سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلیل تراشی در همه حوزه ها قابل مشاهده است

مسئول کمیته روانشناسی هیات‌ پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت:اسناد یا به زبان ساده تر دلیل تراشی و توجيه کارها در همه حوزه ها قابل مشاهده است و فقط به عملکرد ورزشی محدود نمی شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ مژگان‌ سعیدی مسئول کمیته روانشناسی هیات‌ پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: انسان برای شناخت جهان پیرامون خود گرایش به شکل دهی اسنادهای مختلف راجع به دلایل بروز رویدادها و رفتارها دارد.

وی افزود:این بدان معنا است که بر اساس اسنادهای خودمان راجع به رویدادها یا دلایل نحوه رفتار افراد به شیوه های خاص، نتیجه گیری خواهیم کرد خواه دلایل منطقی برای رسیدن به نتایج صحیح داشته باشیم و خواه نداشته باشیم.

سعیدی گفت:اسناد درونی علت رفتار یا عملکرد به شخص نسبت داده می شود و اسناد بیرونی در این اسناد علت رفتار به موقعیت نسبت داده می شود.

وی با اشاره به مثالی برای اسناد درونی  گفت:تیم ما خیلی خوب نیست، به اندازه کافی تلاش نکردیم، من این تیم را ترک خواهم کرد.

 سعیدی افزود: داور جهت گیرانه سوت زد، تعداد تماشاچیان طرفدار تیم حریف بسیار زیاد بود، تیم مقابل از تمرینات بیشتری برخوردار بود در نقطه مقابل بعد از کسب موفقیت اکثرا تمایل داریم تا اسنادهای درونی اتخاذ کنیم و از این طریق کسب اعتبار نماییم(این پدیده به جهت گیری نسبت به خود معروف است.

وی ادامه داد: اسناد درونی اغلب از سوی کسانی که عزت نفس بالاتری دارند بکار برده می شود و از سوی دیگر اسناد بیرونی را افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند خودآگاه یا ناخوداگاه استفاده می کنند.

سعیدی گفت: مثالی عینی در مورد اسنادها را نیز در توجیه نمرات درسی می توان مشاهده کرد. اگر فرد نمره عالی گرفته باشد خواهد گفت بیست گرفتم! در حالی که اگر از, درسی نمره قبولی نگرفته باشد میگوید استاد مرا انداخت!
این توجیه و دلیل تراشی به نوعی مکانیسمی دفاعیست که به کرار همه ما در طول عمرمان و در همه کارها دانسته یا ندانسته انجام می دهیم.

وی ادامه داد: در اغلب موارد مردان بیشتر از اسناد بیرونی و زنان از اسناد درونی بهره می گیرند.


انتهای پیام/ز

اسناد درونی علت رفتار یا عملکرد به شخص نسبت داده می شود

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.