوان عوارض برق برای توسعه برق روستایی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از مشترکان دریافت شود، بنابراین  امسال، این مبلغ به ۱۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان از مردم دریافت شده و نزد خزانه نگهداری می‌شود.

صادق‌زاده تصریح کرد: نگرانی ما این است که این پول در این دو موضوع یعنی توسعه برق روستایی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هزینه نشده و از مسیر خود منحرف شود و در موضوعات دیگر به کار برود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۴ میلیارد تومان از خزانه به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر توسط خزانه پرداخت شده است، گفت: ۳۴ میلیارد تومان در قبال ۵۰۰ میلیارد تومان مبلغ ناچیزی است و طبق سیاستی که مجلس برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مشخص کرده است، مبلغ کمی است.

صادق زاده ادامه داد: با این پرداخت‌ها سازمان انرژی‌های نو و بهره‌وری برق ایران از این موضوع ناراحتند و از مجاری قانونی آن را پیگیری می‌کنند که اگر این مبلغ‌ها تا پایان اسفندماه امسال پرداخت شود قانون رعایت شده است.

وی با تأکید بر اینکه قانون توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بد اجرا می‌شود، تصریح کرد: باید همه به قانون پایبند باشیم، چرا که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یک قانون ملی است.

انتهای پیام/

 خزانه بدقولی کرد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.