سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ریزگردها عامل کاهش تولیدعسل در خوزستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزایش ریزگردها را عامل کاهش تولیدعسل در استان عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد مشکور زاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار تأثیر مستقیمی بر کاهش تولید عسل استان داشته است، بیان داشت: ذرات گرد و خاک با نشستن بر روی گل ها مانع دیده شدن شهد آنها توسط زنبورها می شود.

وی با بیان اینکه افزایش ریزگردها سبب کاهش کلونی زنبورها می شود اظهار کرد: در 3 سال گذشته همزمان با شدت گرفتن ریزگردها و افزایش روزهای خاکی به 70 روز، شاهد جمعیت زنبورهای استان تا 50 درصد بودیم.

مشکورزاده در ادامه افزود: تولید عسل استان در سال 93 حدود هزار و 500 تن بوده، اما با شدت گرفتن ریزگردها در سال 94 تولید عسل نیز به هزار و 100 تن کاهش یافت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه با بهبود شرایط در سال 95 بار دیگر تولیدات افزایش و به هزار و 900 تن رسید، اذعان داشت: پدیده ریزگردها علاوه بر کاهش کلونی ها باعث کاهش تعداد قاب های هر کلونی تا نصف می شود.

این مقام مسئول درخصوص تاثیر ریزگردها بر میانگین تولید عسل در هر کندو گفت: در سال 94 میانگین تولید عسل در هر کندو تحت تاثیر ریزگردها 4 کیلوگرم بود اما این رقم در سال 95 به 7 کیلوگرم رسید.

محمد مشکورزاده با اشاره به اینکه زنبورها از مهرماه تا فروردین سال بعد در دشت های استان خوزستان هستند تصریح کرد: زنبورهای عسل پس از آن به استان های غربی مهاجرت می کنند و باتوجه به درگیر بودن کل مناطق جنوبی و غربی با پدیده ریزگردها قطعا افزایش این پدیده بر عملکرد زنبورها تاثیر خواهد داشت.

انتهای پیام/گ

کاهش تولید عسل در خوزستان به دلیل افزایش ریزگردها

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.