سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

جذب ۱۹۰هزار معلم تا چهار سال آینده/ نگاه به شوراهای دانش آموزی نمایشی نباشد

آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویداد‌های متنوعی مواجه بوده که به برخی از این اخبار اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویدادهای متعددی مواجه بود که از جمله این موارد می‌توان به جذب ۱۹۰هزار معلم تا چهار سال آینده و نگاه به شوراهای دانش آموزی نمایشی نباشد؛ اشاره کرد.

جذب ۱۹۰هزار معلم تا چهار سال آینده

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: براساس تمهیدات اندیشیده شده تا چهار سال آینده ۱۹۰هزار نفر جذب نیرو خواهیم داشت که این تعداد جذب و بکارگیری سایر روش های مکمل برای تامین نیروی انسانی مشکل کمبود در آینده را برطرف می کند.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: همواره تلاش می کنیم تا علاقه‌مندان به حرفه معلمی با ضوابط و از طریق آزمون در فرصتی برابر امکان حضور در این شغل را داشته باشند.

چهاربند در مورد انتقاداتی مبنی بر اینکه ورود به حرفه معلمی از طریق ۲دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تبعیض آمیز است، تصریح کرد: برای ورود به دانشگاه های یادشده فرصتی برابر برای تمامی افراد علاقه مند به حرفه معلمی از طریق آزمون سراسری یا استخدامی وجود دارد بنابراین هیچ گونه تبعیضی وجود ندارد.

نگاه به شوراهای دانش آموزی نمایشی نباشد

مرضیه گرد مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در خصوص اهمیت شوراهای دانش‌آموزی و اثرگذاری آن بر فعالیت‌های مدارس اظهار کرد: اصل قضیه باور شوراها بوده و اعتقاد مدیران مدارس به بروز و ظهور اهداف شوراها کمک بسیاری می‌کند و زمانی که مسئولان مدرسه باور مثبتی در این زمینه داشته‌ باشند، اهداف در نظر گرفته تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی به طور نمایشی و عبور از مقررات به شوراهای دانش‌‌آموزی نگاه می‌کند و صرفاً نگاه وظیفه‌ای به آن دارند در حالی که باید به مشارکت دانش‌آموزان باور داشته باشیم.

گرد تصریح کرد: همه مدارس باید اعتقاد واقعی به این برنامه داشته باشند چرا که دانش‌آموزان از این طریق مهارت‌های زندگی و کار گروهی را کسب می‌کنند.

رشد قارچ گونه مدارس تیزهوشان با حذف هیئت امنا

فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان به مسئله رشد مدارس تیزهوشان در کشور از سال 66 تا 93 اشاره کرد و ادامه داد: تعداد مدارس در سال 66، 6 مدرسه بوده اما در سال تحصیلی 87-86 تعداد آن به 262 مدرسه افزایش پیدا کرد، همچنین در سال تحصیلی 89-88، 335 مدرسه در کشور داشتیم و این روند افزایشی تداوم یافته و 660 مدرسه تیزهوشان را در سال تحصیلی 93-92 شاهد بودیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه این رشد ناگهانی و کمی باعث نزول کیفیت کار شده است، عنوان کرد : تعداد دانش آموزان تیزهوشان در سال 86، 54 هزار نفر بود که در سال تحصیلی 93-92 به 140 هزار دانش آموز افزایش پیدا کرده است و این رشد قارچ گونه مدیریت کیفی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در مورد علت این رشد ناگهانی مدارس عنوان کرد: تا سال 89 برای توسعه مدارس تیزهوشان باید مجوز از طریق هیئت امنا صادر می شد اما بعد از این سال هیات امنا از بین رفته و عوامل متعددی از قبیل فشار مردم و چانه زنی ها برای ورود به مدارس تیزهوشان رشد کمی این مدارس را به دنبال داشت که یقینا بر کیفیت مدارس نیز اثر منفی داشته است.

ضرورت تهیه کتاب درسی از مراجع آموزش و پرورش

لیدا نیک روش مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در خصوص دریافت کتاب درسی برای دانش آموزان عنوان کرد: دانش آموزانی که ثبت سفارش خود را در بازه زمانی اعلام شده انجام داده بودند مشکلی از نظر دریافت کتاب نداشتند اما برای افرادی که ثبت نام دیرهنگام داشته این مشکل وجود دارد.

نیک روش با تاکید بر اینکه خانواده ها از کتابفروشی های آزاد برای خرید کتاب درسی استفاده نکنند، تصریح کرد: با ثبت سفارش در سامانه کتاب درسی مبلغ کتاب‌ها همان قیمت پشت جلد به اضافه هزینه پستی بوده و با این روش از فعالیت سواستفاده کنندگان جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال پیگیری برای مقابله با فروشندگان کتاب‌های درسی غیرمجاز هستیم، گفت: مشکل کمبود کتاب‌های درسی نداریم و خانواده و دانش‌آموزان با مراجعه به سامانه ثبت سفارش یا مسئول توزیع با قیمت های واقعی و در کمترین زمان به کتاب دسترسی پیدا کنند.

پراکندگی و گرایش تحصیلی مربیان پیش دبستانی متفاوت است

رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی در مورد تعداد مربیان پیش دبستانی اظهار کرد: حدود ۴۸ هزار مربی پیش دبستانی داریم که پراکندگی این افراد از نظر مدرک تحصیلی و گرایش متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به این مسئله، طراحی نظام فکری در نظر داریم که بر اساس آن شایستگی حرفه ای نیروهای حاضر در کلاس های پیش دبستان ارتقا پیدا کند.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: با وجود این نظام، مربیان پیش دبستانی تعیین سطح شده و سابقه آنها مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تعیین سطح برای آنها دوره های هدفمند برگزار می شود.

ماجرای فرار متهمان صندوق ذخیره فرهنگیان از گمانه‌زنی تا واقعیت

اسدالله عباسی سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص آخرین وضعیت از تحقیق و تفحص صندوق اظهار کرد: تلاش داریم در جلسه امروز کار نهایی شده و جمع بندی در کمیسیون آموزش انجام شده تا برای ارجاع و قرائت در صحن علنی آماده شود.

وی ادامه داد: زمان دقیق قرائت در صحن علنی مجلس منوط به دستور هیئت رئیسه بوده و بعد از دستور این کار انجام خواهد شد.

سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان در مورد فرار متهمان بیان کرد: پیش از این، چنین موضوعی برای یکی دیگر افراد صندوق مطرح شده بود اما فرد مذکور به ایران بازگشت و مشکلی نبود.

وی یادآور شد: این مورد هم هنوز از مراجع قانونی اعلام نشده و صحت آن مورد تایید نیست و این مساله بررسی می شود چون بنابر اظهارات وکیل یکی از متهمان اموالی که در گرو دادگستری بوده بیشتر از بدهی صندوق است.

ضرورت استفاده معلمان از فناوری‌های نوین

محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: معلمان ما در زمینه استفاده از فناوری های نوین، شرایط مطلوبی ندارند، بنابراین فرصت سازی برای برخوردار شدن معلمان از ظرفیت های آی سی تی و آی تی ضلع چهارم است و باید چهار گام اصلی برای تربیت دانشجو معلمان برداشته شود.

وی ادامه داد: بخشی از تربیت حرفه ای معلمان باید به صورت رسمی به عنوان تربیت تکنولوژیکی باشد و دانشجو معلمان باید فرصت فناوری های نوین را به درستی یاد گرفته و از آن استفاده کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: در معماری جدید دروس تربیت معلم، مسئله برخورداری از هویت حرفه ای مستلزم این است که آموزش ها به برنامه رسمی منحصر نشوند و بسیاری از فرصت های پیدا و پنهان دیگر در فرآیند تربیت معلم پرداخته شود.

نیاز به ساخت 900 مدرسه تا 8 سال آینده

عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش تهران در مورد روند نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس شهر تهران اظهار کرد: 700 مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی در شهر تهران وجود دارد که مهندسان اجازه استفاده را ندادند، البته از این تعداد 100 مدرسه تخلیه شده است.

وی ادامه داد: در شهر تهران مدارسی به قدمت 80 تا 100 سال وجود دارد که باید تخریب شود و برخی مدارس با عمر 25 سال داریم که نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران تصریح کرد: از سال 84 تا امروز 3 هزار و 479 کلاس درس مقاوم‌سازی شده است و همچنان 6 هزار و 846 کلاس نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

باقری با بیان اینکه رشد جمعیت دانش‌آموزی را در مدارس شاهد هستیم اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 1404 به 900 مدرسه در تهران نیاز داشته باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
استخدام معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای از بین مهندسان بیکار سازمان نظام مهندسی ساختمان
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
استخدام معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای از بین مهندسان بیکار سازمان نظام مهندسی ساختمان
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
استخدام معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
بسیار عالی
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
خیلی خوبه ایجاد شغل برای جوانان میشود
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
من برای معلم ثبت نام میکنم چون الان چند وقتی است دنبال کار هستم مدرک فوق عم دارم
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل میشود
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
انحلال یا واگذاری فروشگاه های تعاونی مصرف فرهنگیان به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
انحلال یا واگذاری فروشگاه های تعاونی مصرف فرهنگیان به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مگه دیگه دانش آموزی هست که میخوایین این تعداد معلم بگیرین!!!؟؟؟
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مگه دیگه دانش آموزی هست که میخوایین این تعداد معلم بگیرین!!!؟؟؟
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مگه دیگه دانش آموزی هست که میخوایین این تعداد معلم بگیرین!!!؟؟؟