سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس سازمان چای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تولید برگ سبز چای 22 درصد کاهش یافت/ پرداخت 65 درصد مطالبات چایکاران

روزبهان گفت: تولید برگ سبز چای به سبب عملیات مناسب به زراعی و تغذیه باغات در مقایسه با سال قبل تنها 22 درصد کاهش داشت.

محمد ولی روزبهان رییس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای به پایان رسید، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت 108 هزارتن برگ سبز چای به ارزش بالغ بر 203 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

 وی افزود: علی رغم کاهش نزولات جوی و خشکی شدید هوا، تولید برگ سبز چای به سبب عملیات مناسب به ذراعی و تغذیه باغات در مقایسه با سال قبل تنها 22 درصد کاهش داشت.

 روزبهان با اشاره به اینکه سال گذشته میزان نزولات جوی استثنایی بود، گفت: براین اساس تولید برگ سبز چای سال زراعی گذشته با هیچ سالی قابل قیاس نیست.

 رییس سازمان چای از روند صعودی تولید برگ سبز چای در سال های اخیر خبر داد و گفت: سال 93، 65 هزارتن، سال 94، 87 هزارتن، سال 95، 139 هزارتن و سال 96، 108 هزارتن برگ سبز چای تولید شد که این امر بدان معناست که تولید چای در سال 95 نسبت به سال ماقبل خود 60 درصد،96 نسبت به 94 ، 24 درصد رشد داشته است.

روزبهان ادامه داد: تا کنون 130 میلیارد تومان مطالبات چایکاران معادل 65 درصد بهای برگ سبز تحویلی به حساب چایکاران واریز شده است و مابقی پس از پرداخت قدرالسهم کارخانجات و دولت پرداخت خواهد شد.

 این مقام مسوول با بیان اینکه از مجموع 108 هزارتن برگ سبز چای حدود 24 هزارتن چای خشک استحصال شد، گفت: البته کیفیت چای تولیدی امسال به سبب عملیات به ذراعی و هرس باغات نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

 به گفته وی امسال 36 درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه دو بوده است.

  حداکثر قیمت هر کیلو چای ایرانی 40 هزارتومان

روزبهان با اشاره به وضعیت متعادل بازار فروش چای بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا در فصل پاییز و زمستان انتظار می رود که همانند سال گذشته مجموع چای تولیدی تا پایان سال به فروش رسد.

 رییس سازمان چای قیمت هر کیلو چای ایرانی بسته به کیفیت را 10 تا 40 هزارتومان اعلام کرد.

نیمی از چای وارداتی قاچاق است

 وی در بخش دیگر سخنان خود مصرف سالانه چای خشک کشور را 105 تا 110 هزارتن اعلام کرد و افزود: با احتساب میزان چای تولید کشور، حدود 80 هزارتن مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

 روزبهان ادامه داد: براساس آمارهای موجود سال های گذشته 50 تا 60 درصد چای وارداتی از طریق مبادی رسمی و مابقی قاچاق وارد می شود.

 این مقام مسوول با اشاره به آخرین وضعیت تولید چای سفید در کشور بیان کرد: امسال تولید چای سفید همانند سال گذشته 100 کیلو خواهد بود.

 وی قیمت هر کیلو چای سفید را بسته به کیفیت یک تا یک میلیون و 500 هزارتومان اعلام کرد.

 به گفته روزبهان  همه ساله بخش عمده چای سفید تولیدی به کشورهای خلیج فارس و اروپایی صادر می شود.

 رییس سازمان چای با اشاره به اینکه سال گذشته 5 هزارتن چای تولیدی به بازارهای هدف صادر شد، اذعان کرد: تا پایان سال پیش بینی می شود که حدود 3 تا 4 هزار تن چای به بازارهای هدف صادر شود.

پرداخت 40 میلیارد تومان تسهیلات به ذراعی به چایکاران

روزبهان در پایان سخنان خود با اشاره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به چایکاران تصریح کرد: با توجه به پایان فصل برداشت، چایکاران می توانند تقاضای خود را برای دریافت تسهیلات اعلام کنند تا پس از بررسی تقاضا از سوی سازمان چای در آذر ماه برای عملیات به ذراعی و هرس باغات تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

 به گفته وی، امسال پیش بینی می شود 30 تا 40 میلیارد تومان تسهیلات به ذراعی با کارمزد حداکثر 4 درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.