سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در همایش توسعه همکاریهای تجاری ایران و پاکستان مطرح شد؛

آخرین وضعیت خط لوله صلح/ قطع روابط بانکی مانع بزرگی بر سر راه تجارت ایران-پاکستان

پاکستان در سیاست خارجی ایران نقش و اهمیت قابل توجهی دارد، ولی در سالهای گذشته تحریمهای ظالمانه مانع از توسعه تجارت بین ایران و پاکستان شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ظهر امروز همایش توسعه همکاریهای تجاری ایران و پاکستان در قالب فعالیت های اتاق بازرگانی در  مشهد و زاهدان برگزار شد،  این همایش موجبات روشن شدن رابطه تجاری دوکشور را فراهم کرد و فعالین اقتصادی دوشکور به تبادل نظر پرداختند.

 هیات پاکستانی را اعجاز الحق نماینده مجلس ملی پاکستان و نیز  «ولی محمد» رییس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و ایران و شماری از تجار پاکستانی همراهی می‌کردند، در این همایش بهمن عضقی رئیس اتاق بازرگانی تهران، از سرمایه‌گذاری تجار پاکستان در صنایع مرتبط با کشاورزی ایران خبرداد. 

محمدرضا بختیاری معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران با بیان تلاش‌های دو کشور برای گسترش همکاری های اقتصادی، اظهار کرد: وجود بیش از صد شرکت از پاکستان در این جلسه و نیز جلسات متعددی که روزهای گذشته در اتاق مشهد و زاهدان داشتیم، نشان از عزم کشور پاکستان برای حضور در بازار ایران است.

وی با بیان اینکه روابط تاریخی ایران و پاکستان گفت: پاکستان در سیاست خارجی ایران نقش و اهمیت قابل توجهی دارد، ولی در سالهای گذشته تحریمهای ظالمانه مانع از توسعه تجارت بین ایران و پاکستان شده است.

این فعال حوزه بازرگانی در خصوص  پتانسیل های موجود در بازار ایران برای تجار پاکستان اظهار کرد: با توجه به حسن همجواری و روابط خوب سیاسی و همسایگی با پاکستان ، پیش بینی شده تا سال آینده این همکاری‌ها به سطح 5 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

روابط اقتصادی با پاکستان در اولویت است

بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با ابراز امیدواری نسبت به افزایش مراودات اقتصادی ایران و پاکستان اظهار کرد:  ایران و پاکستان با توجه به پهنه ارضی، اسباب وصل شدن شرق و غرب آسیا به یکدیگر و معبر آسیاسی مرکزی به دریاهای آزاد هستند . 

وی با اظهار تاسف نسبت به کم بودن حجم روابط تجاری بین دو کشور گفت: حجم روابط اقتصادی ایران با پاکستان حدود 800 میلیون دلار است که با توجه به شاخص‌های جمعیتی  دو کشور پذیرفتنی نیست.

این فعال اقتصادی در خصوص  تلاش‌های اتاق تهران در افزایش ارتباطات و نیز هدفگذاری رییس جمهور ایران گفت: این دو ملت هیچ روابط سیاه تاریخی با یکدیگر نداشته و این در بهبود روابط بسیار تاثیرگذار است. در این راستا اتاق تهران در حال تهیه یک یادداشت تفاهم برای توسعه همکاری‌های خود با پاکستان در بخش‌هایی چون انرژی، ترانزیت و دیگر حوزه‌های اقتصادی است.

رییس اتاق ایران بر ضرورت افزایش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: با توجه به مزیت نسبی و نیز نزدیکی فرهنگی و اقتصادی با پاکستان در تلاشیم که زوایای اقتصاد پاکستان را به تجار خود معرفی کنیم.

وی با اشاره به نیازهای اقتصادی پاکستان در حوزه انرژی افزود:  پاکستان از نظر اقتصادی در حال پرش است. ارزش استراتژیک سیاسی، ارتش قوی و نظام سیاسی نیرومند و ملت تحصیل کرده در کشور پاکستان وجود دارد ولی پاشنه آشیل پاکستان بحث انرژی است که امیدواریم خط لوله صلح در پاسکتان از سر گرفته شود.

بهمن عشقی در پایان با تاکید بر ضرورت از سرگیری خط لوله صلح گفت: ما بر سر خط لوله صلح میلیاردها دلار سرمایه گذاری کردیم و لازم است که برای افزایش همکاری های اقتصادی، پاکستان هم این پروژه را به اتمام برساند تا روابط دوکشور به سطح پایدار و مستحکمی برسد.

موانع  بانکی روابط اقتصادی ایران و پاکستان مرتفع می‌شود

ولی محمد رییس اتاق مشترک ایران و پاکستان در خصوص تلاش پاکستان برای از سرگرفتن روابط بانکی، اظهار کرد: مقامات بانکی پاکستان ماه گذشته به ایران سفر کرده و طی دیدار با مقامات بانکی ایران ، موافقت‌نامه‌ای به امضا رسانده‌اند، همچنین بانک‌های مرکزی دو کشور در حال تلاش برای رفع موانع بانکی هستند.

وی ادامه داد : روابط اقتصادی ایران و پاکستان بعد از رفع مسائل سیاسی-بین المللی ایران در حال بیشتر شدن است.

رییس اتاق مشترک ایران و پاکستان در پایان در خصوص ضرورت جلوگیری از قاچاق کالا از طریق مرزهای دو کشور گفت: امیدوارم که بتوانیم با کمک ایران موانع را از سر راه برطرف کرده و چاره را برای حل معضل قاچاق بیاندیشیم.

اتصال ایران به کریدور چین-پاکستان

اعجاز الحق نماینده مجلس ملی پاکستان در این دیدار گفت: اکنون که تحریم‌ها از میان برداشته شده، ایران در کانون توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه به ضرورت همکاری های اقتصادی ایران با پاکستان در زمینه کریدور چین و پاکستان گفت: ایران نیز می‌تواند از طریق چابهار به این کریدور اتصال پیدا کند، این امر می‌تواند به بهبود روبط ایران و پاسکتان کمک شایانی کند.

نماینده مجلس ملی پاکستان در ادامه افزود: دوستان ایرانی ما بر ضرورت از سرگیری خط لوله صلح اصرار دارند، ما هم بر این باوریم که خط لوله گاز ایران و پاکستان می‌تواند این کمبود را جبران کند.

اعجاز الحق با بیان اینکه موانع بانکی بر سر ارتباطات تجاری دو کشور زیاد است، گفت: قطع روابط بانکی مانع بزرگی بر سر راه تجارت دو کشور ایجاد کرده است و این موانع بانکی هر چه زودتر باید برطرف شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.