سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

جای خالی خودروهای برقی در خیابان های شهر

استفاده از خودرو های برقی در جهان به خاطر آلودگی های زیست محیط در چندسال گذشته رشد محسوسی داشته است اما فاصله زیادی تا استفاده همگانی از این تکنولوژی نوظهور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،از آنجایی که خودروهایی با سوخت فسیلی علاوه بر آلاینده های گازی، تولید ریز گرد و آلودگی صوتی نیز دارند، کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه برنامه ها و سیاست های بلند مدتی را برای استفاده از خودروهای الکتریکی به جای خودروهای درون سوز و نیز استفاده از انرژی های تجدید پذیر برای تولید برق دارند.

ایران نیز جهت کاهش آلودگی هوا باید برای استفاده از خودروهای برقی و تامین انرژی زیرساخت هایی که شامل تولید انرژی تجدید پذیر و رساندن آن به مصرف کننده نهایی به وسیله ایستگاه های شارژ است را محقق و توسعه دهد.

کاهش چشمگیر آلودگی هوا و وابسته نبودن به سوخت، از مزایای این خودروها نسبت به خودروهای متعارف درون‌سوز است. اما استفاده همه‌گیر از این خودروها با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه است. خودروهای برقی، گران‌تر هستند و زیرساخت شارژ باطری مناسبی ندارند. شارژ دوباره این خودروها مدت زمان زیادی طول می‌کشد، اما با استفاده از بسته‌های شارژ سریع، می‌توان ۸۰ درصد باطری را در نیم ساعت شارژ کرد. این بسته‌ها در کشورهای پیشرفته، در حال افزایش است، اما شارژ با برق معمولی شهر ممکن است تا ۸ ساعت طول بکشد. از مشکلات دیگر این شارژ با برق شهر، استفاده خودرو در پارکینگ از برقی عمومی ساختمان است که در این صورت هزینه شارژ، برای هر فرد قابل محاسبه نیست.

امیدواری به حضور 5هزار خودرو برقی در تهران 97

مهدیه علی بخشی معاون مرکز توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با بیان اینکه تکنولوژی وسایل نقلیه برقی نوپاست،اظهار کرد:استفاده از خودروهای برقی در جهان تکنولوژی نوظهوری است  که بسیاری از کشورهای پیشرفته، تازه قدم به این عرصه گذاشتند که هنوز به بلوغ نرسیده است.

وی افزود: کشور از لحاظ تکنولوژی ماشین های برقی پیشرفت خوبی داشته است.شرکت های خودروسازی و دانشگاه ها فعالیت هایی در زمینه گسترش این فناوری داشته اند که نمونه هایی از آن در کشور ساخته، و هنوز به تولید انبوه نرسیده است. 

 علی بخشی نصریح کرد:هدف اصلی ما توسعه زیر ساخت ها و بسترسازی برای خودرو های برقی است زمانی استفاده از خودروهای برقی می تواند سرعت بگیرد که شرایط و زیر ساخت آن به صورت متوازن فراهم شده باشد.

وی از  مشکلات دوبرابری شدن قیمت وسایل نقلیه برقی، نسبت به سایر وسایلی که با سوخت فسیلی حرکت می کنند خبر داد و گفت: این تفاوت قیمت بدلیل بالابودن قیمت باطری است که به تنهایی 60 درصد قیمت تمام شده را شامل می شود.

علی بخشی افزود: با توجه به مشخص شدن برنده مناقصه 5 هزار تاکسی برقی شهرداری تهران در بخش حمل و نقل عمومی تهران، می توان از سال آینده به حضور تاکسی های برقی در سطح شهر تهران خوشبین بود.

 علی بخشی در پایان گفت:استفاده از وسایل نقلیه برقی نیازمند فرهنگ سازی است و با توجه به مشکلات آلودگی های زیست محیطی  و همچنین افزایش بیماری های قلبی ، انتظار می رود استفاده از خودروهای برقی برای داشتن زندگی سالم احساس  شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
من خودم طرح یه تاکسی برقی برا خودمون دادم که خیلیم ساده بود و شبیه اتوبوسای برقی از کابلای هوایی برق میگرفت و بدون شارژم صب تا شب را میرفت ولی میتونست تا ۱۰ کیلومترم بدون کابل هواییم بره ولی شهرداری گفت شهر زشت میشه