سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشانی خدمات زیر ساختی ارائه شده برای زائران اربعین حسینی را تشریح کرد

رئیس کمیته زیر ساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی خدمات زیر ساختی ارائه شده برای زائران حسینی را تشریح کرد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی افشانی رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز یکشنبه  (14 آبان) در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به محورهای اساسی اقدامات کمیته زیرساخت ستاد اربعین، اظهار کرد: علی‌رغم تلاش‌های گسترده، مرز خسروی به دلیل عدم آمادگی عراق هنوز خروجی زائر نداشته است.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت راههای مواصلاتی اربعین، افزود: خوشبختانه با تخصیص اعتباری بالغ بر 2500 میلیارد ريال توانستیم 87 کیلومتر راه جدید به تفکیک مرزهای مجاز احداث کنیم. براین اساس در مرز مهران 30 کیلومتر، مرز خسروی 32 کیلومتر و در مرز چذابه هم 25 کیلومتر عملیات راه‌سازی و ایمن‌سازی انجام شد تا زائران برای تردد مشکلی نداشته باشند.

افشانی ادامه داد: 235 کیلومتر روکش راه‌های مواصلاتی در راه‌های سه استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه و منتهی به پایانه‌های چهارگانه مرزی ایجاد شد. همچنین اقدامات دیگری به منظور تقویت راه‌های مواصلاتی از جمله خط‌کشی، نصب علائم ، ایمن‌سازی مسیرها، نصب حفاظ میانی، گاردریل، نیوجرسی، دوربین‌های نظارتی و پایش تصویری را در طول مسیرها در نظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: برای زیرساخت‌ پایانه‌های مرزی اقداماتی از قبیل محوطه‌سازی و احداث در ورودی، تقویت سازه‌ای حفاظ و بهسازی محیط پایانه‌های مرزی، نصب برد نوری را انجام داده‌ایم. همچنین در مرزهای چهارگانه 200 گیت برای عبور زائران تهیه کردیم که 96 گیت در مرز مهران، 48 گیت در مرز شلمچه، 28 گیت در مرز چذابه و 29 گیت در مرز خسروی مستقر شده است.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین در ادامه، درباره تامین زیرساخت‌های بانکی و اقدامات پولی برای زائران اربعین، گفت: با اقدامات انجام شده توانستیم سقف برداشت از خودپردازهای مسیرهای منتهی به مرز را تا سقف 5 میلیون ريال افزایش دهیم، همچنین در پایانه‌های مرزی و شهرهای مجاور مرز خودپرداز سیار مستقر کردیم تا زائران برای دریافت پول نقد مشکلی نداشته باشند. البته در شهرهای مرزی شعب کشیک بانک‌ها را فعال کردیم تا زائران بدون وجود مشکل به سفر خود ادامه دهند.

افشانی خاطرنشان کرد: در مرزهای چهارگانه آنتن‌های BTS قرار داده‌ایم و شبکه‌های تلفن‌ همراه را تقویت کرده‌ایم. همچنین ظرفیت شبکه تلفن‌های همراه توسط اپراتورهای سه‌گانه ارتقاء یافته و استفاده از وای‌فای هم در پایانه‌های مرزی برای زائران رایگان خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل درون‌شهری زائران اظهار کرد: مجموعا 2330 دستگاه اتوبوس درون‌شهری وظیفه جابجایی و حمل و نقل زائران را برعهده دارند. براین اساس 840 دستگاه اتوبوس در مرز مهران، 270 دستگاه در مرز خسروی، 100 دستگاه در مرز چذابه، 120 دستگاه در مرز شلمچه فعالیت دارند، همچنین 1000 دستگاه اتوبوس هم برای داخل عراق توسط شهرداری تهران، مشهد و کرج در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین درباره همکاری شهرداری‌ها به منظور توسعه شهرهای واقع در مسیر تردد زائران، تصریح کرد: حدود 192 هزار و 300 میلیون ريال به شهرهایی که در مسیر چذابه در استان خوزستان، مرز مهران و مرز خسروی قرار دارند، اختصاص داده شده تا نسبت به ایجاد زیرساخت‌های دائمی، رفاهی و خدماتی اقدامات لازم را انجام دهد.

افشانی اضافه کرد: 400 هکتار پارکینگ برای استقرار خودروهای زائران در ایام اربعین ساخته شده است که امکان پارک 160 هزار خودرو در این پارکینگ‌ها وجود دارد. البته با اضافه شدن پارکینگ‌های شخصی در درون شهرهای مرزی، پیش‌بینی پارک 200 هزار خودرو نیز شده است.

وی متذکر شد: تعرفه اخذ هزینه پارکینگ 5 هزار تومان به ازای یک روز پارک خودرو در پارکینگ‌هاست، بنابراین براساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین اخذ ودیعه به هیچ عنوان نباید صورت بگیرد. در این راستا شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها و شهرداری‌ها موظف به رعایت این قانون هستند.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین درباره زیرساخت‌های تاسیسات آب، برق و فاضلاب یادآور شد: 27 کیلومتر خط اصلی و 15 کیلومتر خط فرعی به منظور تامین آب پایانه مرز چذابه و مواکب واقع در مسیر احداث شده که اعتبار آن توسط وزارت نیرو بالغ بر 300 میلیارد ريال تخصیص داده شده است.

افشانی ادامه داد: همچنین 2 حلقه چاه و سطح انتقال آب به طول 12 کیلومتر در پایانه مرز مهران ایجاد شده تا شبکه موجود در این پایانه مرزی تقویت شود.

وی افزود: در مسیرهای منتهی به مرزها برای تقویت روشنایی برج نوری ایجاد کردیم. این احداث روشنایی در مرز خسروی 15 کیلومتر و در مرز مهران 5 کیلومتر است.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: نصب و بهره‌برداری از 4 دستگاه تولید و بسته‌بندی آب در مرز شلمچه_ مهران و شهرهای نجف و کربلا با ظرفیت تولید 4000 بسته آب جرعه‌ای 250 سی سی از جمله اقدامات انجام شده برای تأمین رفاه زائران است.

افشانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود اینکه مرز خسروی بازگشایی نشده، آیا امکانات این پایانه مرزی به جای دیگری منتقل می‌شود یا خیر، گفت: قطعا این پایانه مرزی بازگشایی می‌شود، اما زمان آن مشخص نیست. به هرحال خدمات رفاهی مورد نیاز مرز خسروی در این پایانه ماندگار است.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه آیا امکانات مرز خسروی به مرز مهران منتقل می‌شود، تصریح کرد: بنده از مرز خسروی بازدید داشتم و خوشبختانه آمادگی کاملی برای بازگشایی آن وجود دارد، اما اگر عراق هم از آمادگی کامل برای بازگشایی مرز خسروی برخوردار بود، امسال این پایانه مرزی به عنوان یکی از مرزهای خروجی ما به شمار می‌آمد.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین درباره مدیریت بازگشت زائران، اضافه کرد: اتوبوس‌هایی که در پایانه‌های مرزی مستقر هستند وظیفه حمل و نقل زائران را برعهده دارند، این در حالی است که برخی از زائران از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند، لذا پیش‌بینی می‌شود مشکل خاصی برای بازگشت زائران وجود نداشته باشد.

افشانی با اشاره به تقویت زیرساخت‌های اربعین در سال‌های آینده گفت: این موضوع ساختار مرحله‌ای است و بخشی از این زیرساخت‌ها اجرایی شده و برخی هم در دست اجرا قرار دارند. معتقدم از امروز باید نسبت به ایجاد و اجرای زیرساخت‌های ناتمام اقدام کرد تا در سال‌های آینده مشکلی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که باید برای تقویت زیرساخت‌ها انجام شود، چهاربانده کردن تمامی محورهای منتهی به مرزهاست، چراکه اکنون یکی از مشکلات مهم، چهاربانده نبودن مسیرهاست که منجر به ایجاد ترافیک می‌شود، لذا در صورت تامین اعتبار تلاش خواهیم کرد مشکلات مسیرهای مواصلاتی را برطرف کنیم.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین درباره تقویت امنیت جاده‌های مواصلاتی به منظور تامین امنیت زائران و کاهش تصادف های جاده‌ای اضافه کرد: در تمامی مسیرهای موجود در کشور تصادفات مختلفی وجود دارد و هرجایی که خودرو وجود داشته باشد، احتمال بروز تصادف نیز وجود دارد. معتقدم این موضوع امری طبیعی است.

افشانی ادامه داد: علی‌رغم ترافیک و تردد سنگین میزان تصادفات کمتر از حد معمولی گزارش شده است، ضمن اینکه باید پذیرفت احتمال تصادف در این مسیرها وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.