سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد؛

زندگی کودکان در مراکز دپوی زباله/زباله گردی معضل نوپدید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هپاتیت و ایدز کودکان زباله گرد را تهدید می کند و نیاز است هر چه سریع تر شناسایی، جمع آوری و ساماندهی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی نوجوانان و آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه زباله گردی معضل نوپدید است که کودکان را تهدید می‌کند، گفت: متاسفانه ایدز، هپاتیت و انواع آسیب‌ها کودکان زباله گرد را تهدید می‌کند و زباله گردی دردناک‌ترین معضل حوزه کودکان است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زباله‌گردی محصول فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی است و باید به صورت ریشه‌ای در کشور حل شود، تصریح کرد: اغلب کودکانی که تحت حمایت خانواده قرار ندارند در واقع بدسرپرست‌ها، بی سرپرست‌ها و کودکان دارای والدین معتاد به زباله‌گردی روی آورده و تعداد آن‌ها روز به روز در حال افزایش بوده و متاسفانه در معرض آسیب‌های روانی و جسمی زیادی قرار دارند.

وی با یادآوری اینکه کار کودک زیر ۱۶ سال غیرقانونی است، گفت: منعی برای آموزش و کارورزی کودکان زیر ۱۶ سال وجود ندارد، اما کار کودک زیر ۱۶ سال با قوانین جهانی کار مغایرت دارد.



لزوم شناسایی، جمع آوری و ساماندهی کودکان زباله گرد



این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر لزوم شناسایی، جمع‌آوری و ساماندهی کودکان زباله‌گرد، افزود: اجرای فاز جمع‌آوری باید به صورت علمی و فاز ساماندهی مبتنی بر مددکاری باشد و فاز بازپروری و اجتماع‌پذیری کودکان زباله‌گرد امر بسیار ضروری است که باید در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد؛ وضعیت خانواده‌های آن‌ها باید بررسی شده و چنانچه خانواده صلاحیت نگهداری ندارد به صورت امین موقت یا دائمی به فرزندخواندگی پذیرفته شوند.



ضرورت مداخله جدی سازمان بهزیستی، مراکز فوریت‌های بهزیستی و وزارت بهداشت به موضوع کودکان زباله گرد



نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم با تاکید بر لزوم مداخله جدی سازمان بهزیستی، مراکز فوریت‌های بهزیستی و وزارت بهداشت به موضوع کودکان زباله‌گرد، گفت: زباله‌ها توسط افراد غیرمتخصص جمع‌آوری می‌شود و اغلب کودکان در مراکز دپوی زباله زندگی می‌کنند از این رو سلامت کودکان در معرض تهدید قرار دارد از سوی موج سوم ایدز در راه است و باید نگران ابتلای این کودکان به این بیماری باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه کودکان زباله‌گرد به صورت ۲۴ ساعته تحت استثمار قرار دارند و از آنان به صورت شبانه روزی بهره کشی می‌شود، تصریح کرد: آسیب‌های ناشی از زباله گردی تا به مرز هشدار نرسیده باید هر چه سریع‌تر از سوی دستگاه‌های متولی مرتفع شود.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.